وی در پاسخ به این سؤال که «در چنین شرایطی لزوم واردات دکل حفاری از چین چیست؟»، گفت: براساس تحقیقات به عمل آمده از برخی وارد کنندگان دکل حفاری ،چین یکی از بزرگترین خریدارن نفت ایران است، اما در شرایط کنونی این کشور در پرداخت بدهیهای خود بابت خرید نفت با مشکلاتی مواجه شده است، بنابراین واردات دکلهای حفاری از چین، یکی از راههای پرداخت پول نفت کشور عنوان میشود.
این مقام مسؤول با اشاره به اینکه «واردات دکلهای حفاری از چین برای دلالان و واردکنندگان منفعت و سود خوبی را به همراه دارد»، تأکید کرد: ورود دکلهای حفاری از کشور چین، زیانهای هنگفتی را به صنعت نفت و گاز ایران وارد کرده است، چراکه این دکلها بسیار گران قیمت بوده و از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
وی تصریح کرد: به هیچ عنوان مخالف اینکه تولید باید به خصوص در میادین مشترک افزایش یابد نیستیم؛ اما سؤال این است در شرایطی که ایران در حال ساخت دکل حفاری است، چرا برخی از پیمانکاران ترجیح میدهند به جای عقد قرار داد با سازندگان داخلی از دکلهای خارجی استفاده کنند.
این منبع آگاه ادامه داد: براساس رایزنیهایی که اخیرا با پیمانکاران انجام دادیم همه پیمانکاران باید قبل از ورود دکل جدید از خارج باید تعداد و نوع دکل و کشور سازنده و همچنین هزینه خرید و یا اجاره را اعلام کنند و از طرفی نیز بخشی از هزینه واردات دکل را نیز برای ساخت داخل تقبل کنند که اگر غیر از این موضوع عمل شود قطعا با متخلفین برخورد خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: هماکنون در کشور توانایی ساخت 50 تا 60 در صد از تجهیزات ساخت دکل حفاری وجود دارد که با گذشت زمان و حداکثر تا 2 یا 3 سال آینده میتوان دکل حفاری بومی را در داخل کشور ساخت.
این مقام مسؤول گفت: براساس زمان بندی صورت گرفته و اعلام مسؤولان ذیربط اولین دکل حفاری کاملا بومی با نام «آریا» تا 2 سال دیگر وارد صنعت نفت میشود.
وی تصریح کرد: هماکنون در کشور توان ساخت مته حفاری و بدنه دکل و برخی از تجهیزات جانبی وجود دارد و اگر قرار است تجهیزاتی از خارج وارد شود بهتر است تجهیزاتهایتک باشد تا بتوانیم از آن تجهیزات بر دکلهای ساخت داخل استفاده کنیم.
این مقام مسؤول در پایان خاطرنشان کرد: باهمکاری مجلس و برخی از ارگانهای نظارتی به طور جد قصد داریم تا در مقابل واردات دکلهای حفاری از چین ایستادگی کنیم و با متخلفین برخورد خواهد شد.