کد خبر: ۱۶۱۶۷
تعداد بازدید: ۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

غرق جکت فاز 13 قابل اجتناب بود/ گفتگو با علی‏اکبر آقاکوچک

استاد دانشکده عمران دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به بروز چندین سانحه در صنایع فراساحل کشور طی دو سال گذشته، همه این حوادث را «قابل جلوگیری» خواند.

دکتر علی‏اکبر آقاکوچک دراین‏باره به خبرنگار مارین نیوز گفت: تا جایی که من در جریان هستم، بررسی دو تا سه حادثه بزرگی که در این زمینه طی دو سال گذشته رخ داد؛ نشان داده که هرکدام دلایل مشخصی داشته‏اند که اگر به رویه‏های مهندسی به صورت درست عمل می‏شد، همگی قابل اجتناب بودند.

وی توضیح داد: تفاوت مهم پروژه‏های بزرگ فراساحلی با پروژه‏های عادی آن است که هر مرحله از کار مهندسی، ساخت و اجرا باید به صورت دقیق مستند شده باشد. برای کارهای ساخت و نصب، باید procedure ها (رویه‏ها) از قبل به صورت دقیق نوشته شده باشد و عین آن هم به مورد اجرا گذاشته شود و نظارت‏های لازم هم انجام گیرد که آن رویه‏ها رعایت شود. این، کاری است که در بسیاری از پروژه‏های ما انجام می‏شود و به همین خاطر هم، در آنها حادثه‏ای رخ نداده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حادثه آنجا رخ می‏دهد که این رویه‏ها رعایت نمی‏شود. یعنی، یا procedure از قبل نوشته نشده، یا اگر نوشته شده توسط شخص صاحب صلاحیت نوشته نشده و لذا در مواردی اشکال دارد و یا آنکه در اجرا، procedure درست به اجرا گذاشته نشده و نظارت لازم، در مورد آن انجام نشده است.

وی در این مورد به سانحه غرق جکت فاز 13 پارس جنوبی که بهمن ماه گذشته رخ داد؛ اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه در مطبوعات و سایت‏ها اعلام شد، سانحه به این دلیل بوده که جکت در جایی نصب شده که قبلا جک‏آپ حفاری مستقر بوده و نشست و حفره‏ای ایجاد کرده بود. در حالیکه procedure های نصب جکت همواره به صورت استاندارد می‏گوید قبل از نصب جکت، باید حتما در محل survey (پیمایش) دقیقی توسط غواص یا شناورهای زیرسطحی (ROV) انجام گیرد و از مسطح بودن محل، اطمینان و اطلاع کافی حاصل شود. وقتی این کار انجام نشده، طبیعتا جکت در جایی قرار گرفته که درست در لبه یک شیب قابل ملاحظه بوده و ظاهرا، علاوه بر این موضوع در رویه غرقاب کردن leg (پایه) ها هم به صورت مناسب و فنی عمل نشده بود که ترکیب این دو عامل، باعث بروز سانحه شد.

آقاکوچک با تأکید بر اینکه «چنین سانحه‏ای غیرقابل اجتناب نبود»، افزود: اگر مدیریت‏های ما که همه ارکان مدیریت (مدیر پروژه در شرکت پیمانکار، مدیر شرکت پیمانکار، مدیر پروژه در شرکت کارفرما، مدیر شرکت کارفرما و عوامل نظارت) را دربرمی‏گیرد؛ هرکدام کارشان را درست انجام دهند و مطمئن شوند همه رویه‏ها به صورت فنی و توسط افراد صاحب صلاحیت نوشته شده - نه آنکه رویه‏ها دور زده شود و یا برخی را بی‏اهمیت تلقی کنند- انجام پروژه‏ها بدون حادثه قابل انجام است.

وی با رد این موضوع که صنعت فراساحل کشور در حوزه حمل و نصب سازه‏های دریایی دچار مشکلات ریشه‏ای است، تصریح کرد: اگر ما واقعا مشکلات پایه‏ای داشتیم، باید در سایر پروژه‏ها هم خود را نشان می‏داد. اما وقتی می‏بینیم در دو پروژه اتفاق می‏افتد و در سایر پروژه‏ها نه؛ دلیل را باید در مشکلات آن پروژه‏های خاص دید. این مشکلات می‏تواند مربوط به مدیریت، استفاده از امکانات ضعیف، تجهیزات نامناسب و یا نیروی انسانی غیرماهر باشد که همه اینها، قابل اجتناب است.

