به گزارش مارین نیوز، رشد ۹۴ درصدی ظرفیت ناوگان تجاری دریایی، افزایش ۳۲۱ درصدی ظرفیت كانتینری بنادر، افزایش ۷۷ درصدی مساحت بنادر، افزایش ۶۴ درصدی تعداد بنادر كوچك و سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری دولت و بخش خصوصی در بنادر تنها بخشی از اقدامات مؤثر دولتهای نهم و دهم در سالهای اخیر در زمینه توسعه بنادر تجاری كشور است.
به گزارش روز شنبه ایرنا، درجمهوری اسلامیایران حدود ۹۰ درصد صادرات و واردات كالا از بنادر و اسكلههای بازرگانی و پایانههای دریایی صورت میگیرد كه به عبارتی، بنادر ایران دروازههای اصلی ورود و خروج كالا به شمار میآیند.
هماكنون ۱۱ بندر اصلی تجاری و ۸۲ بندر كوچك در حاشیه سواحل شمال و جنوبی كشور مشغول به فعالیت هستند كه افزایش ظرفیت اسمیبنادر در دولت نهم و دهم ۷۱ میلیون تن بوده كه نسبت به ظرفیت اسمیبنادر در پایان سال ۸۳ (انتهای دولت اصلاحات) معادل ۷۳ درصد رشد داشته و به بیش از ۱۸۴ میلیون تن رسیده است.
رشد ۱۰ برابری عملیات كانتینری در بنادر كشور
عملیات كانتینری بنادر طی ۱۵ سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است و بندر شهید رجایی كه مهمترین بندر كانتینری كشور است در میان بنادر كانتینری دنیا از رتبه ۹۶ در سال ۸۲ به رتبه ۴۴ در پایان سال ۹۰ صعود كرده است.
رشد ۳۲۱ درصدی ظرفیت كانتینری بنادر
براساس این گزارش، ظرفیت كانتینری بنادر در ۷.۵ سال فعالیت دولت نهم و دهم (تا پایان سال ۱۳۹۱) ۵.۲ میلیون TEU(واحد شمارش كانتینر) معادل ۳۲۱ درصد افزایش یافته و به رقم ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار TEU رسیده است. این در حالی است كه ظرفیت كانتینری كشور در پایان سال دولت اصلاحات حدود یك میلیون و ۸۲۵ هزار TEU بوده است.
۹۴ درصد افزایش ظرفیت ناوگان تجاری دریایی
با روی كار آمدن دولت نهم در شهریور ماه ۱۳۸۴ متولیان حمل و نقل دریایی كشور بحث افزایش ظرفیت ناوگان تجاری دریایی كشور را در اولویت كار خود قرار داده و با برنامه ریزی و مدیریت صحیح رتبه نخست در منطقه خاورمیانه از نظر ظرفیت و عمر ناوگان دریایی تجاری را از آن جمهوری اسلامیایران كردند. افزایش ظرفیت ایجاد شده در طول ۷.۵ سال دولتهای نهم و دهم در ناوگان تجاری دریایی بیش از ۲ میلیون و ۹۱ هزار تن بوده است. این در حالی است كه دولت اصلاحات در این بخش طی ۸ سال، ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تن افزایش ظرفیت فراهم كرد. بنابراین متوسط عملكرد سالانه دولتهای نهم و دهم در مقایسه با دولت اصلاحات رشدی ۹۴ درصدی را در این بخش نشان میدهد.
جابه جایی بیش از ۱۴ میلیون نفر مسافر در بنادر كشور
در بخش جابه جایی مسافر در بنادر كشور نیز طی دولتهای نهم ودهم شاهد روند افزایشی ظرفیت مسافر دریایی در بنادر كشور بودیم به گونه ای كه در مدت ۷.۵ سال، ۹ میلیون و ۲۷۵ هزار نفر ظرفیت جابه جایی مسافر از طریق بنادر كشور افزایش یافته است. این در حالی است كه عملكرد ۸ ساله دولت اصلاحات در این زمینه منجر به افزایش ظرفیتی معادل با ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر شده بود. متوسط عملكرد سالانه دولتها در این زمینه نیز حكایت از افزایش ۲۰۴ درصدی عملكرد دولتهای نهم و دهم نسبت به دولت اصلاحات دارد.میزان كنونی ظرفیت جابه جایی مسافر در بنادر كشور بیش از ۱۴ میلیون نفر است.
سرمایه گذاری ۴میلیارد دلاری بخش خصوصی ودولتی در بنادر كشور
از اقدامات مؤثر دیگری كه طی سالهای دولت نهم و دهم صورت گرفته تبدیل بنادر اصلی كشور به مناطق ویژه اقتصادی است كه حاصل آن جلب مشاركت قابل توجه بخش خصوصی در توسعه پسكرانه بنادر است.
طی سالهای اخیر علاوه بر معادل ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری كه از منابع سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بنادر كشور صرف شد به همین میزان نیز توسط بخش خصوصی در توسعه پس كرانه بنادر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بنادر سرمایه گذاری شده است.
براساس این گزارش، مجموع سرمایه گذاری زیربنایی توسط سازمان بنادر در بنادر كشور در پایان سال ۱۳۸۳ معادل ۲ هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال بوده كه در پایان سال ۹۱ این رقم به بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال رسیده است. متوسط سالانه این سرمایه گذاری در دولتهای نهم و دهم معادل ۳ هزار و ۴۳۹ میلیارد ریال است.
در جذب سرمایه غیردولتی در بنادر كشور نیز كل سرمایه گذاری جذب شده تا پایان سال ۸۳ حدود ۲ هزار و ۱۵۷ میلیارد ریال بوده است در حالی كه در دولتهای نهم و دهم متوسط سالانه جذب سرمایه بخش خصوصی معادل ۲ هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال بوده است.بنابراین مجموع سرمایه گذاری غیردولتی در بنادر كشور طی دولتهای نهم و دهم افزون بر ۲۰ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال است كه حدود ۱۰ برابر سنوات گذشته است.
۱۱۹ میلیون تن متوسط سالانه تخلیه و بارگیری در بنادر كشور
در بحث مقایسه شاخصهای عملیاتی دریایی و بندری در دولتهای نهم و دهم باید یادآور شد كه متوسط تخلیه و بارگیری كالای نفتی و غیرنفتی در این مدت سالانه ۱۱۹ میلیون تن بوده كه نسبت به دولت قبل (سالانه ۷۴ میلیون تن) معادل ۶۱ درصد رشد داشته و همچنین متوسط جابه جایی مسافر دریایی در دولت نهم و دهم نیز با ۱۷۶ درصد رشد نسبت به دولت اصلاحات از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال به حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سال رسیده است.
همچنین متوسط تخلیه و بارگیری كالای كانتینری در دولت نهم و دهم سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار TEU است كه نسبت به پایان سال ۸۳ معادل ۷۱ درصد رشد داشته است.