محمدحسین داجمر در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: از زمان جدی شدن فعالیت مجموعههایی مانند مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، همیشه به فعالان صنایع دریایی تأکید داشتیم که اولویت کار، باید بخش تعمیرات باشد و پس از موفقیت در این بخش و کسب تجربه لازم وارد حوزه ساخت شد؛ اما متأسفانه توجه چندانی به این امر نشد.
وی با بیان اینکه «کارنامه بخش کشتیسازی در سالهای گذشته درستی نظر ما را نشان داده است»، تأکید کرد: با این وجود، روند کار مستقیما به سمت ساخت کشتی رفت و به همان سرعتی هم که این فعالیتها رونق گرفته بود، دچار رکود شد؛ چرا که فعالیتهای شعارگونه و ورود به کارهای بزرگ که صرفا با فشار باشد، وقتی آن فشار از بین برود، طبیعتا متوقف میشود.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با اشاره به تأسیس شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز از 5 سال قبل با شراکت ایزوایکو، گفت: این شرکت رشد خوبی در بخش تعمیرات داشته و در عمل ثابت کرد زمینه و توانمندی لازم برای فعالیت در این بخش، در کشور وجود دارد.
وی افزود: شرکت پرشیاهرمز توانسته نیاز فعالان دریایی را در بخشهای خصوصی، دولتی، تجاری، نظامی، خدماتی و صیادی را در بخش تعمیرات ادواری و موردی برطرف سازد و آنها را از مراجعه به یاردهای خارجی و یا حاشیه خلیج فارس بینیاز کند.
داجمر با اشاره به اینکه «انجام تعمیرات با هزینه ریالی در داخل به سود مالکان شناورهاست»، گفت: پیش از فعالیت حوضچه تعمیراتی پرشیاهرمز، داستان مرغ و تخم مرغ مواجه بودیم؛ یعنی وقتی پیمانکاران آماده فعالیت بودند، کار چندانی نبود و وقتی کار بود، پیمانکاران به پروژههای دیگر مشغول بودند. در حالیکه اگر روند فعالیت حوضچه تعمیرات مستمر باشد، قیمت تمامشده کاهش مییابد و رضایت مشتریان بیشتر جلب خواهد شد.
وی با بیان اینکه «در حال حاضر پیمانکاران زیادی که بسیاری از آنها خصوصی هستند در شرکت پرشیاهرمز مستقر شدهاند»، از توان تعمیراتی این شرکت تا کشتیهای هندیسایز (150 هزار تن) خبر داد و گفت: با شرکت ملی نفتکش ایران نیز هماهنگیهایی صورت دادهایم و آنها ابراز علاقه کردهاند تا شناورهای کوچکتر این شرکت نیز تحت پوشش تعمیراتی پرشیاهرمز قرار گیرد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که با راهاندازی حوضچههای خشک بندرعباس و کسب تجربه و مهارتهای لازم، امکان تعمیر کشتیهای غولپیکر نیز در داخل فراهم شود.