به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت حفاری شمال، هدایتالله خادمی در گفتوگویی افزود: نخستین دكل حفاری دریایی ملكی ایران با نام سحر 1 در سال 1390 وارد ایران شد، سحر یك از پیشرفتهترین دستگاههای حفاری است كه پس از 29 سال به سفارش شركت حفاری شمال با تجهیزات پیشرفته ساخته و خریداری شد. این دكل با قدرت 3000 اسب بخار، توانایی حفاری تا عمق 30 هزار فوت را دارد و دارای پنج دستگاه دیزل ژنراتور و سه دستگاه پمپ گل به قدرت 200 اسب بخار اسـت. وجـود پمـپ سیمـانكـاری روی دكل سحر یك و قطر پایههای آن در مقایسه با نمونههای مشابه از مـزیـتهـای مـمـتـاز ایـن دسـتـگاه حفاری است كه موجب میشود بتواند در اعماق بیشتری نسبت به مدلهای مشابه حفاری كند، هماكـنون سحر 1 در موقعیت خود فعال است.
وی با اعلام اینکه «حفاری شمال برای ساخت 10 دكـل حفـاری خشكـی و 4 دكل دریایی برنامهریزی كرده است»، گفت: هماكنون در مرحله مذاكره برای تأمین بخشی از منابع مالی هستیم. 80 درصد از اعتبار مورد نیاز از سوی شركت سازنده، فاینانس و 20 درصــد دیگـر بـایـد از سـوی شركت حفاری شمال تأمین شود كـه در صـورت حـمایت وزرات نفت، تا 2 سال آینده این 14 دستگاه به ناوگان شركت حفاری شمال افــزوده مــیشـود.
خادمی همچنین درباره روند فعالیتهای حفاری شمال در دریای خزر گفت: بـا تـوجـه بـه موفقیت شركت حفاری شمال در دریای خزر دومین حلقه چاه نفتی میـدان سـردار جنگـل آغـاز شده است. عملیات حفاری چاه دوم به فاصله 1500 متر از چاه قبلی و با هدف حفاری توصیفی و اكتشافی انجام میشود.
وی افزود: تعداد حفاریهایی كه قرار است در میدان نفتی سردار جنگل انجام پذیرد، بستگی به میزان تولید دارد و پیشبینی میشود با تجربهای كه از چاه نخست به دسـت آمـده؛ چاه دوم در مـدت زمـان كـوتاهتری به نفت برسد.