کد خبر: ۱۶۲۳۹
تعداد بازدید: ۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

لگام صنعت دریایی در دست دولتی‏ها/ گفتگو با مسعود دانشمند

6 تن از پیشکسوتان و اعضای باسابقه انجمن کشتيرانی و خدمات وابسته با انتشار اطلاعیه‏ای نسبت به رویکردهای فعلی آن انتقاد کردند و خواستار بازگشت این انجمن قدیمی دریایی به جایگاه اصلی خود شدند.

مسعود دانشمند، از امضاءکنندگان این نامه، در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز دراین‏باره توضیح داد: هدف از این اطلاعیه که در آستانه انتخابات هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته منتشر شده، تقویت جایگاه انجمن است.

وی با بیان اینکه «هیچ یک از امضاءکنندگان اطلاعیه نامزد انتخابات هیأت مدیره نخواهند بود»، افزود: در حال حاضر، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در عرصه دریایی کشور به حاشیه رانده شده و تصمیم‏گیری‏ها و تصمیم‏سازی‏ها به انحصار دولت و سازمان بنادر و دریانوردی درآمده است.

دانشمند با تأکید بر اینکه «انجمن‏های دریایی باید در برابر این روند بایستند»، تأکید کرد: هدف از انتشار این اطلاعیه، تغییر رویکرد انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در دوره جدید و خروج آن از موضع محافظه‏کاری است و تعبیرهایی همچون «انشعاب در انجمن» اصلا درست نیست.

وی هدف دیگر امضاءکنندگان این اطلاعیه را حضور نامزدهای بابرنامه در انتخابات ذکر کرد و گفت: همه اعضای انجمن، افرادی قابل احترام هستند؛ اما باید به جای اشخاص، برنامه‏ها در انتخابات رقابت کنند تا تصمیم‏گیری درست امکانپذیر شود.

دانشمند که ریاست کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی را نیز برعهده دارد؛ با تأکید بر اینکه «در شرایط کنونی صنعت دریایی کشور با معضلات جدی روبه‏روست»، افزود: این در حالی است که انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در برابر این مسایل منفعل است؛ حال آنکه این انجمن باید محل مشاوره کارشناسان و متخصصان باشد.

وی تأکید کرد: متأسفانه در شرایط کنونی، سازمان‏های دولتی لگام صنعت دریایی کشور را به دست گرفته‏اند و از انجمن‏ها و متخصصان می‏خواهند دنباله‏رو آنها باشند.

رییس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی با انتقاد شدید از رویکردهای سازمان بنادر تأکید کرد: اینکه سازمانی دولتی خود را عقل کل بداند و به پیشنهادها و انتقادهای بخش خصوصی توجهی نشان ندهد؛ تبعات منفی زیادی برای کشور در بر خواهد داشت.

دانشمند دریافت تعرفه خدمات بندری با دلار از سوی سازمان بنادر و دریانوردی را یکی از مصادیق این امر دانست و گفت: در حالیکه بر اثر تحریم‏ها، نقل و انتقال پول عملا غیرممکن شده؛ سازمان بنادر با این مصوبه، فعالان دریایی و بندری را به خرید ارز آزاد از کنار خیابان و واریز آن به حساب بانک ملت شعبه کندوان واداشته است.

وی با بیان اینکه «بانک ملت رسما به سازمان بنادر اعلام کرده ارزهای واریزشده فاقد منشاء خارجی است و به همین دلیل معادل ریالی آن را به حساب این سازمان واریز می‏کند»، افزود: برای سازمان بنادر فقط این امر مهم است که مصوبه دولت را اجرا کند و به تبعات و امکان اجرای آن کاری ندارد.

