کد خبر: ۱۶۰۲۳
تعداد بازدید: ۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تدوین نقشه راه فناوری آب‏های عمیق/ گفتگو با محمد سعید سیف

رئیس مرکز پژوهشی مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف از تدوین نقشه راه فناوری آب‏های عمیق خبر داد و اعلام کرد: این پروژه مطالعاتی از سوی وزارت نفت و در کارگروهی تخصصی در حال انجام است.

دکتر محمد سعید سیف دراین‏باره به خبرنگار مارین نیوز گفت: این پروژه که عنوان دقیق آن «تدوین نقشه راه اکتساب فناوری‏های تولید تجهیزات اکتشاف، حفاری و استخراج، بهره‎برداری و انتقال منابع هیدروکربوری آب‏های عمیق» است؛ بنا به نیازهای کشور در این حوزه تعریف شده است.

وی افزود: اهمیت جهانی منابع هیدروکربوری آب‏های عمیق به قدری است که وزارت نفت در اوایل سال ٩١ تصمیم به مدیریت تکنولوژی این مهم کرد و در همیبن راستا، خبرگان این حوزه  تصمیم  به تدوین  نقشه راه  اکتساب ( انتقال، بومی‏سازی، طراحی و تولید) فناوری‏های تولید و تجهیزات اکتشاف، حفاری، استخراج و بهره‏برداری و انتقال منابع هیدروکربوری آب های عمیق گرفتند.

به گفته سیف، در ادامه با تشکیل کارگروهی متشکل از دانشگاهیان و انجمن‏های مرتبط تصمیم بر آن شد تا با مدیریت دانشگاه صنعتی شریف و همکاری دانشگاه‏های صنعت نفت، صنعتی اصفهان، آزاد قزوین و انجمن‏های مهندسی دریایی ایران، سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی ایران و مؤسسه رده‏بندی ایرانیان این امر صورت پذیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه به افزایش توجه به ذخایر موجود در آب‏های عمیق دنیا اشاره کرد و از «نیاز روزافزون به منابع نفت و گاز»، «اکتشاف مخازن جدید نفت و گاز در آب‏های عمیق» و «نوسان در تولید مخازن موجود در آب‏های کم‏عمق و رو به پایان بودن این منابع» بعنوان دلایل این امر نام برد و گفت: در مناطقی چون خلیج مکزیک و آب‏های برزیل و استرالیا شاهد سرمایه‏گذاری‏های جدی و فعالیت گسترده غول‏های صنعت فراساحل هستیم.

وی با اشاره به اهمیت منابع هیدروکربوری آب‏های عمیق در ایران گفت: کشور ما دارای تجربیات ارزنده‏ای در مورد مطالعات و شناخت منابع نفتی و حفاری و استخراج  است. اما اکثر این تجربیات مربوط  به آب‏های جنوب کشور بوده که دارای عمق کمی هستند. دریای خزر به علت عمق بسیار زیاد نسبت به آب‏های جنوبی کشور داری شرایط ویژه‏ای در تمام مراحل مربوط به اکتشاف، حفاری، استخراج و انتقال نفت و گاز بوده و از سوی دیگر، استخراج نفت در دریای خزر بر اقتصاد این حوزه جغرافیایی نیز تأثیر قابل ملاحظه‏ای دارد.

رئیس مرکز پژوهشی مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه «برای کشور ما علاوه بر مسائل اقتصادی، اعمال حاکمیت بر بزرگترین دریاچه جهان دارای اهمیت زیادی است»، یادآور شد: نکته مهم دیگر آن است که برخلاف بعضی از کشورهای منطقه، ایران برای بهره‏برداری از این منابع باید بیشتر به نیروی متخصص داخلی خود متکی باشد که البته در دو دهه اخیر، تجربیات ارزشمندی در این حوزه به دست آمده است.

سیف همچنین با اشاره به شرایط دریای عمان گفت: در کنار دریای خزر نواحی گسترده‏ای از دریای عمان نیز در محدوده آب‎‏های عمیق و بسیار عمیق و با عمق بیش از 3000 متر قرار دارد و با کشف منابع هیدروکربوری در این مناطق و تصمیم بر انجام عملیات حفاری، نیاز به تجهیزات مرتبط بسیار محسوس خواهد بود.

وی افزود: باید توجه داشت که حضور در دریای عمان علاوه بر جنبه‏های اقتصادی منافع سیاسی-نظامی و ارتقای سطح امنیت ملی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس مرکز پژوهشی مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه «بهره‏برداری از منابع هیدروکربوری آب‏های عمیق نیازمند بکارگیری فناوری‏های پیشرفته است»، افزود: با توجه به تجارب محدود و همچنین شرایط کنونی کشور، به منظور مقابله با محدودیت‏های آتی و بسیج امکانات و استعدادهای کشور، بهره‏گیری از حداکثر توانمندی موجود علمی و فنی داخلی در خصوص دستیابی به منابع آب‏های عمیق خزر و عمان ضروری است.

وی تأکید کرد: در این زمینه نیازمند تجمیع توانمندی‏ها و ظرفیت‏های علمی و فنی موجود کشور و ایجاد هم‏افزایی هستیم.

سیف درباره اقدامات انجام‏شده برای تدوین نقشه راه فناوری‏های آب‏های عمیق اعلام کرد: این پروژه در 8 فاز تعریف شده و در پایان با استفاده از مطالعات مقدماتی و جلسات تخصصی و هم‏اندیشی در سطوح مختلف کارشناسی و عملیاتی، با تعیین سطح دستیابی به فناوری، ترسیم ماتریس جذابیت-توانمندی و برگزاری کارگاه‏های T-plan به تدوین و ترسیم نقشه راه پرداخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه «تاکنون مطالعاتی مبنی بر شناسایی پروژه‏های مرتبط در حوزه آب‏های عمیق صورت گرفته»، افزود: پس از انجام مطالعاتی نسبت به وضعیت کشورهای پیشرو تکنولوژی در حوزه آب‏های عمیق، نیاز به شناخت امکانات و توانمندی داخل کشور برای تدوین نقشه راه فناوری احساس شد.

به گفته وی، در این راستا به شناخت و بررسی امکانات موجود، مراکز آموزشی، سازمان‏ها، نهادها و شرکت‏ها پرداخته شده است. همچنین در راستای بررسی امکانات موجود، سه مورد سکوی نیمه‏مغروق امیرکبیر، شناورهای چندمنظوره کاسپین و ربات‏های زیرسطحی آب‏های عمیق مورد بررسی قرار گرفتند.

ارسال نظر