کد خبر: ۱۶۲۱۲
تعداد بازدید: ۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

معادلات بندر چابهار؛ ایران، هند، پاکستان و تحریم‏ها

روزنامه هندی پایونیر با استقبال از سرمایه‏گذاری 100 میلیون دلاری هند برای بازسازی بندر چابهار آن را بعنوان نشانه ای از استقلال سیاست خارجی دهلی نو توصیف کرد.

متن گزارش بدین شرح است: در طول دیدار اخیر سلمان خورشید، وزیر خارجه هند، از ایران، آمادگی خود را برای هزینه 100 میلیون دلار در بازسازی بندر چابهار به منظور دسترسی مستقیم به افغانستان و آسیای میانه و همچنین مقابله با نفوذ روزافزون چین در منطقه اعلام کرد.

سرمایه‏گذاری 100 میلیون دلاری هند در بندر چابهار ایران نقش اصلی را در حفظ منافع دهلی نو در این منطقه ایفا می‏کند و آن نباید به عنوان مخالفت با تحریم‏های غرب بر روی ایران تلقی شود.

بندر چابهار که در تقاطع اقیانوس هند و دریای عمان قرار دارد برای دهلی نو حائز اهمیت راهبردی زیاد است چون آن زمینه را برای هند در دسترسی مستقیم به افغانستان بدون ورود به خاک پاکستان هموار می‏سازد. بعنوان مثال، هند در آوریل سال 2012 از بندر چابهار در ارسال یکصد هزار تن گندم و کمک‏های غذایی به افغانستان استفاده کرد.

به همین ترتیب، این کشور در نظر دارد که مواد معدنی را از معدن سنگ آهن حاجیگاک افغانستان از همین مسیر وارد کند.بندر چابهار به هند امکان می‏دهد که کالاها و تدارکات و در صورت نیاز، حتی سربازان خود را مستقیما از طریق ایران به افغانستان ارسال کند.

این مسیر برای هند، مخصوصا بعد از خروج نیروهای خارجی تحت رهبری آمریکا از افغانستان از اوایل سال 2014 بی نهایت ارزشمند خواهد بود. آن موقع می‏توان انتظار داشت که پاکستان مشکلاتی را برای هند ایجاد کند چون اسلام آباد تلاش‏های خود را برای تصرف فضای سیاسی افغانستان تشدید خواهد کرد.

پاکستان از قبل مانع از دسترسی زمینی هند به افغانستان شده است و انتظار نمی‏رود که این سیاست پاکستان در آینده تغییر کند.باید به یاد داشت که بندر چابهار در طول دهه 1990 با کمک هند ساخته شد چون هند حتی در آن موقع خواهان تدارک مسیر دیگری برای دسترسی به افغانستان بدون ورود به خاک پاکستان بود.

یک بندر چابهار مجهز نعمت بزرگی نیز برای افغانستان محصور در خشکی خواهد بود؛ چون این بندر وابستگی افغانستان را به پاکستان که تجارت دریایی افغانستان تقریبا تحت کنترل خود گرفته و می‏تواند از آن بعد از سال 2014 با همکاری چین بهره برداری کند کاهش خواهد داد.

به همین دلیل موقعیت چابهار در 76 کیلومتری بندر گوادار در پاکستان برای هند اهمیت راهبردی پیدا می‏کند.

پاکستان در فوریه امسال اعلام کرد که چین این بندر را اداره خواهد کرد و این امر برای اولین بار دسترسی دائم چین را به دریای عمان در نزدیکی تنگه هرمز که بخش عمده محموله‏های نفتی و گازی جهان از آن عبور می‏کنند هموار خواهد ساخت.روشن است که حضور هند در آن منطقه از طریق بندر چابهار می‏تواند توازن قدرت در این منطقه بطور مطلوب تغییر دهد.

اگر غرب از رفتار نرم هند با ایران، علیرغم همه این امتیازات جغرافیایی و راهبردی، آزرده شود این مایه تاسف خواهد بود. هند نگرانی‏های غرب را در مورد برنامه هسته‏ای ایران درک می‏کند؛ ولی آنها نباید نگرانی‏های امنیت ملی دهلی نو را تحت الشعاع قرار دهند.

علاوه براین، تنها دهلی نو می‏تواند در مورد سیاست خارجی خود تصمیم بگیرد و هند، از طریق بهبود روابط خود با ایران، در زمانی که ایران با انزوای بین المللی مواجه می‏باشد، نشان داده است که آن یک سیاست خارجی مستقل را بدون توجه به دستورات غرب حفظ کرده است.

شکی در این نیست که تحریم‏ها انجام همکاری را با ایران بسیار دشوار می‏کنند ولی هند با افزایش همکاری خود با این کشور، علیرغم همه این مسائل، به یک ریسک سنجیده دست زده است. چون عواقب گسترش نفوذ چین در منطقه به قدری جدی است که نمی‏توان آن را نادیده گرفت.

ارسال نظر