به گزارش مارین نیوز، سید مسعود میركاظمی در گفتوگویی که با سایت رسمی مجلس انجام داده و در سایت شرکت حفاری شمال هم منعکس شده؛ گفت: دكلهای حفاری وارداتی از چین هم از كیفیت لازم برخوردار است و هم از طریق فاینانس در اختیار وزارت نفت قرار گرفته، در صورتی كه استفاده از قطعات تولیدی داخلی نیاز به پول نقد داشته كه این موضوع به هیچ عنوان برای صنعت نفت ایران از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.
وی با طرح این ادعا كه «كشور در تولید دكلهای حفاری در دریا با مشكلاتی مواجه است»، گفت: ایران در ساخت و تولید دكلهای حفاری در دریا با مشكلاتی مواجه بوده كه در این مورد باید بخش خصوصی وارد میدان شده و به كمك این صنعت بشتابد.
نماینده تهران با بیان اینكه «صنعت نفت نیاز به حمایت بانكهای كشور دارد»، افزود: قطعات تولید شده در صنعت نفت ایران برای رسیدن به مرز خودكفایی نیاز به حمایت مالی و اقتصادی بانكهای كشور دارد.
وی تصریح كرد: در اكثر كشورهای جهان قطعات و تجهیزات صنعت نفت از طریق بخش خصوصی و بانكها مورد حمایت گسترده قرار میگیرند كه متأسفانه این موضوع در ایران به فراموشی سپرده شده است.
میركاظمی اظهارداشت: دكلهای حفاری وارداتی به ایران هم از كیفیت لازم برخوردار است و هم از طریق فاینانس در اختیار وزارت نفت قرار گرفته، در صورتی كه استفاده از قطعات تولیدی داخلی نیاز به پول نقد داشته كه این موضوع به هیچ عنوان برای صنعت نفت ایران از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.
رییس كمیسیون انرژی مجلس با بیان اینكه «در شرایط كنونی واردات دكلهای حفاری از كشور چین دارای صرفه اقتصادی است»، خاطر نشان كرد: هرچند واردات دكلهای حفاری از كشور چین برای سرمایهگذاران صنعت نفت صرفه اقتصادی در بر خواهد داشت، اما این امر نباید مانع حمایت از صنایع و تولیدات داخلی باشد.
بخش تحلیلی مارین نیوز: ادعاهای رییس کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر وجود مشکلاتی در برابر ساخت دکلهای حفاری دریایی در داخل، در حالی عنوان میشود که این دکلها حدود 20 سال قبل در داخل ساخته شده و در دریای خزر به کار گرفته شده است.
آقای میرکاظمی که متأسفانه در این گفتوگو بیش از آنکه در مقام نماینده مجلس ایران سخن بگوید، به تعریف و تمجید و دفاع از منافع چینیها پرداخته؛ این سؤال را بیپاسخ گذاشته که اگر مشکل ساخت دکلهای دریایی تأمین منابع مالی و حمایتهای سیستم بانکی است (که هست)، چرا ایشان که هم در دولت نهم در مقام وزیر نفت و عضو کابینه حضور داشته و هم دو سال است ریاست کمیسیون انرژی مجلس را برعهده دارد؛ هیچ گامی در جهت رفع این معضلات و فراهم ساختن بستر حمایتهای مالی از صنایع داخلی مرتبط با صنعت نفت و از جمله صنایع دریایی به عمل نیاورده است؟
جناب میرکاظمی که گویا مدتی سودای ریاستجمهوری هم در سر داشتند؛ باید به این مسأله هم پاسخ دهند که چرا در دوران وزارت ایشان قراردادهایی که از قبل برای ساخت دکلهای حفاری دریایی با شرکتهای صف و صدرا بسته شده بود؛ توسط شرکتهای زیرمجموعه این وزارتخانه رها شد و سرمایهگذاریهای انجامشده در جهت تهیه و ثبت طراحی پایه، تأمین تجهیزات، آماده سازی کارگاه و... بویژه در بندرعباس بلاتکلیف ماند و این بلاتکلیفی همچنان نیز ادامه دارد.
دکتر میرکاظمی البته بد نیست به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس هم پاسخ دهند که گفته: «وزیر نفت با آنکه نامش رستم است؛ زورش به دلالان دکل نرسید!». اگر اینطور باشد (که هست)، باید پرسید این دلالان از چه زمان و در دوران وزارت چه کسی در وزارت نفت ریشه دواندند که حال، چهره خدوم و زحمتکشی همچون سردار رستم قاسمی که حتی رقیبان سیاسی هم بر توان و سلامت او اقرار دارند، نمیتواند مقابل آنها بایستد و حتی قرارداد شرکت صدرا را که قبلا ریاست هیأت مدیره آن را برعهده داشته، احیاء کند؟
سؤال دیگر اینکه چرا جناب میرکاظمی دقیقا حالا و در شرایطی که به گفته مهندس ترکان (معاون و مشاور ارشد دکتر روحانی) بحث توجه ویژه به ساخت دکلهای دریایی در داخل و انتقاد از دلالیهای موجود برای واردات دکل از چین را آغاز کرده؛ اینطور بیمهابا به دفاع از خرید خارجی میپردازد و ساخت داخل را «غیراقتصادی» مینامد؟
بد نیست به خاطر آقای میرکاظمی بیاوریم که اظهارات و ادعاهای ایشان در شرایطی مطرح میشود که بیش از دو سال از دستور صریح مقام معظم رهبری برای ساخت دکلهای دریایی در داخل میگذرد و متأسفانه، دولت و (بویژه مجلس) که مدعی پیروی از منویات ایشان هستند، هیچ اقدام مؤثری در این جهت برنداشتهاد و البته، یکی از مسؤولان مستقیم این امر رییس کمیسیون انرژی مجلس هستند.