به گزارش مارین نیوز، سفر اروپایی این مدیر ارشد با اهداف مختلف ازجمله مذاکره با چندین شرکت برای شریک شدن با اپراتور دوم بندر شهید رجایی صورت گرفته؛ اما هنوز موفقیتی برای تغییر نظر شرکتهای اروپایی بدست نیاورده است.
منابع مطلع در حوزه خدمات بندری میگویند: در پی فشارهای مختلف و بیتجربگی شرکت معرفیشده بعنوان اپراتور دوم بندر شهید رجایی و ناتوانی آن در تأمین منابع مالی و خرید تجهیزات مورد نیاز این بندر، این مدیر ارشد بندری رأسا در جهت بازاریابی و یافتن یک شریک خارجی در بندر شهید رجایی برآمده است.
این در حالی است که تحریمهای مختلف چند سال اخیر از سوی کشورهای اروپایی حتی صادرات دارو به ایران را نیز شامل شده و نقل و انتقال ارز به ایران و خروج آن از کشور را با مشکلات متعدد روبرو کرده که بعید به نظر میرسد شرکتهای اپراتور بندری حاضر به سرمایهگذاری در بندر شهید رجایی شوند.
گفته میشود یکی از دلایل اصلی تلاشها برای وارد کردن شریک اروپایی به حضور در بندر شهیدرجایی رسمیت دادن به موضوع دریافت دلاری عوارض بندری است که در هفتههای اخیر با اعتراض شرکتهای کشتیرانی مواجه شده است.
بر اساس مذاکرات اخیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با سازمان بنادر و فشارهای بوجود آمده درباره اقدام سازمان برای اخذ دلاری عوارض آن هم با منشاء خارجی، مدیرعامل سازمان بنادر به صورت ضمنی و کوتاه مدت با پرداخت معادل دلاری عوارض به قیمت 35000 ریال موافقت کرده؛ اما این موضوع هنوز به بنادر ابلاغ نشده است. در صورت حضور شریک خارجی در بندر شهید رجایی موضوع دریافت دلاری عوارض از سوی سازمان بنادر رسمیت خواهد یافت و مانع اعتراضهای شرکتهای کشتیرانی خواهد شد.