فارغ از اینکه چه میزان از بند بند این قطعنامهها اجرایی شده و یا چه میزان از این بندها به حل مشکلات واقعی این بخش کمک کرده است اما همچنان شاهد مشکلات لاینحل بسیاری در حوزه دریایی کشور هستیم. مشکلاتی که گاه تا حد یک معضل ملی نیز پیش میرود و متأسفانه ارگانهای دریایی کشور نمیتوانند در کنار هم این مشکلات را با هم اندیشی لازم حل کنند.
شرکت تایدواتر بعنوان یکی از ارگانهای دریایی مهم و تاثیر گذار در بخش دریایی و بندری کشور و به عنوان با تجریه ترین شرکت فعال در بندر شهید رجایی طی سالهای گذشته بارها بر لزوم همکاری مستمر بین بخش خصوصی و دولتی در این حوزه تاکید داشته است و تمام تلاش خود را نیز برای این امر به خرج داده؛ اما شاید در این میان موانعی است که لازم است موشکافی شده و برای رفع آن هرچه سریعتر راهکاری اندیشده شود.
تایدواتر خاورمیانه با بیش از 628 میلیارد ریال سرمایه ثبتی و هزاران سرمایهگذار بزرگ و کوچک که سهام آن را از یکی از رقابتی ترین بازارهای فعال در اقتصاد کشور خریداری کرده اند- بازاری که چندین نهاد نظارتی بر عملکرد شرکتها در آن نظارت داشته و هرگونه شبهه انجام فعالیتهای خارج از ضوابط قانونی و غیرشفاف را از فعالیتهای این مجموعه میزدایند؛ در این دوسال گذشته هم شاهد تحریمهای خارجی بود و هم تحریمهای داخلی.
این شرکت در سال 91 عمده فعالیت خود را در انجام عملیات کانتینری کشتیها در بنادر شهید رجایی متمرکز کرد و خوشبختانه در این مسیر با وجود تحریمهای کمر شکن هم برای تایدواتر و هم برای اقتصاد کشور، موفق شد این برهه را با درایت مدیران و تلاش مستمر پرسنل خود به خوبی پشت سر بگذارد. شاید بتوان مهمترین موانع در پیشبرد اهداف و یا تحقق برنامههای شرکت تایدواتر را تاثیرات تحریم و نوسانات نرخ ارز و بخصوص دلار بیان کرد. اما همکاری و مساعی دو طرفه بین بخش خصوصی و دولت در سال گذشته منجر شد؛ کوچکترین خللی در ارائه خدمات به کشتیها در بنادر کشور و روند صادرات و واردات کالا به بنادر ایران وارد نشده و نقشههای شوم دشمنان برای افزایش مشکلات اقتصادی نقش بر آب شود.
به منظور حل بخشی از مشکلات موجود در حوزه بنادر کشور بویژه در زمینه تامین تجهیزات و سرمایه گذاری ارزی در این حوزه شرکت تایدواتر خاورمیانه برای تکمیل واقعی فاز دوم بندر شهید رجایی اعلام آمادگی خود را بارها اعلام کرده است. در واقع اگر هر یک از ارگانهای دریایی کشور با توجه به منابع و طرفیتهای خود بخشی از مشکلات جامعه دریایی را حل کنند میتوان امیدوار بود که بخش اعظم مشکلات دریایی کشور به واسطه این تشریک مساعی حل شود.
لازم به تذکر است که در همین رابطه مذاکراتی نیز با طرفهای خارجی صورت گرفته و با اتخاذ تمهیداتی بدون نیاز به انتظار زمان حدودا دو ساله برای ساخت تجهیزات (18 دستگاه گنتری کرین و 40 دستگاه ریچ استاکر) مورد نیاز فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، در مدت زمان کوتاهی این تجهیزات وارد بندر شده، ظرفیت فاز دوم در کمترین زمان ممکن عملیاتی خواهد شد و به بیش از 6 میلیون TEU کانتینر میرسد.
در نهایت برگزاری همایشی همچون ارگانهایی دریایی در صورت خواست مسؤولان ارشد میتواند به محلی برای رایزنی و حل مشکلات در سایه همفکری و تعامل بین این ارگانها تبدیل شود؛ به شرط آنکه همگان به فکر مصالح کشور باشند.
* مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت تایدواتر خاورمیانه