به گزارش مارین نیوز، مهدی غضنفری امروز در سومین كنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن در محل دانشگاه علم و صنعت گفت: به دلیل گستردگی مساحت كشور، دسترسی به آبهای آزاد، واقع شدن در مسیر كریدورهای ترانزیتی بزرگ، سابقه دیرینه تجارت، دسترسی آسان به بسیاری از كشورهای منطقه، قابلیت تبدیل شدن به حلقه لجستیك، آسیا، اروپا و آفریقا، مسیر ارتباطی بین كشورهای آسیای میانه و آبهای آزاد، مهیا است.
وی افزود: برای داشتن تولید پویا نیازمند سیستم لجستیكی قوی هستیم و برای داشتن سیستمهای لجستیكی باید آمایش تجاری را دنبال كنیم كه یكی از اركان آمایش تجاری حملونقل و مهمترین آن حملونقل ریلی است.
غضنفری با اشاره به اینكه «تاكنون كارهای خوبی دراین بخش صورت گرفته»، گفت: وزارت صنعت، معدن وتجارت آماده حمایت از بخش خصوصی برای تولید تجهیزات ریلی است.
غضنفری با طرح این جمله كه «اگر زیرساختهای تجاری در ایران تدارك دیده شود، میتوانیم از همه ظرفیتها استفاده كنیم»، افزود: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در یك فرایند مطالعاتی در ماههای پایانی سال گذشته كه خروجی آن در حال انتشار است، زمینههایی را برای برنامهریزی در جهت توسعه زیرساختها مطرح كرده است.
وی با استناد به آمارهای جهانی گفت: رتبه ایران به لحاظ زیرساختهای تجاری در سال 2010 از مجموع 155 كشور، 86 بود و متأسفانه در منطقه نیز رتبه قابل قبولی نداشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: كشوری با سابقه برخورداری از جاده ابریشم و اینكه همواره در حوزه تجارت حرفی برای گفتن داشته و رتبه اول را از آن خود كرده، حال چه اتفاقی افتاده كه میگوییم باید كاربیشتری در حوزه آمایش تجاری انجام دهد.
غضنفری ادامه داد: در سالهای پس از انقلاب اسلامی كارهای بسیاری دربخش تولید در حوزه زیرساختها انجام شده، اما همین كالای تولیدی نیازمند حركت در سرزمین دارد، خواه در بخش واردات و یا صادرات باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنرانی خود گفت: در آمایش تجاری چهار حوزه مشخص شده كه باید به سرعت بر روی آنها كار شود كه شامل هابهای لجستیكی، هابهای تجاری، شهرهای لجستیكی و مراكز لجستیكی است.
وی درباره شهرهای لجستیكی گفت: شهرهایی در كشور برای هاب لجستیكی انتخاب شده اند كه خاصیت تبدیل هاب لجستیكی را دارند.
غضنفری همچنین به موضوع زیرساختهای بازرگانی داخلی نیز اشاره كرد و گفت: این زیرساختها شامل انبارها، سردخانهها، سیلوها، فروشگاههای زنجیرهای و بزرگ، شركتهای پخش و واحدهای توزیع است تا بتوانند كالا را به دست مصرفكننده برسانند.
وی در ادامه به موضوع زیرساختهای حملونقل و جابجایی اختصاص یافت و از حملونقل جادهای، ریلی، هوایی، آبی، گمرك، بنادر و فرودگاهها از جمله زیرمجموعههای این بخش نام برد.
از نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت، اگر این مجموعه بتواند به لحاظ توسعه زیرساختها، قوانین و مقررات و ایجاد شبكه حملونقل تركیبی كار را به مقصد برساند، حوزه تولید به آرامی جریان دارد.
وی افزود: در حملونقل تركیبی دیگر تولیدكننده ناچار نیست برای حمل بار خود سه یا چهار جور مدیریت كند؛ بلكه با حملونقل تركیبی و مدیریت از یك جای مشخص استفادهكننده از یك جریان چهار راه اصلی و مدیریت واحد كه همه را به هم متصل كرده، بهره میگیرد. خوشبختانه تاكنون كارهای خوبی را برای اینكه حوزه تولید كمتری هزینه را پرداخت كند، انجام شده است.
غضنفری در ادامه سخنان خود به زیرساختهای بازرگانی خارجی نیز اشاره ای كرد و گفت: این زیرساختها شامل بازارچههای مرزی، مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه اقتصادی، توافقات با كشورهای دیگر و شركای تجاری است.
