به گزارش مارین نیوز، در پی اوجگیری انتقادها از روند خرید دکلهای دریایی از چین، هدایتالله خادمی در گفتوگویی با پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی نفت اعلام کرد: براساس تأکید وزیر نفت و با توجه به ضرورتی که برای توسعه میدانهای نفت و گاز کشور بویژه میادین مشترک وجود دارد، مذاکراتی پیشتر برای خرید ١3 دکل حفاری دریایی و خشکی با چینیها شده و قرار بود حدود ٢٠ درصد پیش پرداخت به این شرکت برای ساخت دکلها داده شود.
وی افزود: پیشپرداخت مورد توافق به دلیل تأمین نشدن منابع مالی در داخل به شرکت چینی طرف مذاکره داده نشد و به همین دلیل موضوع ساخت ١3 دکل حفاری نیز در دوره مورد مذاکره منتفی شد.
خادمی گفت: با توجه به نیاز روزافزون کشور به دکلهای حفاری، مذاکرههای مختلفی با شرکتهای داخلی و خارجی برای تأمین دستگاههای حفاری در دست اقدام است تا بتوانیم همه نیازهای کشور را با هدف شتاببخشی در برداشت از میدانهای هیدروکروبوری (بویژه میدانهای مشترک) تأمین کنیم.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال تصریح کرد: تلاش میکنیم از ظرفیتهای شرکتهای داخلی و خارجی برای ساخت دکلها استفاده کنیم، ولی در صورت کافی نبودن ظرفیتهای داخلی، نمیتوانیم توسعه میدانهای مشترک را به تأخیر بیندازیم و باید از طریق خرید خارجی دکلهای دریایی مورد نیاز را تأمین کنیم.
وی با بیان اینکه «در مذاکرههای اولیه با چینیها قرار بود 13 دکل حفاری (خشکی و دریایی) تأمین شود»، گفت: با توجه به نیازسنجی انجام شده وسوددهی بالاتر دکلهای دریایی قرار شد به جای خرید دکلهای خشکی، ٦ تا ٧ دکل دریایی خریداری شود و هزینه خرید دکلهای خشکی به دریایی اختصاص یابد.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال تصریح کرد: قیمت خرید هر دستگاه دکل دریایی هماکنون کمتر از ١٤٥ تا ١٥٠ میلیون دلار نیست و ارزش هر دکل خشکی آماده نصب نیز حدود ٢٢ میلیون دلار است.