به گزارش مارین نیوز، معاون فنی بازرگانی شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: آخرین تغییر انجام پذیرفته در سطوح نرخهای حمل كانتینری برای محمولات وارداتی، در ابتدای ماه ژوئن بود كه یك تغییر نرخ متعارف فصلی همچون سایرخطوط كشتیرانی و براساس روند شاخص جهانی حمل كانتینری بوده است و علیرغم روند مستمر افزایشی نرخهای حمل كانتنیری در بازارهای جهانی، این شركت از تاریخ اعمال تحریمهای یك جانبه دولت ایالات متحده آمریكا علیه بخش حملونقل دریایی و بندری كشور، از ابتدای ماه ژوئیه 2013، هیچگونه افزایش نرخی را اعمال نکرده است.
كاپیتان علی عزتی افزود: در حالی سایت مذكور ادعای افزایش 2000 دلاری نرخ حمل كانتینر در مسیر شانگهای(چین) به بندرعباس را داشته كه نرخ مسیر مذكور در حال حاضر 1200 دلار و مسیر برگشت (صادراتی) 220 دلار است.
به گفته وی، شاخص جهانی حمل كانتینری در دو هفته منتهی به تاریخ چهارم ژوئیه 2013 با 165 درصد افزایش، مواجه بوده و شرایط بازار حمل كانتینری در سطح جهان به نحوی است كه شركتهای كانتینری مطرح برای مسیر شانگهای به روتردام، مبادرت به افزایش نرخهای حمل به میزان 700 الی 1000 دلار برای هر كانتنیر 20 فوتی (TEU) کردهاند. این در حالی است كه با عنایت به شرایط حاكم بر وضعیت حمل و نقل دریایی كشور، این شركت همچنان سطوح نرخ های حمل فعلی خود را حفظ کرده است.
معاون فنی بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین اعلام كرد: سال 2013 سال بسیار سختی برای شركتهای كشتیرانی در سطح جهان است و در این سال بخش حمل فله خشك بدترین شرایط را دارا است. به طوری كه متوسط شاخص BDI در شش ماهه اول سال 2013، قابل مقایسه با بدترین شرایط بازار از ابتدای شروع ركود فعلی در صنعت حمل و نقل دریایی جهان است. در بخش كانتینری نیز اغلب شركتهای مطرح در حال گذر از شرایط بسیار سخت مالی هستند و پرواضح است كه افزایش اخیر نرخها توسط خطوط بینالمللی كانتینری در اغلب مسیرهای حمل كانتینری، در راستای پیشگیری از افزایش بیشتر میزان ضرردهی شركتهای كانتینری، ارزیابی میشود.