مدیرعامل راه آهن با اعلام این خبر گفت: این طرح یکی از مهمترین طرحهای ایران برای گسترش کریدورهای بین المللی ریلی است که از سرخس به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان میرسد.
عبدالعلی صاحب محمدی با بیان اینکه «این طرح در مجموع شامل حدود 1000 کیلومتر ریلگذاری است»، گفت: 140 کیلومتر از این مسیر در قزاقستان، 700کیلومتر در ترکمنستان و 90 کیلومتر در ایران قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از کریدورهای بی المللی مهم را در غرب دریای خزر خواند و گفت: این طرح دریای عمان و خلیج فارس را به دریای خزر، آذربایجان، روسیه، فنلاند و اروپا متصل میکند.
مدیرعامل راه آهن افزود: در صورت اجرای این طرح 30 درصد در هزینهها صرفهجویی میشود و این مسافت 25 روز از لحاظ زمانی کاهش مییابد.
وی یکی دیگر از طرحهای ترانزیتی بینالمللی را بین ایران، افغانستان و پاکستان برشمرد و گفت : این طرح با حمایت بانک توسعه آسیایی در حال اجراست.
او با اشاره به اینکه «دو مسیر ریلی نیز به سمت عراق تعریف شده»، گفت: یکی از این دو کریدور در جنوب غربی کشور تا شلمچه رسیده که در صورت اجرای 35 کیلومتر طرح در خاک عراق، محور ترانزیتی ریلی ایران به بصره، نجف، کربلا، بغداد و پس از آن به سوریه و بندر راذقیه میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : کریدور دوم به سمت عراق، از کرمانشاه به خسروی، خانقین و بغداد است که این کریدور منطقه مرکزی ایران را به مرکز عراق و پس از آن سوریه و لبنان متصل میکند.
مدیرعامل راه آهن افزود: کریدوری در جنوب شرق ایران نیز از چابهار تا مشهد و سرخس ایجاد خواهد شد که مورد علاقه کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
او تصریح کرد: ایجاد کریدور ریلی بین کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان نیز در حال بررسی و مطالعه است.