به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهدی اعتصام امروز در میزگرد «صنایع فراساحل؛ گذشته، حال و آینده» که در جریان پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل برگزار شد، گفت: قراداد ساخت دو دستگاه جکآپ حفاری دریایی توسط شرکت صدرا با شرکت پشتیبانی، ساخت و تهیه کالای نفت تهران و قرارداد مشابه شرکت صنایع فراساحل (صف) با شرکت نفت و گاز پارس به بیش از 5 سال قبل برمیگردد و علیرغم وجود قرارداد و انجام بخشی از ساخت، به دلیل عدم تمایل کارفرمایان و تأمین نشدن منابع مالی، هر دو پروژه متوقف شده است.
وی افزود: سؤال بزرگ ما از مسؤولان دولتی این است که چرا علیرغم تأکید صریح مقام معظم رهبری که در سفر نوروزی سال 90 به عسلویه وزارت صنایع را ملزم به اقدام در بخش جکآپ کردند؛ نه تنها پروژه جدیدی تعریف نشده که قراردادهای 5 سال قبل را بلاتکلیف گذاشتهاند؟
اعتصام با اشاره به اینکه «طی دو سال گذشته بیش از 6 جکآپ دریایی توسط شرکتهای ایرانی از چین خریداری شده است»، تأکید کرد: سیستمهای نظارتی و مجلس باید وارد عمل شوند و دلیل این امر را شناسایی کنند.
مدیرعامل صدرا در بخش دیگری از این میزگرد و در پی اظهارات محمد احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت ایران مارین سرویسز، که از ممنوعالخروج شدن وی خبر داده بود؛ گفت: در شرکت صدرا وضع خاصی داریم. این شرکت به دلایل متعدد و تفکرات خاص بورسی و مالی که در زمان مالکیت آن توسط بانک ملی وجود داشت؛ بدهیهای گستردهای را در پی آورد که این بدهیها گریبانگیر مدیریت جدید شرکت نیز شده است.
وی با بیان اینکه «صدرا در حال حاضر بیش از 3500 میلیارد تومان پروژه با نرخ ارز مرجع در دست انجام دارد»، افزود: 2000 میلیارد تومان پروژه بالقوه نیز در قالب تفاهمنامه و مذاکره در اختیار صدرا قرار دارد.
اعتصام با بیان اینکه «من و تیم مدیریتی جدید صدرا مسؤولیت بدهیهای گذشته و تبعات آن را پذیرفتهایم»، تأکید کرد: در این جهت، نه تنها ممنوعالخروج که پای زندان هم ایستادهام.
وی افزود: مجوعه فعلی صدرا به محوریت دریا در توسعه و نقش آن در محرومیتزدایی از مناطق ساحلی کشور اعتقاد دارد و به همین دلیل، هزینههای ناشی از فعالیت در این مجموعه را نیز متحمل میشود.
مدیرعامل صدرا در بخش دیگری از اظهارات خود در این میزگرد، با بیان اینکه «ما در هلدینگ قرارگاه خاتمالانبیاء عملا همه فعالیتهای دریایی از اکتشاف تا بهرهبرداری را تحت پوشش داریم»، یادآور شد: صدرا با ساخت انواع جکتها، سکوها و سازههایی که اغلب آنها در مقطع ساخت در کشور منحصربه فرد و اولین نمونه بودهاند؛ نیاز کشور به خارج را رفع کرده است.
وی با اشاره به ایجاد یک شرکت طراحی و مهندسی توسط صدرا گفت: کلیه طراحی فازهای 13، 14 و 22 تا 24 پارس جنوبی و نیز مهندسی عملیات لولهگذاری توسط این شرکت و نیروهای داخلی انجام شده است.
اعتصام توان موجود لولهگذاری دریایی توسط شناورهای صدرا را روزانه 1.5 کیلومتر ذکر کرد و گفت: ظرفیت روزانه 3 کیلومتر لولهگذاری را داریم.
به گفته وی، تاکنون پنج سکوی پارس جنوبی توسط صدرا ساخته و نصب شده و دومین جکت فازهای 17 و 18 نیز در مراحل نهایی نصب قرار دارد.
اعتصام همچنین وعده داد: عملیات بازیابی جکت غرق شده فاز 13 نیز طی روزهای آینده آغاز شود.