تازه های سایت
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۶۷۵۵
تعداد بازدید: ۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

بهره‌برداری از بزرگترین حوضچه خشک خاورمیانه

محمود احمدی‌نژاد صبح امروز از بزرگترین حوضچه خشک خاورمیانه که گفته می‌شود برای ایجاد آن اعتباری معادل 443 میلیون دلار هزینه شده؛ بهره‌برداری کرد.


 
به گزارش مارین نیوز، این حوضچه خشک که در منطقه ویژه کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزایکو)، واقع در غرب بندرعباس، احداث شده، در واقع با هدف ایجاد بستر و زمینه برای ورود و پهلودهی کشتی‌های بالای 80 هزار تن وزن در این منطقه ایجاد شده است.

حوض خشک بهره‏برداری شده عمدتا کاربرد تعمیراتی دارد. دومین حوض خشک که بیشتر برای نوسازی شناورهای غول‏پیکر و تا 300 هزار تن کاربری دارد؛ همچنان مراحل ساخت خود را طی می‏کند.

با بهره‏برداری از اولین حوض خشک که طراحی و ساخت آن از قبل از انقلاب آغاز شده، رؤیای نزدیک به 50 ساله صنایع دریایی کشور تحقق پیدا کرد.

حوضچه‌های خشک که در صنایع کشتی‌سازی و شناورسازی و همچنین تعمیرات این نوع وسائل حمل و نقلی کاربرد دارند و به دو گونه متحرک و ثابت ساخته می‌شوند، در معنای عام، با بیرون کشیدن کشتی‌ها و شناروها از آب امکان دستیابی تکنیسین‌ها و کارگران را به قسمت‌های زیرین شناور در فضایی خشک و بدون آب با هدف انجام تعمیرات مختلف و بهسازی وضعیت شناور فراهم می‌آورد.

استاندار هرمزگان با تشریح اهمیت این پروژه در ایزایکو افزود: طرح حوضچه خشک و کارگاه‌های ساخت و تعمیر کشتی‌های حمل LNG و نفتکش‌های VLCC از جمله طرح‌های بزرگ در حوزه صنایع دریایی و ساحلی است که به جرأت می‌توان گفت در خاورمیانه به نظیر است.

ابراهیم عزیزی با بیان اینکه «در حال حاضر در مجتمع ایزایکو امکان پهلودهی و تعمیرات شناورهایی با وزن حدود 80 هزار تن وجود دارد»، افزود: با بهره‌برداری از این حوضچه خشک که به دست متخصصان داخلی ساخته و ایجاد شده است، از امروز امکان و ظرفیت تعمیر شناورها و کشتی‌هایی تا 400 هزار تن نیز در ایران و منطقه خاورمیانه فراهم شده است.

وی اعتبار صرف شده برای این پروژه را برابر با 443 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این پروژه در عین حال که امکان تعمیرات و خدمات دهی به شناورهای غول پیکر را فراهم می‌کند، می‌تواند در بخش‌های جانبی صنایع دیگر، اقتصاد و تجارت و ایجاد فرصت‌های شغلی نیز برای کشور و بویژه استان هرمزگان دستاوردها و عواید بسیاری داشته باشد.

عزیزی مجددا با بیان اینکه «این پروژه در بعد مهندسی و ظرفیت پذیرش شناورهایی با تناژ بالا در خاورمیانه بی‌نظیر است»، افزود: نقش ایزایکو و بویژه توسعه صنعت تعمیرات در این منطقه از ساحل جنوبی ایران از آن نظر مهم‌تر و برجسته‌ است، که خلیج فارس در عرصه حمل و نقل بین‌المللی طی تاریخ همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و ایران و سواحل آن برای دریانوردان و مالکان شناورها از نظر دسترسی نسبت به ساحل جنوبی خلیج فارس به صرفه‌تر و ارزان‌تر است.

به گفته استاندار هرمزگان، این پروژه بعنوان ظرفیت و فرصتی مناسب در اختیار اقتصاد و صنعت کشور قرار گرفته است.

در این مراسم دکتر احمدی‌نژاد از مهندس کاویانی، مدیر اجرای پروژه حوضچه‌های ساخت و تعمیر کشتی‌های اقیانوس‌پیما، با اهدای لوح تقدیر کرد.

لازم به ذکر است که سالیانه صدها کشتی با عبور از تنگه هرمز حمل و نقل مورد نیاز کشورهای منطقه خلیج فارس در بخش‌های انرژی و سایر حوزه‌ها را انجام‌ می‌دهند. این در حالی است که صنعت تعمیرات همواره بعنوان بخش مهمی از صنعت دریانوردی روز به روز از جایگاه بالاتری برخوردار شده است.

کشورهایی همانند کره جنوبی و چین در آسیا بعنوان دو قدرت برتر در حوزه ارائه خدمات تعمیری و بهینه‌سازی به شناورهای مختلف مطرح و شناخته شده هستند؛ درعین حال، یاردهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هم بازار گسترده‏ای را از شناورهای ورودی به این منطقه به دست آورده‏اند.

کارشناسان صنایع دریایی معتقدند در شرایط کنونی که بخش‏های مختلف کشتیرانی و کشتی‏سازی ایران با تحریم‏های گسترده از سوی غرب مواجه هستند؛ فعال شدن ظرفیت‏های تعمیراتی می‏تواند هم کشتی‏های ایرانی را از مراجعه به یاردهای خارجی بی‏نیاز کند و هم بازار کار مناسبی را در اختیار صنایع کشتی‏سازی کشور قرار دهد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مجید فریدنی
|
Russian Federation
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
0
0
  با سلام ضمن تبریک صمیمانه افتتاح پروژه فوق لازم به توضیح است که در حال حاضر این سومین حوضچه خشک تعمیرات کشتی در بند عباس می باشد که به بهره برداری می رسد. دو عدد داک خشک با ایعاد کوچکتر و از سالیان قبل در نزدیکی اسکله شهید باهنر بند عباس مورد بهره برداری قرار دارند.
آشنا
|
Russian Federation
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
0
0
  با سلام، لازم به ياداوريست كه رييس سازمان گسترش آقاي مهندس شافعي در مصاحبه اخير خود اعلام داشتند كه اين پروژه تمام نشده و به ١٢ ميليا رد تومان اعتبار براي آماده بهره برداري نمودن آن نياز است! لازم است مارين نيوز تصحيح كند... اين طرح هم همانند بسياري ديكر بدست مديران ناتوان و نااشنا ظاهرا به اتمام رسيد؟
دوست
|
Russian Federation
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
0
0
  با سلام لطفا عكسهايي از سايت و محوطه حوضها را كه تمام بودن كار را نمايش ميدهند را در سايت قرار دهيد.
عادل
|
Russian Federation
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
0
0
  با سلام، مارين نيوز عزيز اين اقاي كاويان كه مدير اين طرح ملي بوده است و سرمايه هاي اين مردم را به أمانت در اختيار داشته است را معرفي عميقتري بفرماييد، مثلا: مدرك تحصيلي، سابقه كاري، جكونكي انتخاب براي اين كار و .... ( البته بدون سانسور و......)
كارمند
|
Russian Federation
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
0
0
  سلام، راستي مكر كارفر ماي اين بروزه شركت ايدرو نبود؟ بس جرا اقاي مهندس شافعي در مراسم افتتاح شركت نداشتند؟؟؟؟!!!!!!......
ارسال نظر