کد خبر: ۱۶۲۷۱
تعداد بازدید: ۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تربیت دریانورد در ایران تعطیل می‏شود؟

مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تشریح چالش‏های تربیت دریانورد در کشور گفت: در حال حاضر تربیت دریانورد جز در دانشگاه آزاد خارگ در سایر دانشگاه‏ها متوقف شده است.

به گزارش مارین نیوز، حسن قربان ضمن ارائه مقاله‏ای در بیست و یکمین همایش ارگان‏های دریایی که با عنوان «آموزش‏های دریایی، تغییر یا تعطیل؟» ارائه شد؛ با بیان اینکه «در اسناد بالادستی و سند چشم انداز اشاره روشنی به دریا نشده است»، گفت: پیشنهاد سازمان بنادر برای تربیت 5000 نیروی انسانی دریانورد نیز تا پایان برنامه پنجم توسعه دیده نشده است. به عبارتی، در این برنامه حتی فصل مجزایی برای توسعه دریا محور وجود ندارد.

مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره آموزش نیروی دریانورد نیز گفت : در شرایطی که بازار حمل و نقل دریایی رو به افول است و تحریم‏ها نیز بر این صنعت سایه افکنده است و به عبارتی، اصل صنعت دچار رکود شده؛ وضعیت نیروی انسانی آن نیز در رکود مشابهی قرار دارد.

قربان درباره مشکلات آموزش دریانورد نیز افزود: هنوز مشخص نیست که تربیت نیروی دریانورد وظیفه کشتی‏دار است یا اینکه ارگان دیگری متولی آن است.

وی ادامه داد: در سال‏های گذشته شرکت‏های کشتیرانی بزرگ در جهت کمک به راه‏‎اندازی صنعت تربیت نیروی دریانورد اقدامات حمایتی متعددی انجام دادند؛ اما این اقدام جزء وظایف آنها شد در صورتی که منطقی این است که ارگان‏های متولی و وزارتخانه‏های ذیربط، تربیت نیروی انسانی این صنعت را تربیت و تأمین کنند.

وی با بیان اینکه «موضوع آموزش‏های ضمن خدمت از بحث تربیت نیروی انسانی متفاوت است»، گفت: اینکه شرکت‏های کشتیرانی داوطلبان دیپلمه را تربیت و تمام هزینه‏های آموزش آنها را تأمین و پرداخت کنند؛ انتظار غیرمنطقی است.

قربان از منظر دانشگاه‏ها به تربیت دریانورد پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه‏ها تنها در صورت بورسیه به تربیت دانشجوی دریانورد اقدام می کنند و از آنجا که ردیف بودجه‏ای به آموزش دریانوردان داده نشده؛ در حال حاضر دو سه سالی است که تربیت دریانورد جز در دانشگاه آزاد خارگ، در سایر دانشگاه‏ها متوقف شده است.

مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت مؤسسات آموزشی غیردولتی نیز افزود: در حال حاضر 62 مرکز آموزش دریایی غیردولتی در کشور فعالیت دارند که وابسته به نهاد یا سازمانی نیستند و تسهیلاتی نیز دریافت نمی‏کنند و به همین دلیل، اقتصاد بسیار شکننده‏ای دارند.

وی گفت: از آنجا که این مؤسسات به راحتی از پس هزینه‏ها برنمی‏آیند؛ بنابراین، توجیه اقتصادی برای آنها مهم است و به همین دلیل در حال حاضر این مؤسسات در تلاش هستند که زنده بمانند.

قربان در ادامه از منظر سازمان بنادر و دریانوردی به آموزش دریانورد پرداخت و اظهار داشت: هر چند که در حاضر در لیست سفید سازمان بین‏المللی دریانوردی هستیم؛ اما اگر ملاحظات و محدویت‏های سیاسی به IMO کشیده شود و پای تحریم‏ها به این بخش باز شود، گوشه لیست سفید سازمان بنادر خاکستری خواهد شد که این یک تهدید خواهد بود.

وی گفت: اگر سازمان بنادر بخواهد برای ماندن در این لیست سطح کار خود را بالا برده و نظارت‏ها را بیشتر کند، باید شرایط برگزاری دوره‏های آموزشی را ارتقاء دهد كه این به معنای افرایش هزینه‏ها است. اما چه کسی این هزینه‏ها را پرداخت خواهد کرد؟ لذا یافتن نقطه مطلوب از نظر سطح کیفی که هم انتظارات سازمان جهانی دریانوردی را برآورد و هم رقابتی بودن آموزش‏های دریایی را خدشه‏دار نکند؛ از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «موضوع تربیت دریانورد در صورت عدم مدیریت مناسب به تعطیلی کشیده خواهد شد»، گفت: از منظر دیگر ورود به حرفه دریانوردی با چالش مواجه است.

وی افزود: تصمیم ورود به این حرفه دشوار است؛ ماده 9 نظام وظیفه که زمانی انگیزه‏ای برای ورود به این حرفه بود نیز رو به افول است. کارورزی دردریا نیز به مشکلات افزوده شده؛ چراكه کشتی‏ها و سفرها برای دوره کارورزی دانشجویان محدود است. از طرفی، عدم پرداخت مأموریت ارزی دریانوردان توسط بانک‏ها نیز به مشکلات این بخش اضافه شده است.

مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در شرایط فعلی نمی‏توان به صادرات نیروی دریانورد دست کم تا دو سه سال آینده فکر کرد»، گفت: متاسفانه موضوع توسعه منابع انسانی آنطور که باید و شاید مورد عنایت قرار نمی‏گیرد و جهت ارتقاء آن تسهیلات خاصی به فعالان این بخش تعلق نمی‏گیرد و این در حالی است که در سرفصل بانک‏ها نیز اعطای وام به مؤسسات آموزشی دیده نشده است.

به گفته قربان، در حالیکه بودجه آموزش کشور ژاپن در سال 2010 میلادی 220 میلیارد دلار بوده؛ این رقم در ایران به 10 میلیارد دلار می‏رسد.

مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان جهت جلوگیری از تعطیل آموزش‏های دریایی در دانشگاه‏های کشور تدوین گرایش‏های مختلف رشته‏های دریانوردی را مورد تأکید قرار داد.

بنابراین گزارش، مقاله «آموزش‏های دریایی، تغییر یا تعطیل؟» در بیست ویكمین همایش ارگان‏های دریایی مورد تقدیر قرار گرفت. علاوه براین، ارائه این مقاله و طرح مشكلات تربیت دریانورد در كشور و عدم امكان برخورداری مؤسسات آموزش دریایی از تسهیلات بانكی موجب شد تا مقامات سازمان بنادرو دریانوردی در این همایش آمادگی خود را برای ارائه تسهیلات از محل وجوه اداره شده این سازمان به مؤسسات مذكور اعلام كنند.

در همین زمینه:
ازسرگیری پذیرش دانشجویان دریانوردی/ گفتگو با جعفر سیاره [کلیک کنید]

ارسال نظر