حمید رضاییان اصل در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز توضیح داد: موضوعی که در بخش پروژههای فراساحل طی سالهای اخیر بطور جدی مطرح شده، نیاز کشور به دکلهای حفاری دریایی (جک آپ) است که در این زمینه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) که ایزوایکو زیرمجموعه آن قرار دارد؛ اقداماتی را برای ورود به حوزه ساخت این سازههای دریایی آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه «همکاران ما در دیگر صنایع دریایی کشور پیش از این در شمال نسبت به ساخت جکآپ اقدام کردهاند»، گفت: برای ورود ایزوایکو به این بازار، انجام تعمیرات دکلهای حفاری دریایی استارت بسیار خوبی است که در این زمینه، از ابتدای سال جاری تعمیرات دکل دریایی شهید مدرس، متعلق به شرکت ملی حفاری ایران، به ایزوایکو واگذار شده و در شرکت بحرگسترش هرمز (یارد ساخت کشتیهای بزرگ ایزوایکو) آغاز شده است.
رضاییان اصل افزود: برای واگذاری این پروژه، تیم کارشناسان انگلیسی که بعنوان مشاور با شرکت ملی حفاری ایران همکاری دارند، از مجتمع ایزوایکو و امکانات و توان تخصصی آن بازدید کردند و آن را مورد تأیید قرار دادند.
وی با بیان اینکه «بخشی از کار تعمیرات این دکل دریایی قرار است توسط ایزوایکو و بخشی را شرکت خارجی همکار کارفرما انجام دهد»، یادآور شد: بخشی از کار هم که به شرکت خارجی واگذار شده، توسط نیروهای ایزوایکو اجرا خواهد شد و عملا، کار طرف خارجی در حوزه تأمین متریال و نظارت کلی خواهد بود.
مدیرعامل ایزوایکو همچنین با تکذیب شایعات منتشرشده مبنی بر برخی مشکلات داخلی در جریان اجرای این پروژه گفت: انجام تعمیرات یک دکل حفاری دریایی در داخل برای اولین بار، حرکت قشنگی است که آغاز شده و البته برخی تمایل ندارند این کار در داخل انجام شود و به همین دلیل، به طرح شایعات و ادعاهایی اقدام میکنند که جا دارد کارکنان ایزوایکو و رسانهها در قبال آن، هوشیارانه عمل کنند.
وی درعین حال با بیان اینکه «بروز مشکلات در هر کار و پروژه جدیدی طبیعی است»، از بروز ناهماهنگی در زمان ورود دکل دریایی مدرس به یارد ایزوایکو خبر داد و گفت: با توجه به آنکه برنامه دقیق ورود شناور به یارد از قبل معلوم نبود، این امر با روزهای اول فروردین مصادف و هماهنگی با اداره کل بنادر و دریانوردی با مشکلاتی مواجه شد.
رضاییان اصل با بیان اینکه «آغاز پروژه جکآپ در ایزوایکو همزمان با سال جدید را به فال نیک میگیریم»، افزود: با توجه به نامگذاری سال 92 با عنوان «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی»، اجرای این پروژه برای اولین بار در داخل را حماسهای در حوزه صنایع دریایی میدانیم که امید است با همکاری همه متخصصین و کارکنان ایزوایکو و حمایت مسؤولان و رسانهها بهخوبی انجام گیرد.
وی همچنین از نهایی شدن قرارداد جدید ایزوایکو با شرکت ملی حفاری برای تعمیرات دکل دریایی شهیدرجایی خبر داد.
مدیرعامل ایزوایکو با بیان اینکه «این مجتمع صنایع دریایی برنامه جدی برای ورود به حوزه ساخت جکآپ دارد»، اعلام کرد: در این زمینه، تیمی قوی در ایزوایکو شکل گرفته و با توجه به جلسات متعددی که از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برگزار شده و مصوبه ابلاغی دولت برای ساخت جکآپ به این سازمان، امیدواریم بخشی از پروژههای ساخت جکآپ نیز به ایزوایکو واگذار شود.
وی درباره توانمندیهای ایزوایکو در این زمینه گفت: وقتی از ساخت جکآپ صحبت میشود، باید بخشهای مختلف آن را دید. یک بخش کار، سازه اصلی است که در یارد کشتیسازی ایزوایکو بهراحتی قابل انجام است. بخش دیگر، قسمتهای نفتی و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی است که در این بخش هم، ایزوایکو با در اختیار داشتن یارد و نیروهای متخصص توان انجام کار را دارد. همچنین، ما برای اسمبل کردن سازه میتوانیم با بهرهبرداری از حوض خشک در سال جاری، از این زیرساخت هم بهره ببریم و از این جهت، هیچ جا در کشور به عظمت و بزرگی ایزوایکو برای انجام این پروژه وجود ندارد.
وی در مورد دانش فنی و تجربه کاز نیز با اشاره به اینکه «ساخت جکآپ در داخل کار جدیدی است و تنها یک بار در شمال انجام شده»، تأکید کرد: انجام این کار جدید، مشارکت عمومی میخواهد و ما نیز در ایزوایکو ضمن آنکه در بخش مهندسی توان لازم را داریم؛ میتوانیم با شرکتهایی مثل صنایع فراساحل (صف) که یارد آنها در بندرعباس در مجاورت ایزوایکو قرار دارد، مشارکت داشته باشیم و این پروژه ملی را با همکاری یکدیگر اجرا کنیم.