کد خبر: ۱۶۰۱۱
تعداد بازدید: ۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

حماسه‏ای با عنوان «خرید دکل از خارج»!

مدیرعامل شرکت حفاری شمال از ورود دستگاه حفاری دریایی سحر 2 به آب‏های خلیج فارس خبر داد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‏رسانی شرکت ملی نفت ایران، هدایت‏الله خادمی گفت: سکوی حفاری سحر 2 از نوع سوپرریگ 3000 اسب بخار است که ویژگی‏های ممتازی نسبت به سایر دستگاه‏های حفاری مشابه دارد.

وی برخورداری از 5 موتور کاترپیلار 3516، 3 دستگاه پمپ گل حفاری P20014، مخازن پاشنه با قطر 15.5متر، توان بالابری یک میلیون و 500 هزار پوند و همچنین سیستم بالابرنده دستگاه حفاری از نوع BLM را از ویژگی‏های دستگاه حفاری سحر 2 برشمرد.

براساس گزارش خادمی افزود: سوپرریگ‏های سحر 1 و 2 اولین دستگاه‏های حفاری دریایی وارد شده به کشوربه شمار می‏آیند که تمامی ماشین‏آلات آن به صورت هماهنگ از توان عملیاتی 3000 اسب بخار برخوردار است.

وی ورود سکوی حفاری سحر 2 در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را «لبیک مدیران و کارکنان شرکت حفاری شمال به فرمایشات مقام معظم رهبری» عنوان کرد و گفت: شرکت حفاری شمال همچنان به تلاش و کوشش مستمر جهت تحقق منویات معظم له ادامه خواهد داد.

بخش تحلیلی مارین نیوز: هر چند تلاش شرکت حفاری شمال و دیگر شرکت‏های اپراتور حفاری برای خرید دکل‏های دریایی و افزایش ناوگان ملکی ایران بویژه در شرایط کنونی و محدودیت‏های ناشی از تحریم اقدامی قابل توجه و ستودنی است؛ اما اینکه آن را مصداق «حماسه سیاسی و اقتصادی» و « لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری» بدانیم، مقداری بزرگنمایی و تفسیر به رأی این موضوع است. چرا که مقام معظم رهبری، مصداق اصلی «حماسه اقتصادی» را توجه به تولید ملی و استفاده از توانمندی‏های داخلی برای ساخت تجهیزات مورد نیاز کشور دانسته‏اند.

نکته دیگر آنکه مقام معظم رهبری در سفری که نوروز سال 90 به عسلویه داشتند، بر ضرورت ساخت دکل‏های دریایی در داخل تأکید کردند و بعد از آن هم، با مکاتبات سازندگان بار دیگر بر این امر صحه گذاشتند؛ اما در عمل، صرفا رویکرد خرید از خارج تداوم یافته و در حالیکه آخرین روزهای عمر دولت را می‏گذرانیم، نه پروژه‏های قبلی تعیین تکلیف و نه پروژه‏های جدیدی تعریف شده‏اند.

در این میان، انتشار اخباری مبنی بر سودهای چند میلیون دلاری دلالان دکل‏های دریایی و یا هجوم خریداران ایرانی به بازار جهانی جک‏آپ، نگرانی را درباره بی‏توجهی به منافع ملی تشدید کرده است. 

خود جناب آقای خادمی نیز مدتی پیش عنوان کرده بود: «متأسفانه با هجوم بی‌ضابطه خریداران ایران برای خرید دكل حفاری دریایی، بازار خراب شده و بعضا دستگاه‌های ضعیف و با توان كم را با قیمت 30 تا 40 درصد بیش از قیمت سحر خریداری می‌كنند كـه بـاعـث خراب شدن بازار شده است. كافی است یك كشور به كشور دیگری كالای بزرگی را به قیمت بالایی بفروشد؛ دیگر بقیه شركت‌ها از آن قیمت پایین نمی‌آیند. چرا كه زیر سؤال می‌روند كه چرا با قیمت‌های متفاوت این كالا به فروش رسیده است».

مدیرعامل شركت حفاری شمال در مصاحبه دیگری هم عنوان کرده بود: ورود برخی افراد غیرمتخصص به بازار دستگاه‌های دكل حفاری موجب افزایش قیمت این دستگاه‌های ضروری برای توسعه صنعت نفت شده‌ است.

در این شرایط، به نظر می‏رسد اگر واقعا عزمی در کشور برای «حماسه اقتصادی» در حوزه صنایع دریایی وجود داشته باشد؛ راهکار آن، نه کشف راه‏های مختلف برای دور زدن تحریم‏ها و وارد کردن سازه‏های دریایی به هر شکل (و البته به هر قیمت!) به داخل، که سرمایه‏گذاری و برنامه‏ریزی برای استفاده حداکثر از توان داخل و دانش فنی و زیرساخت‏های موجود در کشور برای ساخت دکل‏های حفاری دریایی (جک‏آپ) و قطع وابستگی به بیگانگان است. البته، اگر دلالان محترم اجازه دهند!

ارسال نظر