به گزارش مارین نیوز، عملیاتى شدن این طرح 400 متر به طول اسكلههای ترمینال 2 كانتینری بندر جبل علی افزود كه با عمق 16 متر میتواند پذیرای بزرگترین انواع كشتیهای كانتینربر حال و آینده دنیا شود.
همزمان با مراسم آغاز بهرهبرداری از این طرح، یك فروند كشتی با ظرفیت حمل 14000 TEU متعلق به خط كشتیرانی مدیترانه به نام Laspezia MSC در مجاورت اسكله جدیدالاحداث پهلو داده شد و تحت عملیات تخلیه و بارگیری قرار گرفت.
بندر جبل علی كه دو ماه پیش از سوی مراكز معتبر بینالمللی بعنوان بهترین بندر تجاری دنیا انتخاب شده، با تكمیل شدن ساخت ترمینال 3 كانتینری شامل 1860 متر اسكله با عمق 17 متر، 70 هكتار محوطه و اشتغالزایی مستقیم برای 1000 نفر تا پایان سال 2014 میلادی به ظرفیت 19 میلیون TEU در سال میرسد و در آن هنگام میتواند در هر مقطع زمانی میزبان 10 فروند كشتی هر كدام با ظرفیت حمل 18000 TEU باشد.
كشتیهایی که ظرفیت حمل 18000 TEU كانتینر را داشته باشند، هنوز به طور رسمی وارد عرصه دریانوردی جهان نشدهاند و همین چند روز پیش بود كه اولین كشتی از این نسل (كه توسط صنایع كشتیسازی دوو در كره جنوبی در حال ساخت است) طی مراسمی به نام Moller' Kinney ـ MC 'MAERSK (بنیانگذار خط کشتیرانی مرسک) ملقب شد و ظرف چند ماه آینده وارد چرخه حمل و نقل كانتینری جهان میشود.
در قبال این پیشرفتهای چشمگیر در بندر همسایه، بندر شهیدرجایی كه همین چند سال پیش داعیه رقابت با بندرجبل علی را داشت، با وجود افتتاح 1010 متر از اسكلههای یال شرقی طرح توسعه ترمینال 2 در اسفند ماه 91، به دلیل تداوم كشمكشهای داخلی برای تعیین اپراتور عدم تصمیمگیری به موقع و تعلل مقامات سازمان بنادر و دریانوردی برای تجهیز اسكلههای جدیدالاحداث همچنان با استفاده از همان اسكلههای قبلی و با ظرفیت سالانه 3.3 میلیون TEU مشغول كار است.