وی ادامه داد: این محور حدود 1000 کیلومتر است که 100 کیلومتر آن باقی مانده است؛ 50 کیلومتر از این 100 کیلومتر باقیمانده حدفاصل بروجرد به خرمآباد و توره است که تا چندی پیش بدون پیشرفت مانده بود؛ اما بالاخره تعیین تکلیف شد و هماکنون پیمانکار در حال اجرای عملیات ساخت این قطعه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای 50 کیلومتر بروجرد به خرمآباد حدود 50 میلیارد تومان لازم است و دلیل نیاز به این رقم، کوهستانی بودن منطقه است.
وی اضافه کرد: 50 کیلومتر دیگر از این مسیر آزادراه پل زال ـ اندیمشک است که عملیات تکمیل آن توسط پیمانکار اجرا میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری از تهران تا بندر امام به صورت بزرگراه یا آزادراه اجرا شود.
صادقی اضافه کرد: نزدیکترین محور ترانزیتی به بنادر جنوبی کشور همین محور است که 1000 کیلومتر طول دارد، در صورتی که از تهران به بندرعباس 1600 کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به همین دلیل محور تهران به بندر امام برای صاحبان کالا و حمل کالای ترانزیتی نسبت به بندرعباس ـ تهران صرفه اقتصادی بیشتری دارد، ضمن آنکه تمرکز جمعیتی کشور در غرب بیشتر است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره عملیات تکمیل آزادراه پل زال ـ اندیمشک، اظهار داشت: آزادراه پل زال ـ اندیمشک در میان محور ترانزیتی تهران ـ بندر امام، یکی از حلقههای مفقوده شریان ترانزیتی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «این مسیر آزادراهی در کریدور شمال ـ جنوب واقع شده»، تصریح کرد: طول این مسیر 50 کیلومتر است و بیش از 50 درصد عملیات اجرایی آن انجام شده است.
صادقی با بیان اینکه این پروژه آزادراهی از پروژههای مهر ماندگار دولت دهم است، یادآور شد: برنامه داریم این آزادراه در شش ماهه ابتدایی امسال تکمیل شده و بهرهبرداری شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه «تا پایان نیمه اول امسال بین 65 تا 70 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه خواهد شد»، تصریح کرد: آزادراه پل زال ـ اندیمشک در ادامه آزادراه خرمآباد ـ پل زال و از محلی به نام پل زابل (تقاطع غیرهمسطح با جاده قدیم خرمآباد ـ اندیمشک) آغاز و به سمت اندیمشک ادامه مییابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «این آزادراه 50 کیلومتری در استان خوزستان قرار گرفته»، تصریح کرد: مناقصه تعیین پیمانکار در سال 84 انجام و طی آن شرکت آبادراهان پارس بعنوان برنده مناقصه مشخص شد.
وی یادآور شد: در دیماه 85 تفاهمنامهای بین وزارت راه (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور) و شرکت مذکور مبادله و به دنبال آن با پیشنهاد وزیر راه وقت، هیأت وزیران در فروردین ماه 86 مجوز انعقاد قرارداد فیمابین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و شرکت آزادراه پل زال ـ اندیمشک را ابلاغ کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: با پیگیریهای به عمل آمده در اسفندماه 88 مراسم کلنگزنی با حضور وزیر راه برگزار و عملیات اجرایی آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پروسه مبادله قراردادهای مشارکت و پیمانکاری به طول انجامیده و در آبانماه 89 قرارداد مشارکت و در اسفندماه 89 قرارداد پیمانکاری مبادله شد.
وی در تشریح مشخصات قراردادی پروژه توضیح داد: کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و سرمایهگذار پروژه شرکت آزادراه پل زال ـ اندیمشک است، درصد مشارکت اطراف مشارکت هرکدام 50 درصد است ضمن آنکه کنترل کیفی پروژه توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام میشود.