دانشمند با بیان اینکه «این نوع نگاه به روند اداره کشور مربوط به دوران قاجار است»، تصریح کرد: سازمان بنادر در عین حال، نسبت به اعمال قدرت بناحق هم اقدام می‏کند و اعلام کرده در صورت عدم رعایت این مصوبه، اجازه تخلیه کالا را به کشتی‏ها نمی‏دهد که نتیجه آن رفتن صاحبان کالا از بنادر ایران و خسارات ناشی از آن برای کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا برآورد مشخصی از میزان خسارات ناشی از مصوبه سازمان بنادر وجود دارد؟»، گفت: یک کانتینر 20 فوتی اگر مستقیما از شانگهای به دبی و سپس بندرعباس بیاید 800 دلار تفاوت کرایه حمل خواهد  داشت و این مبلغ اضافه را مصرف‏کننده ایرانی باید بپردازد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
علی ایرانی
|
Russian Federation
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
0
0
  همه میگویند ما دلمان میسوزد ولی دریغ از کاری مثبت همیشه میگذاریم کار بجای باریک کشیده سپس اقدام عاجل بعمل آوریم!! ولی نتیجه چه بوده؟ نابسامانی اگر پیشکسوت هستیم پس باید از آنهایی که سکان این کشتی به گل نشسته را در دست گرفته اند حمایت / و در صورت لزوم ارشاد و راهنمایی کرد شاید غرور , مانع بازدارنده ای باشد که همیشه سد راه بوده است مدینه فاضله آرزوی همه ماست ولی نابرده رنج گنج میسر نمیشود...
عبدالهادی جابری پور
|
Russian Federation
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
0
0
  انشاله اعلام موحودیت این کروه پشکسوت محترم بدعت نشود و سر آغاز اعلام موجودیت دیگری از دل این انجمن نگردد . اگر اکثر اعضا در قالب این انجمن صنفی در صحنه حضور داشته باشند و از خرد جمعی برای این انجمن استفاده نمایند قطعنا این انحمن صنفی به جایگاهی که شایسته آن است میرسد . جابری پور عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ا
صمد کریم زاده
|
Russian Federation
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
0
0
  با درود فراوان خدمت کلیه همکاران عزیز به حاشیه رانده شدن انجمن برمی گردد به اینکه انجمن کشترانی متاسفانه یک انجمن فرسوده، خمود ،بی حال ،بی تحرک،بی بودجه ، بی انگیزه،بی برنامه ،بی هدف،و جدیدا هم که پای دولتی ها به آن باز شده که :گل بود به سبزه نیز آراسته شد ! دوستان گرامی سروران عزیز: انجمن باید بازسازی و دگرگون شود و ازین حالت خمودگی و بی تحرکی بیرون آید، وجود افراد جوان فعال و پر کار و تحصیل کرده در کنار پیش کسوتان و پشتیبانی مالی نمایندگان خطوط کشتیرانی از انجمن و نفوذ در عمق مراکز تصمیم گیری و لابی با افراد سر شناس و موثر قانون گذاری و شرکت دائم در جلسات مرتبط با حمل ونقل و ترانزیت و امور گمرکی وبیان عظمت خدمات شرکت های کشتیرانی در سازندگی و ایجاد اشتغال می تواند راه گشا باشد. اینکه دائم حرف بزنیم و با هم دعوا کنیم و اطلاعیه صادر کنیم و این و آن را محکوم کنیم کاری به پیش نمی بریم . باید با برنامه و تلاش و کوشش مجدانه از این حالت انزوا در آمد.انجمن باید آنقدر مقتدر و توانمندباشد که، زمانی که رئیس جمهور می خواهد وزیر راه وشهرسازی و رئیس کل گمرک را تعیین کند با انجمن مشاوره نماید و طبق نظر انجمن انتخاب راانجام دهد. این طرز تفکر یکی از دوستان و همکاران و پیشکسوتان شما در خارج از انجمن است برای آینده، حال و روز و وضعیت فعلی انجمن چگونه است؟ برای رسیدن به قدرت باید سخت تلاش و کوشش و فعالیت و هزینه کرد قطعا اعضای انجمن توان اینکار را دارند و یک ذره هم شک نکنید ولی یک ذره تحرک می خواهد آیا انجمن فعلی می تواند اینکار را انجام دهد؟ لطفا به اشتراک بگذارید و نظرتان اعلام فرمایید شاید همه با کوشش وتلاشمان در انجمن تغییری که شایسته ماست بوجود آوریم و به جایگاهی که درخور شان و شعورمان است دسترسی پیدا کنیم. با تشکر واحترام صمد کریم زاده - کشتیرانی دریا سالار بریس
صمد کریم زاده
|
Russian Federation
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
0
0
  سلام نظر ارسالی بنده چی شد کی می گذارید روی سایت؟
ارسال نظر