به گزارش مارین نیوز به نقل از سایت رسمی سازمان گردشگری، نوار ساحلی شمال که مطالعات آن از سال 1387 آغاز شده؛ نقطه عطفی درصنعت گردشگری بالاخص گردشگری دریایی محسوب میشود و خبرها حکایت از ورود دو فروند قایق مسافری برای تردد در این نوار ساحلی میدهد.
با آنکه این خط کشتیرانی از بندر آستارا شروع و تا بندر ترکمن ادامه پیدا میکند؛ اما در فاز اول فعالیت خود را از سه بندر فعال انزلی، نوشهر و امیرآباد آغاز میشود و در فاز بعدی بنادری چون چمخاله، آستارا، کیاشهر، رامسر و بابلسر نیز به بنادر تحت پوشش این خط اضافه خواهد شد.
قرار است برای پوشش بهتر شهرهای ساحلی واقع در این مسیر 20 ایستگاه ساحلی نیز ایجاد شود که در ایستگاههای کوچک (نظیر نوشهر- چالوس)، تاکسیهای دریایی بکار گرفته میشود.
مدیرعامل شرکت دریای طلایی کاسپین دراینباره اعلام کرد: مرکزیت و محور اصلی خط کشتیرانی آستارا ـ بندر ترکمن، استان مازندران است و فعالیت این خط گسترش یافته و به کشورهای حاشیه دریای خزر کشیده خواهد شد.
سید حسن گیتی پسند در ادامه با بیان اینکه «دو فروند قایق (اتوبوس دریایی)، برای توسعه گردشگری دریایی خریداری شده»، ادامه داد: دو فروند اتوبوس دریایی از کشورهای روسیه و یونان خریداری شده و کارشناسان فنی برای بررسی و برآورد نهایی به این کشورها سفر میکنند و در صورت تائید فنی به ایران وارد میشود.
به گفته وی، با راهاندازی این نوار ساحلی 17 هزار شغل ایجاد شده و در حدود 16 میلیون مسافر سالانه به این مقطع سفر خواهند کرد.
گیتی پسند در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد دهکده گردشگری ساحلی و فراساحلی در خلیج گرگان اشاره کرد و افزود: دهکده ساحلی و فراساحلی گردشگری در ساحل نوکنده خلیج گرگان ایجاد میشود و از آنجایی که این پروژه هزینه بر است نیاز به سرمایهگذارانی در این حوزه داریم.
وی در پاسخ به این سؤال که «نحوه تعامل سازمان محیط زیست و ارگانهای مربوطه به چه شکلی بوده؟»، ادامه داد: محیط زیست با طرح گردشگری هیچگونه مشکلی نداشت و در سطح استانی هم به مشکل جدی برنخوردیم.
این سرمایهگذار در ادامه به مزیتهای این پروژه اشاره کرد و یادآور شد: دهکده ساحلی و فراساحلی خلیج گرگان شامل فراهم کردن امکانات انجام ورزشهای ساحلی و ورزشهای آبی، ساخت اقامتگاهها و ویلاهای شناور داخل خلیج گرگان، ایجاد امکانات رفاهی گردشگری و ایجاد محل برگزاری مسابقات ملی، بینالمللی و آسیایی میشود.