به گزارش مارین نیوز، محمدرضا قادری امروز در اولین نشست خبری بیست و یكمین همایش ارگانهای دریایی درباره كشتیرانی دریای خزر و فعالیتهای این شركت گفت: كشتیرانی دریای خزر در سال 68 با نام شركت نوح نبی فعالیت خود را درقالب نمایندگی خطوط كشتیرانی آغاز كرد كه بعدها نام این شركت به كشتیرانی دریای خزر تغییر پیدا كرد.
وی اضافه كرد: در سال 71 و در پی توافق ایران و روسیه مبنی بر تردد كشتیهای ایران از رودخانه ولگا، اولین كشتی شركت كشتیرانی دریای خزر با نام ایران بشیر خریداری شد كه هماكنون نیز در حال فعالیت است.
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر افزود: با برنامههای توسعه ناوگانی كه پیشبینی شده بود موفق شدیم تعداد كشتیهای ناوگان كشتیرانی دریای خزر را طی سالهای 71 تا 87 به 10 فروند افزایش دهیم.
وی ادامه داد: علاوه براین، از سال 87 و ادامه برنامههای توسعه ناوگان كشتیرانی دریای خزر ظرف مدت سه سال 9 فروند كشتی دیگر به ناوگان این شركت افزوده شد كه با این 9 فروند تعداد كشتیهای ما به 19 فروند كشتی مخصوص حمل كالای فله خشك با ظرفیت حمل 85000 تن بالغ شد.
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر متوسط سن ناوگان این شركت را 14 سال اعلام كرد و اظهار داشت: كشتیرانی دریای خزر، جوانترین ناوگان و از نظر شركتی، بزرگترین و مدرنترین شركت كشتیرانی در دریای خزر است كه پس از ما شركتهای روسیه و آذربایجان قرار دارد.
به گفته وی، وجود كشتیهای بزرگ و با تكنولوژی بالا در ناوگان كشتیرانی دریای خزر باعث شده تا حتی شركتهای خارجی نیز اولویت حمل بار فله خود را به این شركت بدهند.
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر درباره برنامههای توسعهای این شركت نیز اظهار داشت: در تلاش هستیم تا ظرف دو تا سه سال آینده تعداد كشتیهای خود را به 25 فروند افزایش دهیم .
قادری با بیان اینكه «كشتیهای این شركت تحت پرچم ایران و با نام فارسی در دریای خزر در حال فعالیت هستند»، ادامه داد: توسعه ناوگان كشتیرانی دریای خزر بعنوان یكی از شركتهای گروه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درحالی انجام شده كه كشتیرانی ایران تحت تحریمهای شدید بینالمللی قرار داشته است. علاوه براین، ركود بیسابقه اقتصاد جهانی نیز مشكلات زیادی را برای صنعت حمل و نقل دریایی ایجاد كرده است.
واگذاری تعمیرات كشتی به شركتهای داخلی
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر درباره سفارش ساخت به داخل نیز گفت: از آنجا كه ما هماكنون باید برنامههای توسعهای خود را سریعتر پیش ببریم، ناگریز از خرید كشتی از خارج هستیم؛ اما در شرایط عادی نگاه ما به ساخت داخل خواهد بود .
قادری گفت: با این حال، این شركت در بحث تعمیرات، اقدامات خوبی را در اسنفاده از ظرفیت تعمیراتی موجود در شمال كشور انجام داده است. به طوری كه به جز شش فروند كشتی كه امكان تعمیر آنها در یارد صدرا وجود نداشت؛ تعمیرات ادواری تمامی كشتیهای خود را به این شركت سپردهایم.
به گفته وی، با این اقدام كشتیرانی دریای خزر كه پیشرو در رعایت استانداردهای بینالمللی است و به نوعی رهبریت را دریای خزر برعهده دارد؛ توجهات شركتهای خارجی نیز به یارد صدرا جلب شده است.
راهاندازی سفرهای دریایی منظم صادراتی
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر افزود: به جز افزایش كشتیهای ناوگان به 19 فروند، كشتیرانی دریای خزر توانست در سالهای گذشته در جهت توسعه پایدار اقتصاد كشورگامهای مثبتی بردارد به طوری كه موفق شدیم از اواخر سال 87 و اوایل سال 88 سفرهای صادراتی منظمی را از بنادر شمال كشور به بنادر كشورهای حاشیه دریای خزر نظیر باكو درآذربایجان، آستاراخان و ماخاچ كالا در روسیه و تركمن باشی در تركمنستان راه اندازی كنیم.
