به گزارش مارین نیوز، تاکنون فرم متداول در ساخت شناورهای موسوم به لندینگ کرافت تک بدنهای (Single Hull) بوده و ساخت شناور مذکور با فرم کاتاماران (دو بدنهای) برای اولین بار در داخل کشور با سرمایهگذاری بخش خصوصی توسط ایزوایکو تحت نظارتهای فنی کارشناسان اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناورهای هرمزگان و مؤسسه رده بندی ایرانیان در حال اجراست.
مطابق بررسیهای به عمل آمده از سوی کارشناسان بخش بازرسی اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناورهای هرمزگان، امور سازهای تمامیبلوکهای اصلی بدنه و روسازه (سوپراستراکچر) لندینگ کرافت مورد اشاره به میزان قابل ملاحظهای صورت پذیرفته و پیشبینی میشود طی دو ماه آتی عملیات اتصال بلوکها به یکدیگر و سایر اقدامات لازم در راستای تکمیل سازه شناور به پایان برسد و با تأمین به موقع تجهیزات مرتبط با سیستمهای رانش، مخابراتی، کمک ناوبری، ایمنی، اطفاء حریق و... بهرهبرداری نهایی از شناور مزبور تا پایان امسال مورد انتظار خواهد بود.
شایان ذکر است، بر اساس اصول مهندسی دریا شناورهای دو بدنهای یا کاتاماران به دلیل شکل خاص بدنه و ویژگیهای هیدرودینامیکی مناسب، مقاومت موج سازی کمتری تولید و نسبت به شناورهای تک بدنهای از پایداری و مانورپذیری بهتری برخوردار بوده و امکان دستیابی به سرعتهای بالاتر را فراهم میسازند.