کد خبر: ۱۶۷۴۱
تعداد بازدید: ۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تحلیلی از رشد شاخص بالتیک

افزایش اخیر شاخص بالتیک (BDI) که بهبودی را در آهنگ حمل‏ونقل دریایی نشان می‏دهد، اتفاقی کوتاه مدت است که فقط هم به بخش فله محدود خواهد ماند.

به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، شاخص BDI که بطور روزانه از سوی بورس اوراق بهادار مستقر در لندن اعلام می‏شود؛ تخمینی از نرخ حمل مواد عمده از طریق دریا را به دست می‏دهد. این شاخص هفته گذشته با رشدی 14 درصدی، عدد 1027 را رقم زد که بالاترین سطح در سال 2013 محسوب می‏شود.

یک فعال صنعت حمل‏ونقل دریایی می‏گوید: بخش عمده‏ای از این رشد به افزایش تقاضای سنگ آهن چین، بعنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، مربوط می‏شود که این افزایش تقاضا، بالا رفتن نرخ‏های حمل را در پی داشته است. تجارت ذغال سنگ از اندونزی به هند و غرب آسیا نیز در این افزایش تقاضا مؤثر بوده است.

هرچند، برخی نشانه‏ها در تجارت جهانی از احتمال جهش در نرخ‏ها حکایت می‏کند؛ اما کارشناسان بازار معتقدند این تحولات مقطعی است و بدین معنا نیست که زمان تحول در بازار حمل‏ونقل فرا رسیده است.

آنیل دولی، مدیر اجرایی اتحادیه مالکان کشتی هند، از جمله این کارشناسان است که می‏گوید: «در هر صورت، افزایش بزرگی در کار نیست».

ارسال نظر