به گزارش مارین نیوز، در بخشی از نامه آمده است: سازمان بنادر و دریانوردی در اقدامی غیرمتعارف از شرکتهای کشتیرانی خواسته است که حقوق و عوارض بندری کشتیهای خارجی در بنادر ایران را به ارز منشاء خارجی به صورت نقدی پرداخت نمایند و چون به دلیل مسائلی که مسبوق میباشند، نقل و انتقال دلار از طریق سیستم بانکی از خارج به داخل کشور میسر نیست؛ از شرکتها خواسته شده است که ابتدا سپردهای به ریال با احتساب نرخ دلار بر مبنای بازار ارز غیررسمی به حساب آن سازمان واریز نمایند و همزمان دلارهای خواستهشده را از بازار آزاد و از صرافیها خرید و با حمل فیزیکی اسکناسها آن را به حساب سازمان مزبور واریز نمایند.
این انجمن دریایی که بیش از 60 سال سابقه فعالیت دارد؛ در نامه خود با اشاره به اینکه «ارز مورد نیاز در این ارتباط معادل میلیونها دلار در هر ماه محاسبه میشود»، در ادامه نامه خود آورده: صرف نظر از اینکه بر اساس مقررات بانک مرکزی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جابجایی دلار در این مقدار مجاز نمیباشد؛ مراجعه شرکتها به صرافیها و دلالان و سوداگران ارز جهت تأمین دلار در این حجم و اندازه به یقین ایجاد آشفتگی ناخوشایندی خواهد نمود و شرکتها نیز در اجرای چنین دستورالعملی مواجه با دشواریها و حتی مخاطرات فراوانی گردیده، مضافا تقاضا برای خرید ارز در بازار آزاد موجبات افزایش قیمت دلار و تضعیف پول ملی میگردد.
انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اعلام اینکه «تلاشهای فراوان این انجمن جهت حصول روش منطقی، اجرایی و قانونی با سازمان بنادر و دریانوردی علیرغم مکاتبات متعدد و مذاکرات مستمر بدون نتیجه مانده است»، میافزاید: با کمال تأسف، مدیران بنادر تجاری کشور بر حسب دستور واصله از ستاد سازمان بنادر و دریانوردی در تهران، اقدام به خودداری از پهلودهی شناورهای خارجی حامل کالاهای صادراتی و تخلیه کالاهای اساسی که ارتباط مستقیم با قوت روزمره مردم دارد؛ نمودهاند و شرط انجام عملیات را منوط به پرداخت به روش فوق نمودهاند.
به نوشته نویسندگان نامه، طبق اطلاع واصله از بعضی شرکتها، مالکان این قبیل کشتیها اظهار داشتهاند که چون مشکل موجود ناشی از عدم انتقال ارز به ایران است؛ اگر مسؤولان و مقامات بندری کشور راه حل قابل اجرایی ارائه ندهند، آنان ناچار خواهند بود در خصوص واردات کالا به دلیل عدم صدور اجازه تخلیه محمولات خود در بنادر ایران، کشتیهای خود را به بنادر غیرایرانی هدایت و اقدام به تخلیه محمولات خود در بنادر مزبور نمایند که نتایج فاجعهآمیز چنین احتمالی در صورت وقوع، بینیاز از تشریح و توصیف است و مشخص است در خصوص صادرات کالاهای استراتژیک (نفتی و غیرنفتی) نیز مشکلات عدیدهای ایجاد خواهد شد.
این تشکل دریایی در ادامه نامه خود به رییسجمهوری پرسیده: به چه دلیلی برخی از مسؤولان محترم سازمان بنادر و دریاوردی اصرار به دریافت اینگونه هزینهها با ارز منشاء خارجی نمودهاند که در شرایط فعلی غیرعملی است و حاکی از نگاه یکطرفه میباشد که با سیاستهای آن سازمان در یک دهه اخیر که موجبات رشد و شکوفایی بنادر را فراهم نموده است، مغایر میباشد.
انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته بر این اساس هشدار داده: در این موقعیت حساس و بویژه در آستانه انتخابات، اینگونه تصمیمات احتمال رکود یا تعطیلی بنادر را فراهم خواهد نمود که موضوع قابل توجه و تأمل میباشد.
در این نامه از دکتر محمود احمدینژاد، رییسجمهور، خواسته شده که دستورات اکیدی برای حل این موضوع صادر کند تا سازمان بنادر و دریانوردی صورتحسابها را با نرخ رسمی (تسعیر ارز) و با پول ملی همانند سایر کشورها در سراسر جهان صادر و تسویه نمایند و در هر حال، چنانچه مقرر است به هر نحو دیگری اقدام گردد؛ دستورالعمل مربوط با رعایت موازین قانونی و به صورت منطقی و قابل اجرا صادر گردد تا تجارت خارجی کشور شامل تحریمهای داخلی نگردد و از اعمال فشار و تهدید بر شرکتها و بویژه از معطل نمودن کشتیها در بنادر برای تخلیه و بارگیری و یا ورود و خروج کشتیهای تجاری خارجی که حاصلی جز زیان ملی ندارد؛ جوا خودداری نمایند.