به گزارش خبرنگار مارین نیوز، محمد احمدی بافنده امروز در گفتاری با عنوان «نقش زنجیره تأمین در صنعت فراساحل» در میزگرد «صنایع فراساحل؛ گذشته، حال و آینده» که در جریان پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل برگزار شد، افزود: دلیل این امر، فقدان اعتماد میان کارفرمایان و سازندگان و نیز نبود ساختار تأمین مالی پروژههای دریایی بویژه در بخش ساخت کشتی است.
وی با اشاره به سفارش گسترده ساخت کشتی از سوی شرکت ملی نفتکش به کره جنوبی و چین در سالهای گذشته تصریح کرد: آقای سوری با ایجاد ناوگانی متشکل از 150 کشتی میراث خوبی از خود به جا گذاشت؛ اما اگر سیستم تأمین مالی لازم ساخت کشتی در کشور وجود داشت، کره و چین با سفارشهای ما کشتیساز نمیشدند.
احمدی بافنده با بیان اینکه «نیروی انسانی و زنجیره تأمین دو گلوگاه اصلی صنعت دریایی است»، تصریح کرد: دانشگاههای ما در تهران و اصفهان متخصص دریایی تربیت میکنند؛ در حالیکه باید این امر در مناطق ساحلی و با تربیت نیروی ماهر بومی صورت گیرد.
این فعال صنعت دریایی با تأکید بر اینکه «200 هزار کیلومترمربع آبهای سرزمینی ایران در مساحت کشور نادیده گرفته شده است»، گفت: با چنین نگاهی است که ما از بازار 20 میلیارد دلاری لجستیک کشتیهای حامل 35 میلیون بشکه نفت در روز از خلیج فارس بیبهره ماندهایم و در عوض، قشم را به محل ساخت پاساژها و بازار کالاهای وارداتی تبدیل کردهایم.
وی همچنین اعلام کرد: در صورت اتصال راه آهن ایران به عراق، افغانستان و ترکمنستان سالانه 22 میلیارد دلار از طریق ترانزیت کالا برای کشور درآمدزایی خواهد شد.