کد خبر: ۱۶۶۰۳
تعداد بازدید: ۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

فرياد ايران در IMO

در جریان برگزاری نشست نود و دوم کمیته ایمنی دریانوردی سازمان جهانی دریانوردی (IMO)، نماینده ایران در انتقاد از رفتار دوگانه و خارج از منطق و البته خلاف اصول اخلاقی- حقوقی و اهداف مندرج در کنوانسیون ایجاد IMO بیانیه‌ای را قرائت كرد.

به گزارش مارین نیوز، علی اکبر مرزبان، نماینده ثابت سازمان بنادر و دریانوردی و معاون نماینده دایم ایران در IMO، عنوان كرد: در ماه‏های اخیر یک سری محدودیت‏های غیرمنصفانه فنی و تجاری علیه تجارت کشتیرانی ایران اعمال شده که می‌تواند منجر به نتایج ناخوشایند ایمنی دریانوردی، حفظ محیط زیست دریایی و کشتیرانی بین‏المللی شود.

وی تأكید كرد: این بسیار جای تأسف است که ببینیم، محدوده این اقدامات محدودیت زا به مؤسسات رده‌بندی بین‏المللی نیز کشانده شد، به نحوی که این مؤسسات از ارائه سرویس‏های فنی به نه تنها کشتی‏های تحت پرچم ایران بلکه کشتی‏های خارجی حاضر در آب‏های ایران منع شدند.مرجع دریایی جمهوری اسلامی‌ ایران از چنین محدودیت‏هایی  مکتوباً توسط بعضی مؤسسات آگاهی یافت، اگرچه این مؤسسات ناخشنودی خود را از این وضعیت در مواضع مختلف ابراز داشتند.

مرزبان افزود: جمهوری اسلامی‌ ایران همه تلاش‏های بالقوه، منابع بالفعل و ظرفیت‏های خود را برای نیل به اهداف IMO و سایر سازمان بین‏المللی مرتبط دریایی در حوزه ایمنی و امنیت دریانوردی و جلوگیری از آلودگی دریایی بکار بست.اجرای موفقیت آمیز طرح ممیزی IMO و مشارکت عالی در تأمین امنیت خطوط کشتیرانی حیاتی از طریق اعزام ناوهای نظامی‌نمونه‏هایی از تعهدات حداکثری ما در این موارد است.

وی ادامه داد: اکنون ایران بعنوان یک دولت عضو فعال IMO با استانداردهای دوگوانه ای مواجه است. در واقع، روزگار قریبی است؛ از یک طرف ما در اینجا نشسته ایم و نگرانی‏های خودمان را راجع به ایمنی و امنیت دریانوردی و نیز محیط زیست دریایی بیان می‌کنیم و از سوی دیگر شاهدیم که بخاطر اقدامات مستقیم و یا غیرمستقیم بعضی از دولت‏های عضو همین سازمان، محدودیت‏های غیرمنصفانه و غیرضروری علیه صنعت کشتیرانی تجاری دیگر دولت عضو اعمال می‌شود؛ کشتیرانی که مشغول جابجایی مواد غذایی و دیگر کالاهای بسیار عادی است. ما چگونه می‌توانیم این دو چیز معارض را با هم جمع کنیم وقتی که به پاراگراف «ب» از ماده یک کنوانسیون IMO رجوع می‌کنیم، آنجا که می‌گوید: «برای تشویق برطرف‌سازی اقدامات تبعیض‌آمیز و محدودیت‏های غیر ضروری توسط دولت‏ها که بر کشتیرانی فعال در بازرگانی بین‏المللی اثر گذارند، تا اینکه دسترسی به خدمات کشتیرانی برای تجارت جهانی بدون تبعیض ترویج یابد».

نماینده ایران خطاب به رئیس، دبیرکل و نمایندگان حاضر در این نشست گفت: همه ما می‌دانیم که نیاز به استفاده از خدمات فنی مؤسسات رده‌بندی صالح بین‏المللی و همچنین نقش عملی آنها برای کشتی‏ها در تطابق با استانداردهای فنی مربوطه، آن گونه که در کنوانسیون‏های مختلف IMO بدان اشاره شده؛ غیرقابل انکار برای کشتیرانی ایمن در سطح بین‏المللی است. با این حال، جمهوری اسلامی‌ ایران از استفاده چنین خدماتی محروم شده که می‌تواند منجر به مصالحه ایمنی کشتیرانی تجاری و حفظ محیط زیست گردد و حیات مسافران کشتی‏ها را در کشتیرانی جهانی به خطر اندازد. اگرچه جمهوری اسلامی‌ ایران سعی كرد اثرات جانبی چنین محدودیت‏هایی را از طریق استفاده از خدمات مؤسسات رده‌بندی ملی مجاز برطرف سازد، اما وجود چنین وضعیتی و ادامه آن وجهه خوبی برای جامعه بین‏المللی دریایی نخواهد داشت.

مرزبان تأكید كرد: اقدامات اخیر نه تنها خلاف اهداف IMO مصرحه در ماده یک کنوانسیون راجع به سازمان بین‏المللی دریانوردی است، بلکه همچنین با اهداف کنوانسیون سولاس و مارپول و همکاری دولت‏های عضو در اجرای مقررات این کنوانسیون‏ها در تعارض است. دولت جمهوری اسلامی‌ ایران مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به چنین محدودیت‏های غیرمنصفانه و اقدامات تبعیض‌آمیز که به صنعت کشتیرانی در جامعیت آن آسیب می‌رساند، اعلام می‌دارد.

نماینده ایران در پایان از کمیته ایمنی دریانوردی درخواست كرد: «با توجه پیدا کردن به موضوع مطروحه، به همه دولت‏های عضو توصیه نماید که همکاری‌شان را با یکدیگر از جمله جمهوری اسلامی‌ ایران، در تطابق با همه اسناد بین‏المللی به خصوص کنوانسیون IMO، ادامه دهند و به همه سازمان‏های بین‏المللی غیردولتی از جمله مؤسسات رده‌بندی بین‏المللی توصیه نماید که همکاری‌شان را با کشتی‏های ایرانی در ارائه خدمات فنی و با هدف ارتقای ایمنی و امنیت ادامه دهند تا بلکه اطمینان حاصل شود که همه کشتی‏های جهان از خدمات فنی برابر و منصفانه استفاده می‌نمایند».

ارسال نظر