کد خبر: ۱۶۷۸۰
تعداد بازدید: ۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

کارنامه بندری دولت‏های احمدی‏نژاد

گزارش آماری روند توسعه بنادر کشور در دوران دولت‏های محمود احمدی‏نزاد منتشر شد.

به گزارش مارین نیوز، رشد ۹۴ درصدی ظرفیت ناوگان تجاری دریایی، افزایش ۳۲۱ درصدی ظرفیت كانتینری بنادر، افزایش ۷۷ درصدی مساحت بنادر، افزایش ۶۴ درصدی تعداد بنادر كوچك و سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری دولت و بخش خصوصی در بنادر تنها بخشی از اقدامات مؤثر دولت‏های نهم و دهم در سالهای اخیر در زمینه توسعه بنادر تجاری كشور است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، درجمهوری اسلامی‏ایران حدود ۹۰ درصد صادرات و واردات كالا از بنادر و اسكله‏های بازرگانی و پایانه‏های دریایی صورت می‏گیرد كه به عبارتی، بنادر ایران دروازه‏های اصلی ورود و خروج كالا به شمار می‏آیند.

هم‏اكنون ۱۱ بندر اصلی تجاری و ۸۲ بندر كوچك در حاشیه سواحل شمال و جنوبی كشور مشغول به فعالیت هستند كه افزایش ظرفیت اسمی‏بنادر در دولت نهم و دهم ۷۱ میلیون تن بوده كه نسبت به ظرفیت اسمی‏بنادر در پایان سال ۸۳ (انتهای دولت اصلاحات) معادل ۷۳ درصد رشد داشته و به بیش از ۱۸۴ میلیون تن رسیده است.

رشد ۱۰ برابری عملیات كانتینری در بنادر كشور
عملیات كانتینری بنادر طی ۱۵ سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است و بندر شهید رجایی كه مهمترین بندر كانتینری كشور است در میان بنادر كانتینری دنیا از رتبه ۹۶ در سال ۸۲ به رتبه ۴۴ در پایان سال ۹۰ صعود كرده است.

رشد ۳۲۱ درصدی ظرفیت كانتینری بنادر
براساس این گزارش، ظرفیت كانتینری بنادر در ۷.۵ سال فعالیت دولت نهم و دهم (تا پایان سال ۱۳۹۱) ۵.۲ میلیون TEU(واحد شمارش كانتینر) معادل ۳۲۱ درصد افزایش یافته و به رقم ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار TEU رسیده است. این در حالی است كه ظرفیت كانتینری كشور در پایان سال دولت اصلاحات حدود یك میلیون و ۸۲۵ هزار TEU بوده است.

۹۴ درصد افزایش ظرفیت ناوگان تجاری دریایی
با روی كار آمدن دولت نهم در شهریور ماه ۱۳۸۴ متولیان حمل و نقل دریایی كشور بحث افزایش ظرفیت ناوگان تجاری دریایی كشور را در اولویت كار خود قرار داده و با برنامه ریزی و مدیریت صحیح رتبه نخست در منطقه خاورمیانه از نظر ظرفیت و عمر ناوگان دریایی تجاری را از آن جمهوری اسلامی‏ایران كردند. افزایش ظرفیت ایجاد شده در طول ۷.۵ سال دولتهای نهم و دهم در ناوگان تجاری دریایی بیش از ۲ میلیون و ۹۱ هزار تن بوده است. این در حالی است كه دولت اصلاحات در این بخش طی ۸ سال، ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تن افزایش ظرفیت فراهم كرد. بنابراین متوسط عملكرد سالانه دولت‏های نهم و دهم در مقایسه با دولت اصلاحات رشدی ۹۴ درصدی را در این بخش نشان می‏دهد.

جابه جایی بیش از ۱۴ میلیون نفر مسافر در بنادر كشور
در بخش جابه جایی مسافر در بنادر كشور نیز طی دولت‏های نهم ودهم شاهد روند افزایشی ظرفیت مسافر دریایی در بنادر كشور بودیم به گونه ای كه در مدت ۷.۵ سال، ۹ میلیون و ۲۷۵ هزار نفر ظرفیت جابه جایی مسافر از طریق بنادر كشور افزایش یافته است. این در حالی است كه عملكرد ۸ ساله دولت اصلاحات در این زمینه منجر به افزایش ظرفیتی معادل با ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر شده بود. متوسط عملكرد سالانه دولتها در این زمینه نیز حكایت از افزایش ۲۰۴ درصدی عملكرد دولت‏های نهم و دهم نسبت به دولت اصلاحات دارد.میزان كنونی ظرفیت جابه جایی مسافر در بنادر كشور بیش از ۱۴ میلیون نفر است.

سرمایه گذاری ۴میلیارد دلاری بخش خصوصی ودولتی در بنادر كشور
از اقدامات مؤثر دیگری كه طی سالهای دولت نهم و دهم صورت گرفته تبدیل بنادر اصلی كشور به مناطق ویژه اقتصادی است كه حاصل آن جلب مشاركت قابل توجه بخش خصوصی در توسعه پسكرانه بنادر است.

طی سال‏های اخیر علاوه بر معادل ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری كه از منابع سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بنادر كشور صرف شد به همین میزان نیز توسط بخش خصوصی در توسعه پس كرانه بنادر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بنادر سرمایه گذاری شده است.

براساس این گزارش، مجموع سرمایه گذاری زیربنایی توسط سازمان بنادر در بنادر كشور در پایان سال ۱۳۸۳ معادل ۲ هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال بوده كه در پایان سال ۹۱ این رقم به بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال رسیده است. متوسط سالانه این سرمایه گذاری در دولت‏های نهم و دهم معادل ۳ هزار و ۴۳۹ میلیارد ریال است.

در جذب سرمایه غیردولتی در بنادر كشور نیز كل سرمایه گذاری جذب شده تا پایان سال ۸۳ حدود ۲ هزار و ۱۵۷ میلیارد ریال بوده است در حالی كه در دولت‏های نهم و دهم متوسط سالانه جذب سرمایه بخش خصوصی معادل ۲ هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال بوده است.بنابراین مجموع سرمایه گذاری غیردولتی در بنادر كشور طی دولت‏های نهم و دهم افزون بر ۲۰ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال است كه حدود ۱۰ برابر سنوات گذشته است.

۱۱۹ میلیون تن متوسط سالانه تخلیه و بارگیری در بنادر كشور
در بحث مقایسه شاخص‏های عملیاتی دریایی و بندری در دولت‏های نهم و دهم باید یادآور شد كه متوسط تخلیه و بارگیری كالای نفتی و غیرنفتی در این مدت سالانه ۱۱۹ میلیون تن بوده كه نسبت به دولت قبل (سالانه ۷۴ میلیون تن) معادل ۶۱ درصد رشد داشته و همچنین متوسط جابه جایی مسافر دریایی در دولت نهم و دهم نیز با ۱۷۶ درصد رشد نسبت به دولت اصلاحات از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال به حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سال رسیده است.

همچنین متوسط تخلیه و بارگیری كالای كانتینری در دولت نهم و دهم سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار TEU است كه نسبت به پایان سال ۸۳ معادل ۷۱ درصد رشد داشته است.

ارسال نظر