به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی نفت ایران، هدایتالله خادمی گفت: سکوی حفاری سحر 2 از نوع سوپرریگ 3000 اسب بخار است که ویژگیهای ممتازی نسبت به سایر دستگاههای حفاری مشابه دارد.
وی برخورداری از 5 موتور کاترپیلار 3516، 3 دستگاه پمپ گل حفاری P20014، مخازن پاشنه با قطر 15.5متر، توان بالابری یک میلیون و 500 هزار پوند و همچنین سیستم بالابرنده دستگاه حفاری از نوع BLM را از ویژگیهای دستگاه حفاری سحر 2 برشمرد.
براساس گزارش خادمی افزود: سوپرریگهای سحر 1 و 2 اولین دستگاههای حفاری دریایی وارد شده به کشوربه شمار میآیند که تمامی ماشینآلات آن به صورت هماهنگ از توان عملیاتی 3000 اسب بخار برخوردار است.
وی ورود سکوی حفاری سحر 2 در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را «لبیک مدیران و کارکنان شرکت حفاری شمال به فرمایشات مقام معظم رهبری» عنوان کرد و گفت: شرکت حفاری شمال همچنان به تلاش و کوشش مستمر جهت تحقق منویات معظم له ادامه خواهد داد.
بخش تحلیلی مارین نیوز: هر چند تلاش شرکت حفاری شمال و دیگر شرکتهای اپراتور حفاری برای خرید دکلهای دریایی و افزایش ناوگان ملکی ایران بویژه در شرایط کنونی و محدودیتهای ناشی از تحریم اقدامی قابل توجه و ستودنی است؛ اما اینکه آن را مصداق «حماسه سیاسی و اقتصادی» و « لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری» بدانیم، مقداری بزرگنمایی و تفسیر به رأی این موضوع است. چرا که مقام معظم رهبری، مصداق اصلی «حماسه اقتصادی» را توجه به تولید ملی و استفاده از توانمندیهای داخلی برای ساخت تجهیزات مورد نیاز کشور دانستهاند.
نکته دیگر آنکه مقام معظم رهبری در سفری که نوروز سال 90 به عسلویه داشتند، بر ضرورت ساخت دکلهای دریایی در داخل تأکید کردند و بعد از آن هم، با مکاتبات سازندگان بار دیگر بر این امر صحه گذاشتند؛ اما در عمل، صرفا رویکرد خرید از خارج تداوم یافته و در حالیکه آخرین روزهای عمر دولت را میگذرانیم، نه پروژههای قبلی تعیین تکلیف و نه پروژههای جدیدی تعریف شدهاند.
در این میان، انتشار اخباری مبنی بر سودهای چند میلیون دلاری دلالان دکلهای دریایی و یا هجوم خریداران ایرانی به بازار جهانی جکآپ، نگرانی را درباره بیتوجهی به منافع ملی تشدید کرده است.
خود جناب آقای خادمی نیز مدتی پیش عنوان کرده بود: «متأسفانه با هجوم بیضابطه خریداران ایران برای خرید دكل حفاری دریایی، بازار خراب شده و بعضا دستگاههای ضعیف و با توان كم را با قیمت 30 تا 40 درصد بیش از قیمت سحر خریداری میكنند كـه بـاعـث خراب شدن بازار شده است. كافی است یك كشور به كشور دیگری كالای بزرگی را به قیمت بالایی بفروشد؛ دیگر بقیه شركتها از آن قیمت پایین نمیآیند. چرا كه زیر سؤال میروند كه چرا با قیمتهای متفاوت این كالا به فروش رسیده است».
مدیرعامل شركت حفاری شمال در مصاحبه دیگری هم عنوان کرده بود: ورود برخی افراد غیرمتخصص به بازار دستگاههای دكل حفاری موجب افزایش قیمت این دستگاههای ضروری برای توسعه صنعت نفت شده است.
در این شرایط، به نظر میرسد اگر واقعا عزمی در کشور برای «حماسه اقتصادی» در حوزه صنایع دریایی وجود داشته باشد؛ راهکار آن، نه کشف راههای مختلف برای دور زدن تحریمها و وارد کردن سازههای دریایی به هر شکل (و البته به هر قیمت!) به داخل، که سرمایهگذاری و برنامهریزی برای استفاده حداکثر از توان داخل و دانش فنی و زیرساختهای موجود در کشور برای ساخت دکلهای حفاری دریایی (جکآپ) و قطع وابستگی به بیگانگان است. البته، اگر دلالان محترم اجازه دهند!