به گزارش خبرنگار مارین نیوز، پیمان مسعودزاده در مجمع عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشور گفت: تغییر مکرر قوانین و بیثباتی و افزایش شدید نرخ ارز، بسیاری از کشتیسازان کشور را به ورطه سقوط و ورشکستگی کشانده است.
وی با تأکید بر اینکه «ارزش بسیاری از قراردادهای ساخت کشتی باید تعدیل شود»، یادآور شد: بسیاری از قراردادهای ساخت، مربوط به چند سال قبل است که در آن زمان، این سطح از تورم و افزایش نرخ ارز پیشبینی نشده بود.
مسعودزاده درعین حالب افزایش نرخ ارز را فرصتی برای توجه به حوزه صادرات دانست و ابراز امیدواری کرد بتوان با تدبیر و استفاده از توان داخل، از شرایط دشوار کنونی و مسایل ناشی از تحریمها عبور کرد.
رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران با تأکید بر سیاست این کمیته طی یک سال گذشته برای ارتباط بیشتر با مشتریان و کارفرمایان عمده، به جلسات برگزار شده با مدیران عامل شرکتهای نفت خزر و پایانههای نفتی ایران اشاره کرد و گفت: در نتیجه این مذاکرات، چندین مناقصه و سفارش برای ساخت شناورهای خدماتی و یدککش صورت گرفته است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری جلسات مشابه با مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، اعلام کرد: در حال حاضر، بیش از 70 شناور استیجاری در میادین فلات قاره فعالیت دارند که اجاره آنها به صورت روزانه و ارزی پرداخت میشود که ساخت و تأمین آنها در داخل، بسیار درآمدزا و اشتغالزا خواهد بود.
مسعودزاده همچنین با اشاره به پروژههای ساخت شناور از محل طرح وجوه ادارهشده سازمان بنادر و دریانوردی، از عملکرد این سازمان گلایه کرد و گفت: علیرغم مکاتبات مکرر، امکان برگزاری جلسهای میان اعضای کمیته کشتیسازی و مسؤولان کمیته وجوه ادارهشده فراهم نشده است.
رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اذعان به اینکه «وضعیت شناورسازان کوچک تا حد زیادی از سوی این انجمن مغفول مانده بود»، یادآور شد: جهت جبران این مسأله، رویکرد برگزاری جلسات کمیته در بنادر و مناطق ساحلی را در دستور کار قرار دادیم که اولین جلسه با حضور دکتر آرامی، نماینده بندرعباس، و مدیرعامل ایزوایکو در این شهر برگزار شد و مورد استقبال شناورسازان محلی که بعضا عضو انجمن هم نبودند، قرار گرفت.
وی همچنین با بیان اینکه «توجه اصلی فعالان صنایع دریایی در سالهای گذشته به حوزه نوسازی شناورها بوده است»، تأکید کرد: این در حالی است که توسعه صنعت تعمیرات، اسکراپ و سلویج بعنوان یک مزیت و پتانسیل قابل توسعه باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد که کمیته کشتیسازی در نظر دارد در برنامه سال جاری خود بطور جدی به این مباحث بپردازد.
مسعودزاده با بیان اینکه «مشکلات بخش کشتیسازی بسیار جدی و بزرگ است»، گفت: انجمن مهندسی دریایی ایران بعنوان یک NGO و بازوی مشورتی، محمل خوبی برای پیگیری این موضوعات است. ضمن آنکه علاوه بر مشکلات، باید نسبت به طرح و معرفی دستاوردهای این بخش اقدام کرد که در این جهت، انجمن و رسانههای آن آماده همکاری لازم هستند.