کد خبر: ۱۶۲۵۷
تعداد بازدید: ۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

قطعنامه همايش ارگان‏های دریایی

بیست و یكمین همایش هماهنگی ارگان‏های دریایی كشور با صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش مارین نیوز، این همایش با حضور مقامات ارشد لشگری و كشوری و نمایندگان ارگان‏های دولتی، تعاونی، خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد دریایی كشور در روزهای 24 و 25 اردیبهشت ماه جاری با شعار «توسعه پایدار، نقش ارگان‏های دریایی كشور» با تولیت دبیرخانه هماهنگی ارگان‏های دریایی كشور و میزبانی گروه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (كشتیرانی دریای خزر)‌ و مشاركت كلیه فعالان و دست اندركاران جامعه دریایی كشور در هتل آزادی رامسر برگزار شد.

شركت كنندگان در این همایش ضمن تأكید بر تحقق شعار «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» و تأكید بر سر لوحه قرار دادن بیانات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت برنامه‌ریزی برای تحقق توسعه دریا محور جمهوری اسلامی ایران و قدردانی از گروه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (كشتیرانی دریای خزر) بخاطر میزبانی مطلوب همایش، از از پیام دلگرم کننده دبیرکل سازمان بین‏المللی دریانوردی به همایش تشکر کرده و قطعنامه بیست و یكمین همایش هماهنگی ارگان‏های دریایی كشور را به شرح ذیل صادر کردند:

1- در راستای حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران و افزایش سهم از بازار حوزه دریای خزر،‌بر لزوم استمرار و گسترش حمایت‌های مقتضی برای تسهیل در فعالیت ناوگان كشتیرانی تجاری ایرانی با لحاظ موارد ذیل تأكید می گردد:
1-1- ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه امكانات لازم در بنادر حوزه دریای خزر جهت انبارش و صادرات میوه، تره‌بار و محصولات باغی از طریق جذب سرمایه بخش‌های غیردولتی
1-2- در راستای ایجاد وحدت رویه در فرآیند بازرسی بندری كشتیها در بنادر داخلی و خارجی حوزه دریای خزر متناسب با شرایط خاص منطقه، موضوع ایجاد وحدت رویه در این خصوص طی پروتكل و تفاهمنامه (MOU) با مركزیت ایران موردپیگیری قرار گیرد.

2- در راستای بهره‌گیری هرچه بیشتر از موقعیت جغرافیایی خاص كشور، توسعه حمل‌ونقل تركیبی و همچنین افزایش حجم ترانزیت كالای تجاری به كشورهای همجوار، ارگان‏های دریایی در راستای توسعه پایدار دریایی بازنگری و تسهیل قوانین گمركی- ترانزیتی و همچنین تعدیل تعرفه‌های ریلی را از شورایعالی ترانزیت به منظور توسعه ترانزیت و توسعه دریامحور خواستار شدند.

3- به منظور كاهش اثرات نامطلوب ركود طولانی مدت اقتصاد جهانی و محدودیت‌های اعمالی علیه بخش‌های دریایی كشور، ارگان‏های دریایی كشور خواستار حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های بندری و دریایی به شرح زیر می‌باشند:
3-1- تأمین سوخت شناورهای ملكی شركت‌های كشتیرانی تجاری و نفتی ایرانی و همچنین تامین سوخت مصرفی تجهیزات بندری و شناورهای دریایی ارائه دهنده خدمات در بنادر كشور با نرخ ترجیحی
3-2- توانمندسازی، توسعه و ارتقای فعالیت‌های موسسات رده‌بندی داخلی و تأكید بر ضرورت انطباق آنها با الزامات و استانداردهای بین المللی
3-3- تداوم و گسترش حمایت‌های مقتضی و موردنیاز جهت توسعه و ارتقای هرچه بیشتر بیمه‌های دریایی و كلوپ‌های P&I
3-4- اجرای الزامات مندرج در ماده 131 قانون برنامه پنجم توسعه به منظور توسعه صنعت بانکرینگ در کشور
3-5-  معافیت كشتی‌ها از پرداخت حقوق و عوارض گمركی
3-6- اعمال قانون مالیات بر تناژ كشتی به جای اخذ مالیات بر درآمد از مالكان كشتی‌ها
3-7- تسری معافیت مالیاتی موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی به كلیه فعالان حمل‌ونقل دریایی و فعالان اقتصادی در بنادر كشور
3-8- تهیه و ارائه بسته حمایتی از شركت‌های مسافری دریایی و تعاونی‌های مربوطه به منظور توسعه حمل‌ونقل و جابجایی مسافران و رشد گردشگری دریایی

4- باعنایت به فرآیند جهانی شدن تولید و ارائه خدمات حمل‌ونقل دریایی، افزایش روزافزون نقش كشورهای درحال توسعه در بسط و توسعه بخش‌های بیشتری از كسب و كارهای دریایی، ارگان‏های دریایی از نهادهای اجرایی و قانونگذاری كشور خواستار شدند تا با ایجاد كارگروهی تخصصی، سند ملی راهبردی توسعه كسب و كارهای دریایی كشور در راستای توسعه دریامحور تدوین و اجرایی گردد تا ضمن آن كسب و كارهای دریایی مناسب شناسایی و اولویت‌بندی گردیده و مراحل ورود و توسعه پایدار در آنها در افق ایران 1404 مشخص گردد.

