کد خبر: ۱۶۱۰۷
تعداد بازدید: ۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

طرح آمایش تجاری آماده اجرا شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت پیاده سازی طرح آمایش تجاری در سال جاری تأكید كرد و از کاهش موقعیت لجستیکی ایران به رتبه 112 خبر داد.

به گزارش مارین نیوز، مهدی غضنفری امروز در سومین كنفرانس بین‏المللی پیشرفت‏های اخیر در مهندسی راه آهن در محل دانشگاه علم و صنعت گفت: به دلیل گستردگی مساحت كشور، دسترسی به آب‏های آزاد، واقع شدن در مسیر كریدورهای ترانزیتی بزرگ، سابقه دیرینه تجارت، دسترسی آسان به بسیاری از كشورهای منطقه، قابلیت تبدیل شدن به حلقه لجستیك، آسیا، اروپا و آفریقا، مسیر ارتباطی بین كشورهای آسیای میانه و آب‏های آزاد، مهیا است.

وی افزود: برای داشتن تولید پویا نیازمند سیستم لجستیكی قوی هستیم و برای داشتن سیستم‏های لجستیكی باید آمایش تجاری را دنبال كنیم كه یكی از اركان آمایش تجاری حمل‏ونقل و مهمترین آن حمل‏ونقل ریلی است.

غضنفری با اشاره به اینكه «تاكنون كارهای خوبی دراین بخش صورت گرفته»، گفت: وزارت صنعت، معدن وتجارت آماده حمایت از بخش خصوصی برای تولید تجهیزات ریلی است.

غضنفری با طرح این جمله كه «اگر زیرساخت‏های تجاری در ‏ایران تدارك دیده شود، می‏توانیم از همه ظرفیت‏ها استفاده كنیم»، افزود: مؤسسه مطالعات و پژوهش‏های بازرگانی در یك فرایند مطالعاتی در ماه‏های پایانی سال گذشته كه خروجی آن در حال انتشار است، زمینه‏هایی را برای برنامه‏ریزی در جهت توسعه زیرساخت‏ها مطرح كرده است.

وی با استناد به آمارهای جهانی گفت: رتبه ایران به لحاظ زیرساخت‏های تجاری در سال 2010 از مجموع 155 كشور، 86 بود و متأسفانه در منطقه نیز رتبه قابل قبولی نداشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: كشوری با سابقه برخورداری از جاده ابریشم و اینكه همواره در حوزه تجارت حرفی برای گفتن داشته و رتبه اول را از آن خود كرده، حال چه اتفاقی افتاده كه می‏گوییم باید كاربیشتری در حوزه آمایش تجاری انجام دهد.

غضنفری ادامه داد: در سال‏های پس از انقلاب اسلامی ‏كارهای بسیاری دربخش تولید در حوزه زیرساخت‏ها انجام شده، اما همین كالای تولیدی نیازمند حركت در سرزمین دارد، خواه در بخش واردات و یا صادرات باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنرانی خود گفت: در آمایش تجاری چهار حوزه مشخص شده كه باید به سرعت بر روی آنها كار شود كه شامل‏ هاب‏های لجستیكی،‏ هاب‏های تجاری، شهرهای لجستیكی و مراكز لجستیكی است.

وی درباره شهرهای لجستیكی گفت: شهرهایی در كشور برای‏ هاب لجستیكی انتخاب شده اند كه خاصیت تبدیل‏ هاب لجستیكی را دارند.

غضنفری همچنین به موضوع زیرساخت‏های بازرگانی داخلی نیز اشاره كرد و گفت: این زیرساخت‏ها شامل انبارها، سردخانه‏ها، سیلوها، فروشگاه‏های زنجیره‏ای و بزرگ، شركت‏های پخش و واحدهای توزیع است تا بتوانند كالا را به دست مصرف‏كننده برسانند.

وی در ادامه به موضوع زیرساخت‏های حمل‏ونقل و جابجایی اختصاص یافت و از حمل‏ونقل جاده‏ای، ریلی، هوایی، آبی، گمرك، بنادر و فرودگاه‏ها از جمله زیرمجموعه‏های این بخش نام برد.

از نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت، اگر این مجموعه بتواند به لحاظ توسعه زیرساخت‏ها،  قوانین و مقررات و ایجاد شبكه حمل‏ونقل تركیبی كار را به مقصد برساند، حوزه تولید به آرامی‏ جریان دارد.

وی افزود: در حمل‏ونقل تركیبی دیگر تولیدكننده ناچار نیست برای حمل بار خود سه یا چهار جور مدیریت كند؛ بلكه با حمل‏ونقل تركیبی و مدیریت از یك جای مشخص استفاده‏كننده از یك جریان چهار راه اصلی و مدیریت واحد كه همه را به هم متصل كرده، بهره می‏گیرد. خوشبختانه تاكنون كارهای خوبی را برای اینكه حوزه تولید كمتری هزینه را پرداخت كند، انجام شده است.

