امیر دریادار عباس زمینی در گفتوگو با خبرگزاری فارس ادامه داد: ناوها، شناورها و ... که به ماموریتهایی از این دست اعزام میشوند و بالغ بر 25 هزار کیلومتر در هر مأموریت طی میکنند، باید شناورهای به روز مجهز و مقاوم باشند که بتوانند در دریاهای توفانی که ارتفاع موج در آن به 10 تا 12 متر میرسد و با سرعت باد 120 کیلومتر در ساعت، دوام آورده و آسیب نبینند.
زمینی اظهار داشت: تجهیزات، سامانهها و انسانها در این تحمل پذیری شریک هستند و هر سه باید مقاوم باشند. بنابراین متوجه میشویم که آماده نگاه داشتن این تجهیزات و این انسانها وظیفهای است که انجام آن اهمیت توجه به فرمانده فنی را به چشم هر کارشناس و صاحب نظری میکشد. حوزه ماموریت ما تغییر پیدا کرده و خیلی عمیقتر و وسیعتر شده است. ما از آبهای سرزمینی جدا شدهایم و به سمت آبهای آزاد رفتهایم.
فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش افزود: تاکنون 26 ناوگروه به خلیج عدن، شمال اقیانوس هند، دریای سرخ، بابالمندب، دریای مدیترانه، اقیانوس آرام، تنگه مالاکا، و .. اعزام شدهاند. هر ناوگروه دست کم از دو ناو تشکیل میشود در این اعزام چند بار از خط استوا هم عبور کردهایم.
زمینی با بیان اینکه «همچنان که یگان جدیدی ساخته و به ناوگان نیروی دریایی میپیوندد یگانهای قدیمی هم بازسازی و یا نوسازی میشوند»، گفت: حال این سؤال مطرح میشود یگانی که بیشتر از چند دهه از عمر خدمتیاش میگذرد چگونه میتواند از عهده چنین ماموریتی برآید؟
وی ادامه داد: با توجه به شرایط دریا، مدت دریانوردی و تداوم ماموریتها، اقدامهای موثر و بروزی باید روی این یگانها انجام شود که آنها را عملیاتی نگاه دارد. اعزام ناوشکن خارک، اعزام ناوشکنهای بایندر، شهید نقدی و یگانهای رده (کلاس) الوند و زیردریایی یونس به خاطر عملیاتی بودن توانستهاند در این مأموریتها حضور پیدا کنند و این حضور خود بهترین مصداق برای اقتدار نیروی دریایی است.
وی با اشاره به دیگر اقدامات حوزه فنی نداجا اظهار داشت: حوزه فرماندهی فنی، در ساخت، نگهداری و تعمیرات، بهینهسازی و تسلیح دخالت دارد.
وی افزود: ما در رویارویی با استکبار، ناو سهند را از دست دادیم اما از پا ننشستیم و ناو جماران را ساختیم که هماکنون نیز ماموریتهایی را انجام داده و یا در حال انجام دادن ماموریت است. سپس ناوشکن موج 2 یا همان دماوند را ساختیم که در شمال کشور به آب انداخته شد و ناوشکنهای دیگری هم در شرف ساخت داریم. به علاوه ناوهای موشکانداز کلاس پیکان نیز در دستور کار است.
زمینی تأکید کرد: مجموعه فرماندهی فنی در تمام این بازسازیها و نوسازیها دخالت دارد در واقع کارخانجات نیروی دریایی که یکی از بسترسازیهای مهم ساخت ما است تحت نظر و مدیریت فرمانده فنی است و بهتر است بگوییم فرمانده فنی به صورت کاملا مستقیم در ساخت شناور دخالت دارد.
فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ناوشکن سهند در کارخانجات نیروی دریایی در حال ساخت است، اظهار داشت: همین طور ناوها، موشکاندازها، کشتیها و غیره نیز در دست ساخت است که به موقع از آنها سخن گفته خواهد شد. بنابراین یک بخش عمده که در شرح وظایف فرمانده فنی آمده، دخالت در نوسازی است. بخش دیگر هم مربوط به نگهداری تعمیرات اساسی و فوق اساسی است.
وی خاطرنشان کرد: در شهریور سال گذشته خبر تعمیرات فوق اساسی زیردریایی طارق را شنیدید حتی متخصصان کشور سازنده اعلام کرده بودند که تعمیرات فوق اساسی این کلاس از زیردریایی منحصرا در اختیار کشور سازنده و جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که این افتخار بزرگی است.
زمینی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در حوزه تسلیح هم کارهای بزرگی انجام شده که ناظر بر گذر از تحریمهاست. بسیاری از واحدهایی که در گذشته در حکم یک منتقل کننده مسافر بودند هم اکنون تجهیز شده و به عنوان یک موشکانداز در اختیار یگانهای نیروی دریایی قرار گرفتند و این یعنی آنها کاملا تغییر کاربری داده شدهاند. همه اینها متناسب با راهبردی است که برای نیروی دریایی در نظر گرفته شده است.
فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «موفقیتهای این نیرو را مدیون تدابیر مقام معظم رهبری هستیم»، گفت: ما صحبتهای ایشان را در قالب یک کتاب تنظیم و تدوین کردهایم که بر مبنای آن بروز کردن و بازسازی تجهیزاتی که مربوط به خودمان است، بهتر از جامعه عاریت دیگری گرفتن و به آن فخر کردن است.
وی افزود: اعتقاد ما این است که بهینهسازی این تجهیزات تا زمانی که شناورهای جدید را به آب میاندازیم و یا تا زمانی که تجهیزات دیگر را عملیاتی میکنیم تصمیم عاقلانهای است و به شکر خدا همین نگرش در حال پیگیری و دنبال شدن است.
زمینی در پایان اظهار داشت: ما تواناییهای خود را با ساختن ناو و موشکانداز به اثبات رساندهایم و همین راه را ادامه میدهیم.