قیمت نفت خام در جهان از زمان کودتای نظامی علیه محمد مرسی در هفته گذشته افزایش یافته و بر اهمیت این کشور بعنوان مسیر انتقال تقریبا 4 میلیون بشکه نفت و محصولات پالایش شده این کالای اساسی افزوده است.
بر اساس این گزارش، اگرچه یک اختلال فرضی در یک یا هر دوی این مسیرها بیشک بازار جهانی نفت را آشفته خواهد شد؛ اما عرضه نفت در بازار را کاملا متوقف نخواهد کرد. مسیر محمولههای نفت از خلیج فارس به اروپا از طریق شاخ آفریقا صورت خواهد گرفت که زمان انتقال این محمولهها را 15 روز افزایش میدهد.
چندی پیش، قیمت نفت خام پس از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز افزایش یافت. بسته شدن تنگه هرمز که مسیر عبور یک پنجم نفت جهان است، میتواند تولیدکنندگان اصلی اوپک را با مسیرهای جایگزین محدودی برای صادرات روبرو کند.
بر اساس آمارهای آژانس بینالمللی انرژی در سال 2011، کانال سوئز و خط لوله سومید بعنوان حلقه ارتباطی میان بنادر مصری العین السخنه، در دریای سرخ، و سیدی کریر، در دریای مدیترانه، مجموعا 3.8 میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی را در روز جابجا میکنند.
آژانس بینالمللی انرژی در گزارش خود با استفاده از آمار اولیه حرکت نفتکشها آورده است: خط لوله سومید که روزانه 2.4 میلیون بشکه نفت را انتقال میدهد تنها برای انتقال نفت به سوی شمال استفاده شده و تاکنون اکثرا نفت عربستان و عراق را به بازارهای اروپا انتقال داده است.
به گفته این آژانس، ایران اخیرا از این خط لوله استفاده نمیکند و این امر به آن معنی است که این کشور 100 هزار بشکه در روز نفت خود به ترکیه را باید از طریق کانال سوئز منتقل کند.
در ادامه گزارش آژانس بینالمللی انرژی آمده است، این خط لوله 322 کیلومتری در معرض خطر کمتر و اختلال در انتقال قرار دارد؛ چراکه از بیابان و مناطق غیرمسکونی عبور کرده است؛ درحالیکه کانال سوئز در نزدیکی شهرها قرار دارد.
این خط لوله احتمالا دارای ظرفیت اضافی 900 هزار بشکه در روز است که در حال حاضر مورد استفاده قرار نمیگیرد و این به آن معنی است که در صورت مسدود شدن کانال سوئز، این خط لوله میتواند مقدار کمی از نفتی را که از این کانال عبور میکرد، انتقال دهد.
به گفته مقامات کانال سوئز، در حال حاضر، حرکت محمولههای نفتی از کانال سوئز به صورت عادی جریان دارد و 43 کشتی از این راه آبی عبور میکنند.