غضنفری در ادامه سخنان خود به زیرساخت‏های بازرگانی خارجی نیز اشاره ای كرد و گفت: این زیرساخت‏ها شامل بازارچه‏های مرزی، مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه اقتصادی، توافقات با كشورهای دیگر و شركای تجاری است.

وی در ادامه با تصریح بر اینكه «مجموعه‏ای از این نوع موضوعات در زیر چتری به نام آمایش تجاری مورد مطالعه قرار گرفته»، گفت: این مطالعات آماده برای اجرا آماده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اعلام کرد: دانشجویان، استادان و دانشمندان علاقه مند كه اگر بخواهند در هر كدام از این حوزه‏ها به ما كمك كنند، ما دست یاری به سوی آنها دراز می‏كنیم. این وزارتخانه در پیاده‏سازی آمایش تجاری و مطالعه بیشتر درباره نحوه پیشرفت در سایر زیرساخت‏ها آمادگی برای همكاری را اعلام می‏كند.

غضنفری همچنین با بیان اینكه «كم توجهی به آمایش تجاری درسال‏های اخیر باعث شده تا كشورمان برخی فرصت‏ها را از دست بدهد»، گفت: در مورد‏ هاب تجاری منطقه نسبت به امارات، مزیت‏های بسیار برتری داشتیم؛ اما در حال حاضر مشاهده می‏كنیم كه این كشور در توسعه فرودگاه‏ها، بنادر و سطح لجستیكی به خوبی پیشرفت كرده است.

به گفته وی، به علت مطالعه بسیار و سرمایه‏گذاری‏های انجام شده توسط امارات، این كشور در سه محور فرودگاه، بنادر و سطح لجستیكی دراین كشور در موقعیت خوبی قرار دارد و هزینه‏های كمتری را استفاده می‏كند، این درحالی است كه جمهوری اسلامی‏ایران چه در سرزمین اصلی و چه مناطق آزاد ظرفیت‏ها بسیار خوبی را برای كسب موقعیت‏ هاب لجستیكی دارد اما به خوبی استفاده نكرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به كشور تركیه اشاره کرد و گفت: این كشور نیز در زمینه‏های توسعه ظرفیت‏های ترانزیتی  جابجایی به پیشرفت‏های خوبی دست یافته است.

غضنفری درادامه با اشاره به سند راهبردی كه در زمینه آمایش تجاری تهیه شده، گفت: تبدیل شدن به قدرت اول تجاری در منطقه، استفاده بهینه از ظرفیت‏های كشور، تبدیل شدن به‏ هاب و گذرگاه ترانزیتی منطقه، تبدیل شدن به‏ هاب تجاری منطقه، ایجاد بنادر خشك، دهكده‏های باز و...همچنین همسویی آمایش تجاری و صنعتی و سایر مطاللعات با یكدیگر از جمله محورهای اصلی دراین سند است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سند راهبردی آمایش تجاری نگاه كلی به مجموعه فعالیت‏های حوزه لجستیك دارد و به كار گیری آن كمك بسیاری به توسعه تجارت می‏كند.

وی با بیان اینكه در سند راهبردی آمایش تجاری،  مشخص شده كه در تهران، كرمان، یزد، اصفهان، آذربایجان شرقی، همدان، فارس و...فرصت‏های خوبی برای دهكده‏های باز وجود دارد، گفت: استان‏های هرمزگان، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران و استان‏های مرزی نیز برای شكل گیری‏ هاب‏های لجستیكی انتخاب شده اند.

غضنفری گفت: مطالعات اولیه در كشور انجام شده و امیدواریم كه بتوانیم نتایج آن را در حوزه تجارت ببینیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینكه «چه انگیزه‏هایی باعث شد تا این وزارتخانه به دنبال آمایش تجاری باشد؟»، گفت: در تجارت  فرامرزی رتبه كشورمان در سال 2011، از مجموع 155 كشور، 139 بود كه به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.

وی درعین حال با اشاره به دوران مسؤولیت خود در وزارت بازرگانی  عنوان معاون وزیر در توسعه روابط اقتصادی و رییس كل سازمان توسعه تجارت گفت: در آن زمان با وجودی كه كارهای خیلی خوبی در سهولت تجارت انجام داده بودیم؛ اما این گونه آمارها از سوی مراكز بین‏المللی ارایه می‏شود. ما روی این موضوع حساس شدیم و اما متوجه شدیم كه مراكز انجام این رده بندی، داده‏های خود را از بازرگانان بخش خصوصی دریافت می‏كنند و مراكز دولتی را معتبر نمی‏دانند. به این دلیل، اگر یك ترخیص كار در گمرك از وی سؤالی شود و وی برای لحظه ای عصبانی شود، ممكن است به جای معطلی یك ساعته، بگوید 5 ساعت معطل شده كه این نوع داده‏ها داده می‏شود.

وی گفت: تلاش بسیاری كردیم تا با مؤسساتی كه این گونه داده‏ها را ارایه می‏كنند تماس بگیریم و داده‏های دقیق‏تری در اختیار آنها قرار دهیم.