وی در ادامه با تصریح بر اینكه «مجموعهای از این نوع موضوعات در زیر چتری به نام آمایش تجاری مورد مطالعه قرار گرفته»، گفت: این مطالعات آماده برای اجرا آماده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اعلام کرد: دانشجویان، استادان و دانشمندان علاقه مند كه اگر بخواهند در هر كدام از این حوزهها به ما كمك كنند، ما دست یاری به سوی آنها دراز میكنیم. این وزارتخانه در پیادهسازی آمایش تجاری و مطالعه بیشتر درباره نحوه پیشرفت در سایر زیرساختها آمادگی برای همكاری را اعلام میكند.
غضنفری همچنین با بیان اینكه «كم توجهی به آمایش تجاری درسالهای اخیر باعث شده تا كشورمان برخی فرصتها را از دست بدهد»، گفت: در مورد هاب تجاری منطقه نسبت به امارات، مزیتهای بسیار برتری داشتیم؛ اما در حال حاضر مشاهده میكنیم كه این كشور در توسعه فرودگاهها، بنادر و سطح لجستیكی به خوبی پیشرفت كرده است.
به گفته وی، به علت مطالعه بسیار و سرمایهگذاریهای انجام شده توسط امارات، این كشور در سه محور فرودگاه، بنادر و سطح لجستیكی دراین كشور در موقعیت خوبی قرار دارد و هزینههای كمتری را استفاده میكند، این درحالی است كه جمهوری اسلامیایران چه در سرزمین اصلی و چه مناطق آزاد ظرفیتها بسیار خوبی را برای كسب موقعیت هاب لجستیكی دارد اما به خوبی استفاده نكرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به كشور تركیه اشاره کرد و گفت: این كشور نیز در زمینههای توسعه ظرفیتهای ترانزیتی جابجایی به پیشرفتهای خوبی دست یافته است.
غضنفری درادامه با اشاره به سند راهبردی كه در زمینه آمایش تجاری تهیه شده، گفت: تبدیل شدن به قدرت اول تجاری در منطقه، استفاده بهینه از ظرفیتهای كشور، تبدیل شدن به هاب و گذرگاه ترانزیتی منطقه، تبدیل شدن به هاب تجاری منطقه، ایجاد بنادر خشك، دهكدههای باز و...همچنین همسویی آمایش تجاری و صنعتی و سایر مطاللعات با یكدیگر از جمله محورهای اصلی دراین سند است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سند راهبردی آمایش تجاری نگاه كلی به مجموعه فعالیتهای حوزه لجستیك دارد و به كار گیری آن كمك بسیاری به توسعه تجارت میكند.
وی با بیان اینكه در سند راهبردی آمایش تجاری، مشخص شده كه در تهران، كرمان، یزد، اصفهان، آذربایجان شرقی، همدان، فارس و...فرصتهای خوبی برای دهكدههای باز وجود دارد، گفت: استانهای هرمزگان، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران و استانهای مرزی نیز برای شكل گیری هابهای لجستیكی انتخاب شده اند.
غضنفری گفت: مطالعات اولیه در كشور انجام شده و امیدواریم كه بتوانیم نتایج آن را در حوزه تجارت ببینیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینكه «چه انگیزههایی باعث شد تا این وزارتخانه به دنبال آمایش تجاری باشد؟»، گفت: در تجارت فرامرزی رتبه كشورمان در سال 2011، از مجموع 155 كشور، 139 بود كه به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.
وی درعین حال با اشاره به دوران مسؤولیت خود در وزارت بازرگانی عنوان معاون وزیر در توسعه روابط اقتصادی و رییس كل سازمان توسعه تجارت گفت: در آن زمان با وجودی كه كارهای خیلی خوبی در سهولت تجارت انجام داده بودیم؛ اما این گونه آمارها از سوی مراكز بینالمللی ارایه میشود. ما روی این موضوع حساس شدیم و اما متوجه شدیم كه مراكز انجام این رده بندی، دادههای خود را از بازرگانان بخش خصوصی دریافت میكنند و مراكز دولتی را معتبر نمیدانند. به این دلیل، اگر یك ترخیص كار در گمرك از وی سؤالی شود و وی برای لحظه ای عصبانی شود، ممكن است به جای معطلی یك ساعته، بگوید 5 ساعت معطل شده كه این نوع دادهها داده میشود.
وی گفت: تلاش بسیاری كردیم تا با مؤسساتی كه این گونه دادهها را ارایه میكنند تماس بگیریم و دادههای دقیقتری در اختیار آنها قرار دهیم.
