کد خبر: ۱۶۳۱۴
تعداد بازدید: ۵۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

دستگاه‏های نظارتی و مجلس به ماجرای جک‏آپ ورود کنند/ پای زندان و ممنوع‏الخروجی ایستاده‏ام

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) خواستار ورود مجلس و مراجع نظارتی کشور به موضوع پروژه‏های ساخت جک‏آپ در داخل شد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهدی اعتصام امروز در میزگرد «صنایع فراساحل؛ گذشته، حال و آینده» که در جریان پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل برگزار شد، گفت: قراداد ساخت دو دستگاه جک‏آپ حفاری دریایی توسط شرکت صدرا با شرکت پشتیبانی، ساخت و تهیه کالای نفت تهران و قرارداد مشابه شرکت صنایع فراساحل (صف) با شرکت نفت و گاز پارس به بیش از 5 سال قبل برمی‏گردد و علیرغم وجود قرارداد و انجام بخشی از ساخت، به دلیل عدم تمایل کارفرمایان و تأمین نشدن منابع مالی، هر دو پروژه متوقف شده است.

وی افزود: سؤال بزرگ ما از مسؤولان دولتی این است که چرا علیرغم تأکید صریح مقام معظم رهبری که در سفر نوروزی سال 90 به عسلویه وزارت صنایع را ملزم به اقدام در بخش جک‏آپ کردند؛ نه تنها پروژه جدیدی تعریف نشده که قراردادهای 5 سال قبل را بلاتکلیف گذاشته‏اند؟

اعتصام با اشاره به اینکه «طی دو سال گذشته بیش از 6 جک‏آپ دریایی توسط شرکت‏های ایرانی از چین خریداری شده است»، تأکید کرد: سیستم‏های نظارتی و مجلس باید وارد عمل شوند و دلیل این امر را شناسایی کنند.

مدیرعامل صدرا در بخش دیگری از این میزگرد و در پی اظهارات محمد احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت ایران مارین سرویسز، که از ممنوع‏الخروج شدن وی خبر داده بود؛ گفت: در شرکت صدرا وضع خاصی داریم. این شرکت به دلایل متعدد و تفکرات خاص بورسی و مالی که در زمان مالکیت آن توسط بانک ملی وجود داشت؛ بدهی‏های گسترده‏ای را در پی آورد که این بدهی‏ها گریبانگیر مدیریت جدید شرکت نیز شده است.

وی با بیان اینکه «صدرا در حال حاضر بیش از 3500 میلیارد تومان پروژه با نرخ ارز مرجع در دست انجام دارد»، افزود: 2000 میلیارد تومان پروژه بالقوه نیز در قالب تفاهمنامه و مذاکره در اختیار صدرا قرار دارد.

اعتصام با بیان اینکه «من و تیم مدیریتی جدید صدرا مسؤولیت بدهی‏های گذشته و تبعات آن را پذیرفته‏ایم»، تأکید کرد: در این جهت، نه تنها ممنوع‏الخروج که پای زندان هم ایستاده‏ام.

وی افزود: مجوعه فعلی صدرا به محوریت دریا در توسعه و نقش آن در محرومیت‏زدایی از مناطق ساحلی کشور اعتقاد دارد و به همین دلیل، هزینه‏های ناشی از فعالیت در این مجموعه را نیز متحمل می‏شود.

مدیرعامل صدرا در بخش دیگری از اظهارات خود در این میزگرد، با بیان اینکه «ما در هلدینگ قرارگاه خاتم‏الانبیاء عملا همه فعالیت‏های دریایی از اکتشاف تا بهره‏برداری را تحت پوشش داریم»، یادآور شد: صدرا با ساخت انواع جکت‏ها، سکوها و سازه‏هایی که اغلب آنها در مقطع ساخت در کشور منحصربه فرد و اولین نمونه بوده‏اند؛ نیاز کشور به خارج را رفع کرده است.

وی با اشاره به ایجاد یک شرکت طراحی و مهندسی توسط صدرا گفت: کلیه طراحی فازهای 13، 14 و 22 تا 24 پارس جنوبی و نیز مهندسی عملیات لوله‏گذاری توسط این شرکت و نیروهای داخلی انجام شده است.

اعتصام توان موجود لوله‏گذاری دریایی توسط شناورهای صدرا را روزانه 1.5 کیلومتر ذکر کرد و گفت: ظرفیت روزانه 3 کیلومتر لوله‏گذاری را داریم.

به گفته وی، تاکنون پنج سکوی پارس جنوبی توسط صدرا ساخته و نصب شده و دومین جکت فازهای 17 و 18 نیز در مراحل نهایی نصب قرار دارد.

اعتصام همچنین وعده داد: عملیات بازیابی جکت غرق شده فاز 13 نیز طی روزهای آینده آغاز شود.

ارسال نظر