به گزارش خبرنگار اعزامی مارین نیوز از رامسر، محمدحسین داجمر امروز در جریان بیست و یکمین همایش ارگانهای دریایی با برشمردن تحریمهای صورت گرفته علیه حملونقل دریایی ایران از سوی شورای امنیت، آمریکا و متحدان آن از سال 2008 تاکنون، گفت: تحریمهای آینده از اول جولای توسط وزارت خزانهداری آمریکا اعمال خواهد شد و بر اساس آن، افراد غیرآمریکایی نیز که با صنایع کلیدی ایران مرتبط باشند؛ مورد تحریم قرار خواهند گرفت.
وی افزود: بخش انرژی، بخش کشتیرانی و برای نخستین بار بخش کشتیسازی و بنادر ایران نیز بعنوان نهادهای مرتبط با فعالیتهای نظامی در این تحریمها قرار دارند که برای مقابله با آن، باید تدابیری اتخاذ شود.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه «انگلیسیها زمانی قطعنامهای را با عنوان محاصره دریایی ایران تقدیم شورای امنیت کرده بودند که سپس آن را پس گرفتند»، تصریح کرد: اما در عرصه عمل، شاهد اجرای گام به گام این پروژه هستیم و راه مقابله با آن، آسانسازی بستر تردد و فعالیت کشتیهای داخلی و خارجی در بنادر کشور است.
وی با بیان اینکه «کشتیرانیهای داخلی در سالهای اخیر هزینههای زیادی را بابت تحریمها متحمل شدهاند»، گفت: برای جبران این هزینهها باید حمایتهایی در قالب معافیتهای مالیاتی و تعرفهای، ارائه سوخت با تعرفه ترجیحی و... از کشتیرانیها صورت گیرد.
وی همچنین خواستار حمایت از صنایع دریایی کشور بویژه در بخش تعمیرات کشتی و نیز اجرای الزامات برنامه پنجم برای توسعه بانکرینگ (سوخترسانی به کشتیها) شد و تأکید کرد: آمار 25 درصدی سهم ایران از بانکرینگ خلیج فارس که توسط وزارت نفت و سازمان بنادر اعلام شده، صحت ندارد؛ چرا که در این آمار، فروش مازوت به صورت کارگو بعنوان بانکرینگ تعریف شده، در حالیکه تعریف بانکرینگ همان پمپ بنزین دریایی است.
وی تأکید کرد: برای توسعه بانکرینگ واقعی، باید همه بنادر کشور فعال شوند؛ در حالیکه همه بنادر کشور منهای بندر شهیدرجایی الآن در این زمینه مشکل دارند.
وی همچنین از بیتوجهی بخشهای پتروشیمی و گاز کشور به ایجاد ناوگان تخصصی این حوزه انتقاد کرد و گفت: در حالیکه کشتیرانی جمهوری اسلامی با همکاری شرکت ملی نفتکش از چند سال قبل شرکتی را برای حمل مواد شیمیایی و پتروشیمی تأسیبس کرده بودند؛ اما به علت عدم حمایت لازم، امکان تهیه کشتی برای این ناوگان فراهم نشد و به همین دلیل، پس از تحریمها که از یک سال گذشته متوجه کشتیهای خارجی همکار با ایران شد؛ بخش پتروشیمی کشور لطمه بزرگی خورد.
وی از سرمایهگذاری کشتیرانی جهت ایجاد ناوگان تخصصی حمل مواد شیمیایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با حمایت لازم، سریعتر ناوگان قابل قبولی شکل گیرد.
وی با بیان اینکه «ایران کشتیهای حمل گاز و میعانات گازی نیز ندارد»، افزود: در شرایط کنونی و با توجه به تحریمهای موجود، تهیه این کشتیها بسیار سخت شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه «تحریمهای بینالمللی بهتدریج وارد حوزه ساخت و تعمیر کشتی نیز شده است»، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی از چند سال قبل با همکاری ایزوایکو، شرکت پرشیاهرمز را در حوزه تعمیرات فعال کرده است که امیدواریم با تقویت آن و سایر یاردهای داخلی، بتوانیم در بخشهای اوراق کشتی و تعمیر سکوهای فراساحل نیز فعالیت کنیم.
داجمر با بیان اینکه «در سالهای گذشته در بخش خدمات فراساحلی چندان از شرکتها و شناورهای داخلی استفاده نمیشد»، اعلام کرد: در یک سال گذشته و با خروج شرکتهای خارجی، بهتدریج بخش خصوصی کشور مورد توجه شرکتهای نفتی قرار گرفتهاند که امید است با فعالتر شدن آنها، کل خدمات و سرویسدهی سکوهای دریایی را ایرانیها برعهده بگیرند.