کد خبر: ۱۶۷۱۳
تعداد بازدید: ۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

هزینه حمل هر کانتینر پس از تحریم‏های جدید چقدر است؟

نایب رئیس اتاق ایران و چین با تأکید بر اینکه «کشتیرانی جمهوری اسلامی ‎نباید هزینه حمل را افزایش دهد»، گفت: در سال ۹۲ واردات از چین به ۸ میلیارد دلار می‎رسد.

نایب رئیس اتاق ایران و چین گفت: در حال حاضر کالاهایی که از کشور چین به سمت کشور ما بارگیری می‌شود فقط توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ‎ایران است و در این میان دو اتفاق مهم می‌افتد، اول اینکه مدت انتظار برای بارگیری حداقل و در بهترین شرایط دو برابر می‌شود و از طرفی دیگر هزینه حمل نیز دوبرابر می‌شود. با توجه به اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ‎یک شرکت ملی است و منافع ملی را در نظر می‌گیرد باید کنترل‌های لازم را درخصوص هزینه‌های باربری لحاظ کند تا به دلیل انحصاری شدن حمل‏ونقل توسط این شرکت هزینه‌ها افزایش نداشته باشد.

وی افزود: علاوه بر افزایش هزینه‌ها که درخصوص آن صحبت شد باید به زمان انتظار هم اشاره کرد، چراکه زمان انتظار برای بارگیری در شرایط عادی در کشور بین یک هفته تا 20 روز است اما در شرایط فعلی ممکن است بین 2 تا 3 ماه صورت گیرد.

وی در خصوص افزایش هزینه‌های تجاری گفت: وقتی فرآیندهای تجاری به کندی صورت گیرد و خواب سرمایه بین 2 تا 3 ماه در یک حمل‏ونقل اتفاق بیفتد، هزینه‌های تجارت بالا می‌رود.

حریری در پاسخ به این سؤال که «برخی کارشناسان معتقدند ممکن است کالاهای مورد نیاز ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس تخلیه و مجددا از آنجا بارگیری شود»، گفت: همین اتفاق نیز باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود چراکه کانتینرنتها باید در آن بنادر تخلیه و مجددا بارگیری شود.

وی افزود: هزینه حمل یک کانتینر از چین به بندرعباس در حدود 2000 دلار است که با این اتفاق ممکن است بین 6 تا 7 هزار دلار افزایش هزینه وجود داشته باشد.

نایب رئیس اتاق ایران و چین گفت: در شرایط عادی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ، 35 درصد کالاها را می‌تواند حمل کند اما با کاهش میزان واردات، این رقم تا 50 درصد هم می‌رسد، لذا 50 درصد از ظرفیت حمل‏ونقل بین‌المللی دریایی خالی می‌ماند.

وی افزود: مشکلات بانکی، کاهش فروش نفت و ممنوعیت واردات اقلام اولویت 9 و 10 باعث شد تا در سال 91 با کاهش واردات مواجه باشیم.

حریری گفت: در سال 2012 حجم مبادلات ایران و چین 36.4 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ماقبل آن 34 درصد کاهش داشته است. که از این رقم 11.6 میلیارد دلار  مربوط به واردات و 24.8 میلیارد دلار مربوط به صادرات با احتساب نفت است که از این میان سهم نفت در حدود 18 میلیارد دلار و سهم صادرات غیر نفتی 6.8 میلیارد دلار است.

نایب رئیس اتاق ایران و چین اظهارداشت: پیش‏بینی می‏شود در سال 2013حجم تجارت با چین کاهش 20 درصدی داشته باشد و حجم واردات از چین در سال 92 به 8 میلیارد دلار برسد.

ارسال نظر