کد خبر: ۱۶۳۰۷
تعداد بازدید: ۴۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

افزایش 60 میلیون دلاری قیمت جک‏آپ در پی هجوم ایرانی‏ها به سازندگان چین

دبیر پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل گفت: در حوزه‏های مختلف این صنعت از جمله توسعه فازهای پارس جنوبی، ارائه سفارش کار به داخل و فعالیت‏های علمی و تحقیقاتی به تلاشی بسیار بیشتر نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر مجید عباسپور امروز در مراسم آغاز به کار پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل با اشاره به اینکه «حدود سه سال قبل عنوان شد که کلیه فازهای پارس جنوبی ظرف مدت 35 ماه به بهره‏برداری خواهد رسید»، افزود: با این حال، فاز 12 پرس جنوبی تازه در آستانه بهره‏برداری قرار دارد؛ فاز 11 به‏تازگی تعیین تکلیف شده، فاز 13 با مسأله غرق جکت مواجه است و فازهای 15 و 16 و نیز فازهای 35 ماهه، هیچ‏یک راه‎‏اندازی نشده‏‎اند.

وی یادآور شد: این در حالی است که قطر از این میدان مشترک گازی روزانه 360 میلیون مترمکعب گاز بهره‏برداری می‏کند؛ اما میزان بهره‏برداری کشور ما که تا چند سال قبل امیدوار به جبران عقب‏ماندگی و حتی پیشی گرفتن از قطر بود، حداکثر 250 میلیون مترمکعب است.

این استاد دانشگاه مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به موضوع ساخت جک‏آپ در داخل اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری حدود دو سال پیش دستوراتی برای رفع نیاز کشور به دکل‏های حفاری دریایی را عنوان کردند که پس از بررسی، نهایتا نیاز کشور در خلیج فارس 22 دکل اعلام شد که هنوز تا دستیابی به این رقم فاصله زیادی داریم.

عباسپور با اشاره به تجربه سفارش ساخت کشتی‏های نفتکش به خارج در دهه گذشته گفت: در آن مقطع، شرکت ملی نفتکش ایران سفارش ساخت 24 فروند نفتکش غول‏پیکر را به صنایع کشتی‏سازی کره جنوبی داد که عملا یاردهای این کشور با سفارش‏های ساخت ایران فعال شد. در آن زمان، پیشنهاد شد که از این سفارش بعنوان فرصتی برای انتقال دانش فنی از طریق حضور متخصصان و چهره‏های دانشگاهی در قالب مهندسی و نظارت بر ساخت پروژه‏ها استفاده شود که از آن فرصت استفاده نشد.

وی با بیان اینکه «الآن هم در حوزه جک‏آپ‏های حفاری هجمه خریداران ایرانی به چین را شاهد هستیم»، تصریح کرد: این هجوم باعث شده تا از یک طرف قیمت هر دستگاه جک‏آپ از 120 میلیون دلار به 170 تا 180 میلیون دلار افزایش یابد و از طرف دیگر، به توان ساخت داخل و حضور دانشگاهیان و محققان در این پروژه‏ها کم‏توجهی می‏شود.

دبیر پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل مسأله دیگر در پارس جنوبی را کاهش 8 تا 10 برابری فشار چاه‏های گازی در حال بهره‏برداری ذکر کرد و یکی از دلایل آن را بهره‏برداری بیشتر قطر دانست که در نتیجه آن، فشار گاز به سمتی که برداشت بیشتری وجود دارد؛ گرایش یافته است.

عباسپور با بیان اینکه «در زمینه لوله‏گذاری دریایی مشکل خاصی در کشور وجود ندارد»، گفت: اما در حوزه عملیات بر سر چاه‏ها از جمله اسیدکاری و سیمان‏کاری با مشکلات بسیاری مواجهیم. ضمن آنکه در این حوزه، حضور بخش خصوصی را شاهد نیستیم و فعالیت‏های دریایی و حفاری حالت انحصاری پیدا کرده است.

رییس گروه مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف همچنین از انجام مکاتباتی از سوی این گروه با ریاست مشکلات جدی صنعت دریایی کشور، جز از طریق همکاری جدی صنعت و دانشگاه رفع نخواهد شد.

دبیر پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل در ادامه از دریافت 184 مقاله در این همایش و پذیرش حدود 120 مقاله و نیز برگزاری نمایشگاه بعنوان ویژگی‏های این دوره نام برد که بستری برای همکاری صنعت و دانشگاه را فراهم ساخته است.

ارسال نظر