به گزارش مارین نیوز، علی اکبر مرزبان، نماینده ثابت سازمان بنادر و دریانوردی و معاون نماینده دایم ایران در IMO، عنوان كرد: در ماههای اخیر یک سری محدودیتهای غیرمنصفانه فنی و تجاری علیه تجارت کشتیرانی ایران اعمال شده که میتواند منجر به نتایج ناخوشایند ایمنی دریانوردی، حفظ محیط زیست دریایی و کشتیرانی بینالمللی شود.
وی تأكید كرد: این بسیار جای تأسف است که ببینیم، محدوده این اقدامات محدودیت زا به مؤسسات ردهبندی بینالمللی نیز کشانده شد، به نحوی که این مؤسسات از ارائه سرویسهای فنی به نه تنها کشتیهای تحت پرچم ایران بلکه کشتیهای خارجی حاضر در آبهای ایران منع شدند.مرجع دریایی جمهوری اسلامی ایران از چنین محدودیتهایی مکتوباً توسط بعضی مؤسسات آگاهی یافت، اگرچه این مؤسسات ناخشنودی خود را از این وضعیت در مواضع مختلف ابراز داشتند.
مرزبان افزود: جمهوری اسلامی ایران همه تلاشهای بالقوه، منابع بالفعل و ظرفیتهای خود را برای نیل به اهداف IMO و سایر سازمان بینالمللی مرتبط دریایی در حوزه ایمنی و امنیت دریانوردی و جلوگیری از آلودگی دریایی بکار بست.اجرای موفقیت آمیز طرح ممیزی IMO و مشارکت عالی در تأمین امنیت خطوط کشتیرانی حیاتی از طریق اعزام ناوهای نظامینمونههایی از تعهدات حداکثری ما در این موارد است.
وی ادامه داد: اکنون ایران بعنوان یک دولت عضو فعال IMO با استانداردهای دوگوانه ای مواجه است. در واقع، روزگار قریبی است؛ از یک طرف ما در اینجا نشسته ایم و نگرانیهای خودمان را راجع به ایمنی و امنیت دریانوردی و نیز محیط زیست دریایی بیان میکنیم و از سوی دیگر شاهدیم که بخاطر اقدامات مستقیم و یا غیرمستقیم بعضی از دولتهای عضو همین سازمان، محدودیتهای غیرمنصفانه و غیرضروری علیه صنعت کشتیرانی تجاری دیگر دولت عضو اعمال میشود؛ کشتیرانی که مشغول جابجایی مواد غذایی و دیگر کالاهای بسیار عادی است. ما چگونه میتوانیم این دو چیز معارض را با هم جمع کنیم وقتی که به پاراگراف «ب» از ماده یک کنوانسیون IMO رجوع میکنیم، آنجا که میگوید: «برای تشویق برطرفسازی اقدامات تبعیضآمیز و محدودیتهای غیر ضروری توسط دولتها که بر کشتیرانی فعال در بازرگانی بینالمللی اثر گذارند، تا اینکه دسترسی به خدمات کشتیرانی برای تجارت جهانی بدون تبعیض ترویج یابد».
نماینده ایران خطاب به رئیس، دبیرکل و نمایندگان حاضر در این نشست گفت: همه ما میدانیم که نیاز به استفاده از خدمات فنی مؤسسات ردهبندی صالح بینالمللی و همچنین نقش عملی آنها برای کشتیها در تطابق با استانداردهای فنی مربوطه، آن گونه که در کنوانسیونهای مختلف IMO بدان اشاره شده؛ غیرقابل انکار برای کشتیرانی ایمن در سطح بینالمللی است. با این حال، جمهوری اسلامی ایران از استفاده چنین خدماتی محروم شده که میتواند منجر به مصالحه ایمنی کشتیرانی تجاری و حفظ محیط زیست گردد و حیات مسافران کشتیها را در کشتیرانی جهانی به خطر اندازد. اگرچه جمهوری اسلامی ایران سعی كرد اثرات جانبی چنین محدودیتهایی را از طریق استفاده از خدمات مؤسسات ردهبندی ملی مجاز برطرف سازد، اما وجود چنین وضعیتی و ادامه آن وجهه خوبی برای جامعه بینالمللی دریایی نخواهد داشت.
مرزبان تأكید كرد: اقدامات اخیر نه تنها خلاف اهداف IMO مصرحه در ماده یک کنوانسیون راجع به سازمان بینالمللی دریانوردی است، بلکه همچنین با اهداف کنوانسیون سولاس و مارپول و همکاری دولتهای عضو در اجرای مقررات این کنوانسیونها در تعارض است. دولت جمهوری اسلامی ایران مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به چنین محدودیتهای غیرمنصفانه و اقدامات تبعیضآمیز که به صنعت کشتیرانی در جامعیت آن آسیب میرساند، اعلام میدارد.
نماینده ایران در پایان از کمیته ایمنی دریانوردی درخواست كرد: «با توجه پیدا کردن به موضوع مطروحه، به همه دولتهای عضو توصیه نماید که همکاریشان را با یکدیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران، در تطابق با همه اسناد بینالمللی به خصوص کنوانسیون IMO، ادامه دهند و به همه سازمانهای بینالمللی غیردولتی از جمله مؤسسات ردهبندی بینالمللی توصیه نماید که همکاریشان را با کشتیهای ایرانی در ارائه خدمات فنی و با هدف ارتقای ایمنی و امنیت ادامه دهند تا بلکه اطمینان حاصل شود که همه کشتیهای جهان از خدمات فنی برابر و منصفانه استفاده مینمایند».