کد خبر: ۱۶۶۵۲
تعداد بازدید: ۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

دکل چینی در انتظار نیروی کار چینی؟!

با گذشت دو ماه از ورود دکل دریایی چینی سحر 2 به آب‌های خلیج فارس، حفاری این جک آپ دریایی در میدان مشترک گازی پارس جنوبی هنوز آغاز نشده که علت این تأخیر، تأمین نیروی انسانی این دکل حفاری از چین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزها اختلاف نظر درباره خرید دکل حفاری از چین و یا ساخت داخل این تجهیزات پرمصرف صنعت نفت در بین کارشناسان بالا گرفته است اما هر چقدر صنعت نفت 105 ساله ایران تاکنون در طراحی و ساخت اولین دکل بومی‏ و ملی حفاری ناکام مانده که حتی در تربیت نیروی انسانی متخصص فعال بر روی سکوهای حفاری دریایی هم اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

بر این اساس، با گذشت بیش از دو ماه از ورود دستگاه حفاری دریایی سحر دو به خلیج فارس، این جک آپ دریایی چینی هنوز عملیات حفاری چاه‌های توصیفی و توسعه‌ای در فاز 19 پارس‌جنوبی بعنوان یکی از مرزی‌ترین فازهای مشترک گازی با قطر در خلیج فارس را آغاز نکرده است.

شرکت حفاری شمال سوم خرداد ماه سالجاری با انتشار گزارش کوتاهی از آغاز به کار دستگاه جک آپ دریایی سحر دو در پارس جنوبی خبر داد و اعلام کرده بود: این دستگاه دریایی 3000 اسب بخاری از توانایی‌های منحصر به فرد عملیاتی نسبت به سایر دستگاه‌های حفاری دریایی برخوردار است.

با این وجود پیگیری‌ها از شرکت ملی نفت ایران، نشان می‌دهد که با گذشته بیش از یک ماه از اعلام آغاز به کار دستگاه حفاری سحر دو در فاز 19 پارس جنوبی توسط حفاری شمال، اما تاکنون حفاری دریایی این پروژه مشترک گازی آغاز نشده است.

مهمترین عامل در این تأخیر 36 روزه تأمین نیروی انسانی متخصص از چین بوده به طوری‌که با توجه نیاز به 120 نفر از کارکنان فنی و عملیاتی شاغل بر روی این سوپر ریگ آپ حفاری هنوز کادر فنی آن به طور کامل تأمین نشده است.

تأمین نیروی انسانی چینی برای تنها دکل چینی مستقر در پارس جنوبی در حالی این روزها به یک چالش جدید توسعه بزرگترین میدان مشترک گازی ایران تبدیل شده است که برآوردهای انجام شده نشان می‏دهد که به ازای هر روز تاخیر در ساخت و توسعه هر فاز پارس جنوبی حدود 10 میلیون دلار عدم النفع برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

از این رو، هر چند برخی از شرکت‌های حفاری به بهانه شتاب‏زدگی در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز، مسیر جلوافتادگی را در خرید دکل های حفاری خارجی و بویژه چینی می‌بینند؛ اما به واسطه خرید این دکل چینی و عدم توجه به آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص تاکنون از محل ورود تنها دکل چینی به پارس جنوبی 36 روز تأخیر و به عبارت دیگر، حدود 360 میلیون دلار عدم‏النفع نصیب صنعت نفت ایران شده است.

به عبارت دیگر، هر چند به اعتقاد مسؤولان شرکت حفاری شمال خرید دستگاه حفاری سحر دو با قیمت حدود 143 میلیون دلار یک رکورد در خرید ارزان دکل‌های با کیفیت دریایی به شمار می‌رود؛ اما تاکنون بیش از دو برابر میدان پارس جنوبی به دلیل عدم آموزش کارشناسان خبره حفاری در دریا از این محل زیان کرده است.

برخی از مدیران شرکت‌های حفاری دلیل خرید دکل حفاری از چین را نبود زیرساخت‌های صنعتی ساخت بومی‏این دسته تجهیزات در داخل کشور عنوان می‏کنند و حال این سؤال مطرح است که آیا تربیت و آموزش نیروی انسانی هم نیاز به سرمایه گذاری کلان و ایجاد زیرساخت‌های چند میلیارد تومانی دارد؟

ارسال نظر