کد خبر: ۱۶۲۶۳
تعداد بازدید: ۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

متولیان کشور برنامه‏ای برای صنعت دریا ندارند

جلسه كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با حضور رییس کمیته بنادر و در‏یانورد‏ی مجلس به میزبانی مجتمع كشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایكو) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مارین نیوز به بندرعباس، دكتر منصور آرامی، نما‏ینده بندرعباس و رییس کمیته بنادر و در‏یانوردی مجلس، با بیان اینکه «این جلسه از معدود جلسات مشترک بخش‏‎های دولتی و خصوصی در کشور است که با هدف رفع مشکلات مشترک برگزار می‏شود»، گفت: متأسفانه در کشور ما، بخش‏های دولتی و خصوصی خود را در برابر هم می‏بینند؛ در حالیکه در کشورهای توسعه‏یافته فاصله این بخش‏ها اندک است و جایگاه افراد بین آنها تعویض می‏شود.

وی با بیان اینکه «امیدواریم تجربه انجمن مهندسی دریایی ایران به سایر بخش‏ها نیز تسری یابد و تقویت شود»، به تبیین جایگاه دریا در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: در کشور ما سه نوع فرصت‏های اقتصادی وجود دارد. اول، فرصت‏های اقتصادی تجدیدپذیر که کشاورزی، گردشگری و منابع انسانی را شامل می‏شود. دوم، فرصت‏های اقتصادی تجدیدناپذیر که نفت و معادن را دربرمی‏گیرد و سوم، بخش دریا که می‏توان آن را فرصت اقتصادی نامحدود تعریف کرد.

رییس کمیته بنادر و در‏یانورد‏ی مجلس با بیان اینکه «تاکنون کمتر به دریا بعنوان یک فرصت اقتصادی برای کشور نگریسته شده»، افزود: دلایل مختلفی چون اتکای اقتصاد کشور به نفت، دور بودن مراجع تصمیم‏گیری از مناطق ساحلی و نوع تفکر در این امر مؤثر بوده است.

وی خطاب به کشتی‏سازان حاضر در جلسه تصریح کرد: اگر فعالان صنایع دریایی کشور خودشان دور هم ننشینند و راهکارهایی برای رفع مشکلات این صنعت نیابند؛ متولیان کشور برنامه مشخص و جامعی در این زمینه نداشته و ندارند.

آرامی با تأکید بر اینکه «اعتقاد و احساس نیاز به دریا در نزد مسؤولان کشور اعم از دولت و مجلس وجود نداشته است»، افزود: پیشرفت‏هایی هم که تاکنون صورت گرفته؛ مرهون تلاش‏های افرادی خاص بوده و نه وجود برنامه‏های راهبردی و مشخص.

نماینده بندرعباس با طرح این پرسش که «اصولا جایگاه صنایع دریایی در سند چشم‏انداز 1404 کجاست و تاکنون چند درصد در جهت تحقق آن پیش رفته‏ایم؟»، افزود: عملا در برنامه‏های کلان، توجهی به دریا نشده است و از این رو، وقتی حمایت مشخص و برنامه مدونی از بالا وجود ندارد؛ شاید نیروی انسانی کارآمد و مدیران توانمند بتوانند تا حدی خلاء را بپوشانند.

وی با بیان اینکه «وجود صنایعی چون مجتمع ایزوایکو نشان می‏دهد کشور از نظر زیرساخت‏های صنایع دریایی کمبود چندانی ندارد»، گفت: اما از نظر نیروی انسانی، فرآیندها و مدیریت صنایع ایراداتی وجود دارد که برای رفع آن، باید تدابیری اندیشید.

عضو فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس با اشاره به تشکیل این فراکسیون و جلسات منظم آن در مجلس نهم اعلام کرد: فراکسیون چند طرح را در دستور کار دارد که مهمترین آنها، استقلال صندوق صنایع دریایی است؛ چرا که معتقدیم ادغام این صندوق در صندوق‏های کوچک و غیرمرتبط که توسط مجلس هشتم صورت گرفت، اقدام پسندیده‏ای نبود.

به گفته وی، فراکسیون دریایی مجلس طرح‏هایی را نیز در جهت توسعه بنادر و رفع مشکلات دریانوردان در دستور کار دارد.

رییس کمیته بنادر و در‏یانورد‏ی مجلس با اشاره به تشکیل این کمیته در زیرمجموعه کمیسیون عمران مجلس نهم، ابراز امیدواری کرد که فعالیت این کمیته در کنار فراکسیون دریایی و شورایعالی صنایع دریایی بتواند بی‏توجهی‏های قبلی به حوزه دریا را تا حدی جبران کند.

وی با بیان اینکه «بسیاری از نمایندگان مجلس شناختی از دریا ندارند»، افزود: با رایزنی‏ها و صحبت‏های انجام‏شده، نمایندگان به این حوزه علاقه‏مند شده‏اند و چند جلسه نیز با رییس مجلس شورای اسلامی داشته‏ایم.

آرامی ابراز امیدواری کرد که در دولت آینده، فرصت‏های جدیدی برای توجه به فعالیت‏ها و صنایع دریایی فراهم شود.

نماینده بندرعباس که مدتی قبل از ضرورت ایجاد وزارت دریاداری و یا شازمان صنایع دریایی سخن گفته بود، درباره روند این امر گفت: تشکیل سازمان صنایع دریایی باید به شکل یک طرح توسط متخصصان دریایی تهیه و تدوین شود و فراکسیون آن را پیگیری کند. البته لازم است که بخشی از دولت هم با این طرح همراه و یا نظرات آنها خواسته شود و نهایتا، پس از بررسی طرح توسط مرکز پژوهش‏های مجلس امکان طرح آن در کمیسیون‏ها و صحن مجلس و رایزنی‏های بعدی فراهم شود.

در همین زمینه:
گزارش تصویری/ اعضای كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در ايزوايكو [کلیک کنید]

ارسال نظر