وی با بیان اینكه «راه اندازی این سفرهای صادراتی نقش مهمی در تسهیل صادرات كالا در دریای خزر داشته است»، اظهار داشت: سهم كشتیرانی دریای خزر در صادرات كالا در سالهای اخیر و با راهاندازی این سفرهای منظم با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. به طوری كه میزان حمل كالای صادراتی ما در سال 87 حدود 47 هزار تن، سال 88 حدود 260 هزار تن، سال 89 حدود 400 هزار تن، سال 90 حدود 560 هزار تن و در سال 91 حدود 750 هزار تن بوده است.
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر سهم این شركت در حمل كالاهای صادراتی را بیش از 50 درصد اعلام كرد و گفت: با در اختیار داشتن 19 كشتی و در حالی كه 100 فروند كشتی در دریای خزر در حال فعالیت است، دستیابی به این سهم 50 درصدی بسیار حائز اهمیت است.
قادری با بیان اینكه «سال گذشته حدود یك میلیون و 800هزار تن كالا توسط ناوگان كشتیرانی دریای خزر حمل شده است»، گفت: از این رقم 750 هزار تن آن صادرات و 400 هزار تن نیز واردات غلات بوده است.
وی با اشاره به حمل حدود پنج میلیون تن كالای ایران در دریای خزر، سهم كشتیرانی دریای خزر از این میزان را حدود 35 درصد اعلام كرد.
آماده برای ورود به بخش مسافری و حمل دام
قادری در ادامه با بیان اینكه «كشتیرانی دریای خزر در حمل گوشت وارداتی از قزاقستان فعالیتی ندارد»، گفت: یا توجه به اینكه روسیه قرار است برای پرورش گوسفند در این كشور، زمین در اختیار بخش خصوصی ایران قرار دهد؛ ما هم قصد داریم برنامهریزیهایی را برای حمل گوسفند زنده به كشور انجام دهیم.
وی درباره ورود به بحث مسافری نیز گفت: این شركت در گذشته با كشتی میرزاكوچك خان در بخش مسافری دریای خزر فعالیت داشت كه با فرسوده شدن و عدم موفقیت در تمدید گواهینامههای دریانوردی آن و همچنین خارج شدن این كشتی از ناوگان كشتیرانی دریای خزر، فعالیت ما در این بخش نیز متوقف شد؛ اما در هر حال در صورت فراهم شدن زیرساختهای مسافری آمادهایم كه در این بخش نیز فعالیت كنیم.
با تحریمهای غیررسمی مواجه هستیم
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر درباره تاثیر تحریمها برفعالیت این شركت اظهار داشت: هرچند تحریمها و محدودیتهای بینالمللی آن گونه كه در سایر آبها وجود دارد در دریای خزر دیده نمیشود؛ با این حال، با مشكلاتی در نقل و انتقال ارز مواجه هستیم. ضمن اینكه گاه محدودیتهایی در پهلوگیری و همچنین بازرسی از كشتیها در بنادر كشورهای شمال دریای خزر اعمال میشود كه هرچند بطور رسمی اعلام نمیشود؛ اما وجود دارد.
وی گفت: با وجودی كه ما جوانترین ناوگان كشتیرانی در دریای خزر هستیم؛ اما بعضا میبینیم كه كشتیهای ما به بهانههای مختلف متوقف و بازرسی میشود. در حالیكه كشتیهای مسن و فرسوده این كشورها به راحتی و بدون هیچگونه بازرسی، در بنادرآنها تردد دارند.
قادری با بیان اینكه «هنور فرهنگ كار بینالمللی در دریای خزر ایجاد نشده است»، افزود: این وضعیت در همه كشورهای حاشیه این دریا حاكم است. به عنوان مثال ما به آذربایجان كالا صادر میكنیم؛ اما این كشور به بهانههای مختلف اجازه بارگیری به كشتیهای ما را نمیدهد.
مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر درباره بندرآستارا كه به تازگی و با پهلوگیری یك فروند كشتی این شركت افتتاح شد، نیز گفت: با توجه به انتقال بار وارداتی و صادراتی استانهای غربی كشور از بندر انزلی به بندر آستارا، این بندر میتواند آینده خوبی داشته باشد.