به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی کشتیرانی جمهوری اسلامی، کاپیتان علی عزتی در مقالهای درباره تحریم صنعت حملونقل دریایی ایران گفت: به اعتقاد كشورهای تحریمكننده زیرساختهای حملونقل دریایی ایران هدف بسیار مهمی برای زمینگیر كردن ایران است. برای همین از طرق مختلف اقتصادی، بانكی و بازرگانی محدودیتهایی را برای فعالیت ناوگان ملی كشور ایجاد كردند.
وی گفت: با تمام این تحریمها ،كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانسته شرایط را به نفع خود تغییر دهد كه مقامات آمریكا نیز به این موضوع اذعان كردهاند.
عزتی اظهار داشت: استوارت لوی، معاون وزیر خزانهداری آمریکا، گفته است ما دركشتیرانی جمهوری اسلامیایران با افرادی مواجه هستیم كه یك قدم جلوتر از ما هستند و این مسأله، موضوع تحریمهای ما را به بازی موش و گربه تبدیل كرده است.
معاون فنی بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دلیل به كار بردن اصطلاح بازی موش و گربه از سوی آمریكاییها را چنین عنوان کرد که ما در تمهیدات مقابله ای كه اتخاذ میكنیم، نمیتوانیم به دلیل كنوانسیونهای بینالمللی دیده نشویم؛ ولی همواره جلوتر از تحریمها هستیم.
وی با اشاره به تحریمهایی که از ابتدای جولای 2013 اعمال و بخش كشتیرانی، كشتیسازی و بندری ایران را شامل میشود، گفت: این تحریمها، تحریمهای جدیدی نیست. مواردی مثل توقف ارائه خدمات مؤسسات ردهبندی و پوشش بیمهای به كشتیهای ایران و همچنین اقدام كشورهای صاحب پرچم در اعمال محدودیت در اعطای پرچمهای مصلحتی از پنج سال گذشته علیه ناوگان دریایی ایران اعمال میشده است.
معاون فنی بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ایجاد یك سیستم نظاممند برای مقابله با تحریمها درباره برخی مشكلات این بخش گفت: در حالیكه بانكها به مسافران خارجی ارز براساس نرخ مبادلهای پرداخت میكنند؛ اما همین بانكها از پرداخت حق مأموریت ارزی دریانوردان كشور كه سرمایههای اصلی كشور در سنگر اول دفاعی هستند، خودداری میكنند.
وی گفت: از سوی دیگر تعدادی از كشتیهای ما بخاطر شرایط نامساعد بازار و مشكلات تحریم در بنادر و آبهای سرزمینی كشور متوقف شدهاند كه از این كشتیها نیز كه امكان توقف آنها در جای دیگر وجود ندارد، عوارض بندری گرفته میشود.
عزتی افزود: انتظار ما از سازمان بنادر و دریانوردی این است از این كشتیها كه به تبع این شرایط متوقف شدهاند؛ حقوق و عوارض بندری گرفته نشود.
وی ادامه داد : علاوه براین، ما به دلیل همین شرایط تعدادی كانتینر بیكار داریم كه باید در محوطههای بندری یا ترمینالها آنها را نگه داریم. انتظار ما بر این است كه سازمان بنادر فضا و محوطهای مناسب را برای نگهداری این كانتینرهای خالی در اختیار ما قرار دهد.