این فعال صنعت فراساحل در پاسخ به این پرسش که «اطلاعات این سوانح، برای تحلیل و ارزیابی و جلوگیری از سوانح مشابه تا چه حد در اختیار کارشناسان قرار می‏گیرد؟»، گفت: من اطلاع ندارم که تا به حال، اطلاعات را به صورت مناسب ارائه کرده باشند. دلیل آن هم، خیلی مشخص است. در چنین مواردی، به جای آنکه نگاه مبتنی بر جلوگیری از سوانح مشابه در آینده باشد؛ در بسیاری موارد، نگاهی مبتنی بر مقصریابی و مجازات مقصر است. این نگاه باعث می‏شود که همه از ارائه اطلاعات اجتناب و فرار کنند. هر کس فکر می‏کند اگر اطلاعاتی دهد، بعدا عده‏ای کارشناس بر روی آن انگشت می‏گذارند و انگشت اتهام و تقصیر به سمت او نشانه خواهد رفت. در نتیجه، سعی می‏کند اطلاعاتی ندهد و مسأله در داخل خود مجموعه، محدود بماند و با کار اصلاحی کوچکی، آنها را ببندند.

وی تصریح کرد: اگر نگاه به سوانح دریایی، واقعا نگاهی ملی باشد و هدف، شناسایی نقاط ضعف، تهیه گزارش کارشناسی و نهایتا تهیه دستورالعملی برای اجتناب از سوانح مشابه باشد؛ آنگاه بسیار مفیدتر خواهد بود و می‏توان از تجارب این چند سانحه دریایی در آینده و پروژه‏های دیگر سود برد.

استاد دانشکده عمران دانشگاه تربیت مدرس در ادامه این گفت‏وگو که در آستانه پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل انجام گرفته؛ با بیان اینکه «صنایع فراساحل کشور عملا پس از پایان جنگ شکل گرفت»، اظهار داشت: در این سال‏ها پیشرفت‏ قابل‏ملاحظه‏ای که اتفاق افتاده، آن است که کارها در داخل کشور انجام می‏گیرد؛ هر چند هنوز در بخش تجهیزات فراساحل وابستگی‏ها ادامه دارد که این امر در شرایط تحریم‏ها، مشکلات را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه «برگزاری همایش‏های فراساحل تلاشی بود که از صفر و توسط جمعی از دوستان آغاز شد و در هر دوره، مخاطبان بیشتری را جذب کرده»، یادآور شد: باید توجه داشت صنعت فراساحل صنعتی است که برخلاف رشته‏هایی مثل مهندسی عمران یا مکانیک که مخاطب بسیار وسیعی دارند و مهندسان این رشته‏ها در سراسر کشور و صنایع و پروژه‏های مختلف فعالیت دارند، حوزه محدودتری است. بنابراین، وقتی کنفرانسی هم در حوزه مهندسی عمران یا مکانیک برگزار می‏شود، مخاطب خیلی وسیعی پیدا می‏کند. اما حوزه فراساحل دارای مخاطبان معدودتر و حوزه‏ای تخصصی‏تر است. در نتیجه، از همایش فراساحل هم باید در همین حد انتظار داشت.

آقاکوچک تأکید کرد: اگر این همایش به صحنه‏ای برای کنار هم آمدن همه دست‏اندرکاران این صنعت (اعم از کارفرمایان، پیمانکاران، مشاوران و کارشناسان و دانشگاهیان) و بیان نقاط قوت و ضعف و چالش‏های موجود و یافتن راهکارها تبدیل شود؛ می‏تواند بیش از پیش مثمرثمر باشد. ا

وی ابراز امیدواری کرد: پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل از این نظر، امسال و در سال‏های آتی موفق‏تر باشد.

پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل از سوی دانشگاه صنعتی شریف و انجمن مهندسی دریایی ایران با همکاری ارگان‏های دریایی کشور طی روزهای 31 اردیبهشت و اول خرداد در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
0
0
  وقتي بجاي انجام كار كارشناسي عجله و دستور از بالا مد نظر قرار مي گيرد نتيجه اين مي شود
آرش
|
Russian Federation
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
0
0
  حالا که ازآب بیرون آورده ونصب شد.این خبر رابردارید.وخبر نصب آنرا بگذارید.
ارسال نظر