به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر مجید عباسپور امروز در مراسم آغاز به کار پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل با اشاره به اینکه «حدود سه سال قبل عنوان شد که کلیه فازهای پارس جنوبی ظرف مدت 35 ماه به بهرهبرداری خواهد رسید»، افزود: با این حال، فاز 12 پرس جنوبی تازه در آستانه بهرهبرداری قرار دارد؛ فاز 11 بهتازگی تعیین تکلیف شده، فاز 13 با مسأله غرق جکت مواجه است و فازهای 15 و 16 و نیز فازهای 35 ماهه، هیچیک راهاندازی نشدهاند.
وی یادآور شد: این در حالی است که قطر از این میدان مشترک گازی روزانه 360 میلیون مترمکعب گاز بهرهبرداری میکند؛ اما میزان بهرهبرداری کشور ما که تا چند سال قبل امیدوار به جبران عقبماندگی و حتی پیشی گرفتن از قطر بود، حداکثر 250 میلیون مترمکعب است.
این استاد دانشگاه مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به موضوع ساخت جکآپ در داخل اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری حدود دو سال پیش دستوراتی برای رفع نیاز کشور به دکلهای حفاری دریایی را عنوان کردند که پس از بررسی، نهایتا نیاز کشور در خلیج فارس 22 دکل اعلام شد که هنوز تا دستیابی به این رقم فاصله زیادی داریم.
عباسپور با اشاره به تجربه سفارش ساخت کشتیهای نفتکش به خارج در دهه گذشته گفت: در آن مقطع، شرکت ملی نفتکش ایران سفارش ساخت 24 فروند نفتکش غولپیکر را به صنایع کشتیسازی کره جنوبی داد که عملا یاردهای این کشور با سفارشهای ساخت ایران فعال شد. در آن زمان، پیشنهاد شد که از این سفارش بعنوان فرصتی برای انتقال دانش فنی از طریق حضور متخصصان و چهرههای دانشگاهی در قالب مهندسی و نظارت بر ساخت پروژهها استفاده شود که از آن فرصت استفاده نشد.
وی با بیان اینکه «الآن هم در حوزه جکآپهای حفاری هجمه خریداران ایرانی به چین را شاهد هستیم»، تصریح کرد: این هجوم باعث شده تا از یک طرف قیمت هر دستگاه جکآپ از 120 میلیون دلار به 170 تا 180 میلیون دلار افزایش یابد و از طرف دیگر، به توان ساخت داخل و حضور دانشگاهیان و محققان در این پروژهها کمتوجهی میشود.
دبیر پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل مسأله دیگر در پارس جنوبی را کاهش 8 تا 10 برابری فشار چاههای گازی در حال بهرهبرداری ذکر کرد و یکی از دلایل آن را بهرهبرداری بیشتر قطر دانست که در نتیجه آن، فشار گاز به سمتی که برداشت بیشتری وجود دارد؛ گرایش یافته است.
عباسپور با بیان اینکه «در زمینه لولهگذاری دریایی مشکل خاصی در کشور وجود ندارد»، گفت: اما در حوزه عملیات بر سر چاهها از جمله اسیدکاری و سیمانکاری با مشکلات بسیاری مواجهیم. ضمن آنکه در این حوزه، حضور بخش خصوصی را شاهد نیستیم و فعالیتهای دریایی و حفاری حالت انحصاری پیدا کرده است.
رییس گروه مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف همچنین از انجام مکاتباتی از سوی این گروه با ریاست مشکلات جدی صنعت دریایی کشور، جز از طریق همکاری جدی صنعت و دانشگاه رفع نخواهد شد.
دبیر پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل در ادامه از دریافت 184 مقاله در این همایش و پذیرش حدود 120 مقاله و نیز برگزاری نمایشگاه بعنوان ویژگیهای این دوره نام برد که بستری برای همکاری صنعت و دانشگاه را فراهم ساخته است.