مسؤول دبیرخانه فراکسیون بنادر و توسعه صنایع دریایی مجلس با اعلام این خبر به مارین نیوز گفت: طبق قانون حفاظت و بهرهبرداری از منابع آبزی مصوب 1374، شناورهای صیادی برای دریافت پروانه صید باید بیمهنامه معتبر داشته باشند که منظور از این بیمهنامه، بیمه مسؤولیت در قبال کارکنان و اشخاص ثالث است.
افشین غلام ابوالفضل با بیان اینکه «سازمان شیلات ایران اخیرا تفسیر جدیدی از این قانون ارائه کرده است»، توضیح داد: شیلات با استناد و تفسیر به رأی این قانون، شناورهای صیادی را ملزم به داشتن بیمه بدنه کرده و بدون آن، پروانه صید صادر نمیکند.
وی افزود: این در حالی است که بیمهگذاران با توجه به عمر شناورها، مواردی چون خسارت به گل نشستن و... را پرداخت نمیکنند و در این شرایط اقتصادی که هزینههای سوخت و صید افزایش یافته، دریافت بیمه بدنه فشار مالی مضاعفی را متوجه صیادان میکند.
مسؤول دبیرخانه فراکسیون بنادر و توسعه صنایع دریایی مجلس با اشاره به درخواست اتحادیههای صیادی از این فراکسیون برای پیگیری موضوع، گفت: آنها از فراکسیون خواستهاند که قانون به همان شکل سابق تفسیر شود و در شرایط اقتصادی کنونی، الزام تازهای را متوجه صاحبان شناورها نسازند.
غلام ابوالفضل ادامه داد: البته فراکسیون و حتی اتحادیههای صیادی با بیمه بدنه شناورها مخالف نیستند؛ چرا که در شرایط بروز حوادث میتواند به مالکان کمک کند. اما اینکه صدور پروانه صید ملزم به داشتن این بیمهنامه شود؛ موضوعی است که با کمک کارشناسان در فراکسیون بررسی خواهد شد تا تصمیمی متناسب با شرایط فعلی اقتصادی اتخاذ شود.