پایین آمدن شاخص لجستیك ایران درسال 2012
غضنفری همچنین گفت كه كشورمان در شاخص عملكرد لجستیك در حالیكه در سال 2007 رتبه ما از 150 كشور، 78 بود اما متأسفانه در سال 2012 به 112 كاهش یافت.هرچند كه اولین پیام این رده یعنی اینكه وضعیت بدتر شده، اما به معنای آن نیست كه كار نشده؛ بلكه به این معنی است كه رقبای ما در حوزه لجستیك بیشتر كار كرده‏اند و رقابت خیلی شدیدی وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره معیارهای شاخص عملكرد لجستیكی نیز گفت: دراین معیارها كه حدود 10 مورد است، بدترین‏ها را مورد ارزیابی قرار دادم تا مشخص شود كه در كدام بخش مشكل داریم بر این اساس معلوم شد كه در كارایی فرایند ترخیص كالا رتبه خوبی نداریم.

وی درعین حال گفت: در تحویل به موقع كالا بعنوان یك شاخص عملكرد لجستیكی كه حمل‏ونقل سریع كالا را نشان می‏دهد رتبه خوبی نداریم اما در كیفیت زیرساخت‏های تجاری و حمل نقل رتبه خوبی داریم، یعنی اینكه درحالی كه سرمایه گذاری صورت گرفت، اما مدیریت خوب نیست.

به گفته غضنفری، در میان سیستم‏های مختلف حمل‏ونقل ریلی، بندرگاهی و هوایی در مقایسه ای مشخص شد كه در زیرساخت حمل‏ونقل ریلی نسبت به سایر روش‏ها و براساس محاسبات بین‏المللی باید مؤثرتر عمل كنیم.

وی افزود: برخی زیر شاخص‏ها هم به ما انگیزه می‏دهد كه برخی تغییرات در حمل‏ونقل كالا نیاز داریم. بعنوان مثال تركیب كالا در سال 87، 78 درصد حمل‏ونقل جاده ای، 5 درصد ریلی و 17 درصد دریایی و اندكی هوایی بوده است كه این نسبت‏ها قابل قبول نیست درحالی كه در دنیا این درصد‏ها بهتر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در چشم انداز 1404، سهم ریلی از كل حمل‏ونقل 30 درصد برنامه ریزی شده و درحال حاضر كمتر از 10 درصد است.

وی با اشاره به سهم ریل در جابجایی فولاد گفت: این سهم در كشورهای جهان بیش از 90 درصد است اما در كشور ما 70 درصد است و همین بحث باعث شد كه برسیم به نقطه ای كه توسعه راه آهن نیازمد ایجاد كارخانه ریل سازی است و به همین دلیل امادگی برای ریل سازی اعلام شد.

غضنفری با تأكید براینكه «مطالعه شاخص‏ها به ما می‏گوید كه در چه حوزه‏هایی بهتر است سرمایه‏گذاری كنیم»، گفت:برخی شاخص‏ها می‏گوید كه حمل‏ونقل ریلی باید ارزان تر ازجاده ای باشد موضوعی كه متاسفانه در برخی كالاها نیست، یعنی اینكه حمل‏ونقل كالا گران‏تر است و به همین دلیل به سمتی جاده می‏رود، كامیون می‏رود و خلاف مسیری است كه به دنبال آن هستیم.

جابجایی سالانه حداقل 50 میلیون تن كالا در كشور  
وزیر صنعت، معدن و تجارت درادامه سخنان خود گفت: در سال 80  تنها 26 میلیون تن بار توسط راه آهن جابجا شد كه خوشبختانه این رقم در سال90 به 34 میلیون افزایش پیدا كرد.

وی گفت: درحال حاضر سالانه حداقل 50 میلیون تن بار در داخل كشور جابجا می‏شود و درحوزه معدن به حدود 390 میلیون تن سنگ و خاك در كشور جابجا می‏شود.

غضنفری با بیان اینكه «ارقام جابجایی در حوزه تجارت خارجی نیز بالا است»، گفت: در فولاد طی سال 1404 قرار است كه ظرفیت تولید به 55 میلیون تن برسد كه این تولید حداقل 200 میلیون تن جابجایی دارد. در سیمان نیز ظرفیت‏ها نزدیك به 80 میلیون تن است و قرار است به 100 میلیون تن برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینكه «برنامه‏ریزی كشور برای رساندن صادرات غیرنفتی به 150 میلیارد دلار است»، گفت: برای این رقم بالا حداقل باید 300 میلیون تن بار جابجا شود و امیدواریم توسعه حمل‏ونقل ریلی سرعت بیشتر بگیرد تا حمل کالا ارزان‏تر تمام شود.

سومین كنفرانس بین المللی پیشرفت‏های اخیر در مهندسی راه آهن امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، جمعی از میهمانان خارجی، فعالان بخش خصوصی، استادان و دانشجویان برگزار شد.

ارسال نظر