5- در راستای انطباق با الزامات و مجموعه مقررات جهانی كنوانسیون بین‌‌‌‌المللی كار دریایی و همچنین پیشگیری از هرگونه اختلال در ادامه بكارگیری دریانوردان ایرانی بر روی ناوگان تجاری و تسهیل در استمرار فعالیت كشتی‌های تحت پرچم، از وزارتخانه تعاون، كار و امور اجتماعی و سازمان بنادر و دریانوردی، درخواست می‌گردد نسبت به شفاف‌سازی و تفكیك وظایف و مسئولیتها و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم با لحاظ شرایط ویژه منطقه فعالیت كشتیها جهت انطباق با الزامات كنوانسیون مذكور، تسریع نمایند.

6- در راستای نیل به اهداف سند چشم‌‌انداز ایران 1404 و با عنایت به ضرورت توسعه امكانات و تجهیزات استراتژیك بندری و پاسخگویی به نیازهای فعلی و آتی صنعت حمل‌ونقل دریایی جهانی و همچنین توسعه پایدار ناوگان دریایی تجاری كشور در بازارهای رقابتی جهانی و منطقه‌ای بر اعطای سهمیه ارزی و اختصاص آن به سازمان بنادر و دریانوردی، شركت‌های كشتیرانی و خدمات وابسته، یاردهای كشتی‌سازی و سایر ارگان‏های ذیربط،‌و همچنین اعطای سهمیه ارزی جهت جبران حق‌الزحمه و دستمزد دریانوردان، تأكید می‌گردد.

7-  شرکت‌کنندگان در همایش ضمن تأکید بر تشکیل انجمن منابع انسانی ارگان‌های دریایی جهت پیگیری مطالبات و خواسته‌های سرمایه‌های انسانی شاغل در این حوزه با همکاری کلیه ارگان‌های ذیربط، باعنایت به ضرورت بسط و اشاعه فرهنگ دریایی در میان اقشار مختلف جامعه خصوصاً دانش‌آموزان و دانشجویان و تشویق و ترغیب این قشر مهم جامعه به سمت جذب در فعالیت‌های دریایی كشور، مقرر شد كمیته اشاعه فرهنگ دریایی مجدداً فعالیت خود را در چارچوب دبیرخانه هماهنگی ارگان‏های دریایی كشور آغاز نماید.

8- مقرر شد به منظور ارتقاء سطح ایمنی شناورهای ماهیگیری و بهسازی ناوگان ماهیگیری سنتی، جلوگیری از فعالیت شناورهای غیراستاندارد، وهمچنین ارائه آموزش‌های لازم در زمینه‌های ذیربط به صیادان و متولیان امر شناورهای ماهیگیری، اقدامات لازم توسط ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط به عمل آید.

9- مطالعه و بازنگری در بهبود ساختار شناورهای سنتی به منظور بهبود مقاومت ایمنی سازه،‌حفظ محیط زیست دریایی و امكانات رفاهی مناسب روی این گروه از شناوران از طریق مشاركت موسسات رده بندی و سازمان بنادر و دریانوردی، موردتاكید قرار گرفت.

10- باتوجه به حساسیت زیست محیطی منطقه ویژه خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، عدم تخلیه مواد زائد و پساب از صنایع و شهرهای ساحلی به این مناطق و اجرای دقیق الزامات ضمائم كنوانسیون مارپل توسط كشتی‌ها، سكوها، صنایع نفتی و دریایی مورد تأكید قرار گرفت.

11- باتوجه به تعداد ترددهای دریایی و حساسیت زیست محیطی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، اجرای مفاد طرح (سامانه) ملی مقابله با آلودگی نفتی مصوبه هیأت محترم دولت و نیز اجرای الزامات كنوانسیون OPRC، از طریق پیگیری مستمر جهت تدوین و استقرار طرح‌های اقتضایی (Contingency Plans) در تأسیسات ساحلی و فراساحلی كه دارای خطر آلودگی می‌باشند و همچنین مستندسازی آلودگی‌های نفتی و شیمیایی و معرفی آلوده‌كنندگان به مراجع ذیصلاح به منظور جلوگیری از تكرار آلودگی‌ها در آبهای تحت حاكمیت و نظارت كشور مورد تأكید قرار گرفت.

12- باتوجه به انجام مطالعات طرح مدیریت یكپارچه مناطق ساحلی كشور توسط سازمان بنادر و دریانوردی با همكاری 18 وزارتخانه و سازمان مرتبط و تصویب آن در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و ابلاغ به استان‌های ساحلی بعنوان سند بالادستی توسعه پایدار ساحل، ارگان‏های دریایی كشور خواستار بهره‌گیری از نتایج این مطالعات، توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط و هماهنگی لازم با دبیرخانه كمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان‌ها می‌باشند.

13- با عنایت به ماهیت بین‏المللی حمل‌ونقل دریایی و رویه‌های متداول در سطح جهانی ، از دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور درخواست می گردد، به منظور حفظ، صیانت و توسعه ناوگان تجاری کشور، موضوع تسری معافیت مالیاتی در مناطق آزاد به این فعالیت‌ها را ، بصورت جدی پیگیری نماید.

14- شركت‌كنندگان در همایش ضمن تشکراز گروه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (كشتیرانی دریای خزر) بخاطر میزبانی و برگزاری مطلوب بیست و یكمین همایش، پیگیری اجرای بندهای اجرانشده قطعنامه‌های قبلی، برگزاری منظم جلسات دبیرخانه هماهنگی ارگان‏های دریایی كشور و جلسات شورایعالی مدیران ارشد دریایی كشور را خواستار شده، و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر را به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، بعنوان میزبان بیست و دومین همایش برگزیدند.

در پایان بیست ویکمین همایش ارگان‌های دریایی از مقالات برگزیده و همچنین دست‌اندرکاران این همایش تقدیر شد.

ارسال نظر