به گزارش مارین نیوز، حسن قربان ضمن ارائه مقالهای در بیست و یکمین همایش ارگانهای دریایی که با عنوان «آموزشهای دریایی، تغییر یا تعطیل؟» ارائه شد؛ با بیان اینکه «در اسناد بالادستی و سند چشم انداز اشاره روشنی به دریا نشده است»، گفت: پیشنهاد سازمان بنادر برای تربیت 5000 نیروی انسانی دریانورد نیز تا پایان برنامه پنجم توسعه دیده نشده است. به عبارتی، در این برنامه حتی فصل مجزایی برای توسعه دریا محور وجود ندارد.
مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره آموزش نیروی دریانورد نیز گفت : در شرایطی که بازار حمل و نقل دریایی رو به افول است و تحریمها نیز بر این صنعت سایه افکنده است و به عبارتی، اصل صنعت دچار رکود شده؛ وضعیت نیروی انسانی آن نیز در رکود مشابهی قرار دارد.
قربان درباره مشکلات آموزش دریانورد نیز افزود: هنوز مشخص نیست که تربیت نیروی دریانورد وظیفه کشتیدار است یا اینکه ارگان دیگری متولی آن است.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته شرکتهای کشتیرانی بزرگ در جهت کمک به راهاندازی صنعت تربیت نیروی دریانورد اقدامات حمایتی متعددی انجام دادند؛ اما این اقدام جزء وظایف آنها شد در صورتی که منطقی این است که ارگانهای متولی و وزارتخانههای ذیربط، تربیت نیروی انسانی این صنعت را تربیت و تأمین کنند.
وی با بیان اینکه «موضوع آموزشهای ضمن خدمت از بحث تربیت نیروی انسانی متفاوت است»، گفت: اینکه شرکتهای کشتیرانی داوطلبان دیپلمه را تربیت و تمام هزینههای آموزش آنها را تأمین و پرداخت کنند؛ انتظار غیرمنطقی است.
قربان از منظر دانشگاهها به تربیت دریانورد پرداخت و اظهار داشت: دانشگاهها تنها در صورت بورسیه به تربیت دانشجوی دریانورد اقدام می کنند و از آنجا که ردیف بودجهای به آموزش دریانوردان داده نشده؛ در حال حاضر دو سه سالی است که تربیت دریانورد جز در دانشگاه آزاد خارگ، در سایر دانشگاهها متوقف شده است.
مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت مؤسسات آموزشی غیردولتی نیز افزود: در حال حاضر 62 مرکز آموزش دریایی غیردولتی در کشور فعالیت دارند که وابسته به نهاد یا سازمانی نیستند و تسهیلاتی نیز دریافت نمیکنند و به همین دلیل، اقتصاد بسیار شکنندهای دارند.
وی گفت: از آنجا که این مؤسسات به راحتی از پس هزینهها برنمیآیند؛ بنابراین، توجیه اقتصادی برای آنها مهم است و به همین دلیل در حال حاضر این مؤسسات در تلاش هستند که زنده بمانند.
قربان در ادامه از منظر سازمان بنادر و دریانوردی به آموزش دریانورد پرداخت و اظهار داشت: هر چند که در حاضر در لیست سفید سازمان بینالمللی دریانوردی هستیم؛ اما اگر ملاحظات و محدویتهای سیاسی به IMO کشیده شود و پای تحریمها به این بخش باز شود، گوشه لیست سفید سازمان بنادر خاکستری خواهد شد که این یک تهدید خواهد بود.
وی گفت: اگر سازمان بنادر بخواهد برای ماندن در این لیست سطح کار خود را بالا برده و نظارتها را بیشتر کند، باید شرایط برگزاری دورههای آموزشی را ارتقاء دهد كه این به معنای افرایش هزینهها است. اما چه کسی این هزینهها را پرداخت خواهد کرد؟ لذا یافتن نقطه مطلوب از نظر سطح کیفی که هم انتظارات سازمان جهانی دریانوردی را برآورد و هم رقابتی بودن آموزشهای دریایی را خدشهدار نکند؛ از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «موضوع تربیت دریانورد در صورت عدم مدیریت مناسب به تعطیلی کشیده خواهد شد»، گفت: از منظر دیگر ورود به حرفه دریانوردی با چالش مواجه است.
وی افزود: تصمیم ورود به این حرفه دشوار است؛ ماده 9 نظام وظیفه که زمانی انگیزهای برای ورود به این حرفه بود نیز رو به افول است. کارورزی دردریا نیز به مشکلات افزوده شده؛ چراكه کشتیها و سفرها برای دوره کارورزی دانشجویان محدود است. از طرفی، عدم پرداخت مأموریت ارزی دریانوردان توسط بانکها نیز به مشکلات این بخش اضافه شده است.
مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در شرایط فعلی نمیتوان به صادرات نیروی دریانورد دست کم تا دو سه سال آینده فکر کرد»، گفت: متاسفانه موضوع توسعه منابع انسانی آنطور که باید و شاید مورد عنایت قرار نمیگیرد و جهت ارتقاء آن تسهیلات خاصی به فعالان این بخش تعلق نمیگیرد و این در حالی است که در سرفصل بانکها نیز اعطای وام به مؤسسات آموزشی دیده نشده است.
به گفته قربان، در حالیکه بودجه آموزش کشور ژاپن در سال 2010 میلادی 220 میلیارد دلار بوده؛ این رقم در ایران به 10 میلیارد دلار میرسد.
مدیرعامل مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان جهت جلوگیری از تعطیل آموزشهای دریایی در دانشگاههای کشور تدوین گرایشهای مختلف رشتههای دریانوردی را مورد تأکید قرار داد.
بنابراین گزارش، مقاله «آموزشهای دریایی، تغییر یا تعطیل؟» در بیست ویكمین همایش ارگانهای دریایی مورد تقدیر قرار گرفت. علاوه براین، ارائه این مقاله و طرح مشكلات تربیت دریانورد در كشور و عدم امكان برخورداری مؤسسات آموزش دریایی از تسهیلات بانكی موجب شد تا مقامات سازمان بنادرو دریانوردی در این همایش آمادگی خود را برای ارائه تسهیلات از محل وجوه اداره شده این سازمان به مؤسسات مذكور اعلام كنند.
در همین زمینه:
ازسرگیری پذیرش دانشجویان دریانوردی/ گفتگو با جعفر سیاره [کلیک کنید]