پایین آمدن شاخص لجستیك ایران درسال 2012
غضنفری همچنین گفت كه كشورمان در شاخص عملكرد لجستیك در حالیكه در سال 2007 رتبه ما از 150 كشور، 78 بود اما متأسفانه در سال 2012 به 112 كاهش یافت.هرچند كه اولین پیام این رده یعنی اینكه وضعیت بدتر شده، اما به معنای آن نیست كه كار نشده؛ بلكه به این معنی است كه رقبای ما در حوزه لجستیك بیشتر كار كردهاند و رقابت خیلی شدیدی وجود دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره معیارهای شاخص عملكرد لجستیكی نیز گفت: دراین معیارها كه حدود 10 مورد است، بدترینها را مورد ارزیابی قرار دادم تا مشخص شود كه در كدام بخش مشكل داریم بر این اساس معلوم شد كه در كارایی فرایند ترخیص كالا رتبه خوبی نداریم.
وی درعین حال گفت: در تحویل به موقع كالا بعنوان یك شاخص عملكرد لجستیكی كه حملونقل سریع كالا را نشان میدهد رتبه خوبی نداریم اما در كیفیت زیرساختهای تجاری و حمل نقل رتبه خوبی داریم، یعنی اینكه درحالی كه سرمایه گذاری صورت گرفت، اما مدیریت خوب نیست.
به گفته غضنفری، در میان سیستمهای مختلف حملونقل ریلی، بندرگاهی و هوایی در مقایسه ای مشخص شد كه در زیرساخت حملونقل ریلی نسبت به سایر روشها و براساس محاسبات بینالمللی باید مؤثرتر عمل كنیم.
وی افزود: برخی زیر شاخصها هم به ما انگیزه میدهد كه برخی تغییرات در حملونقل كالا نیاز داریم. بعنوان مثال تركیب كالا در سال 87، 78 درصد حملونقل جاده ای، 5 درصد ریلی و 17 درصد دریایی و اندكی هوایی بوده است كه این نسبتها قابل قبول نیست درحالی كه در دنیا این درصدها بهتر است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در چشم انداز 1404، سهم ریلی از كل حملونقل 30 درصد برنامه ریزی شده و درحال حاضر كمتر از 10 درصد است.
وی با اشاره به سهم ریل در جابجایی فولاد گفت: این سهم در كشورهای جهان بیش از 90 درصد است اما در كشور ما 70 درصد است و همین بحث باعث شد كه برسیم به نقطه ای كه توسعه راه آهن نیازمد ایجاد كارخانه ریل سازی است و به همین دلیل امادگی برای ریل سازی اعلام شد.
غضنفری با تأكید براینكه «مطالعه شاخصها به ما میگوید كه در چه حوزههایی بهتر است سرمایهگذاری كنیم»، گفت:برخی شاخصها میگوید كه حملونقل ریلی باید ارزان تر ازجاده ای باشد موضوعی كه متاسفانه در برخی كالاها نیست، یعنی اینكه حملونقل كالا گرانتر است و به همین دلیل به سمتی جاده میرود، كامیون میرود و خلاف مسیری است كه به دنبال آن هستیم.
جابجایی سالانه حداقل 50 میلیون تن كالا در كشور
وزیر صنعت، معدن و تجارت درادامه سخنان خود گفت: در سال 80 تنها 26 میلیون تن بار توسط راه آهن جابجا شد كه خوشبختانه این رقم در سال90 به 34 میلیون افزایش پیدا كرد.
وی گفت: درحال حاضر سالانه حداقل 50 میلیون تن بار در داخل كشور جابجا میشود و درحوزه معدن به حدود 390 میلیون تن سنگ و خاك در كشور جابجا میشود.
غضنفری با بیان اینكه «ارقام جابجایی در حوزه تجارت خارجی نیز بالا است»، گفت: در فولاد طی سال 1404 قرار است كه ظرفیت تولید به 55 میلیون تن برسد كه این تولید حداقل 200 میلیون تن جابجایی دارد. در سیمان نیز ظرفیتها نزدیك به 80 میلیون تن است و قرار است به 100 میلیون تن برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینكه «برنامهریزی كشور برای رساندن صادرات غیرنفتی به 150 میلیارد دلار است»، گفت: برای این رقم بالا حداقل باید 300 میلیون تن بار جابجا شود و امیدواریم توسعه حملونقل ریلی سرعت بیشتر بگیرد تا حمل کالا ارزانتر تمام شود.
سومین كنفرانس بین المللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، جمعی از میهمانان خارجی، فعالان بخش خصوصی، استادان و دانشجویان برگزار شد.