به گزارش مارین نیوز، تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران که از اوایل تیرماه اجرایی شده؛ اما عملا از خردادماه امسال توسط خطوط کشتیرانی خارجی اعمال شد؛ ورود کشتیهای خارجی به بنادر ایرانی متوقف شد.
این امر باعث شده تا اغلب کشتیهای حامل بار ایران در بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه بنادر امارات پهلو بگیرند و از آنجا، بار آنها توسط شناورهای کوچک و متوسط به ایران منتقل شود.
بدین ترتیب، تحریمها باعث افزایش شدید نرخ حمل کالا به بنادر ایران و طولانی شدن زمان حمل شده است. بطوری که هزینه بار انتقالی از چین به بندرعباس که قبلا برای هر کانتینر 1200 دلار بود؛ پس از تحریمها تا 9000 دلار افزایش یافته است.
در این میان، شاید تنها بخشی که در این روند سود برده؛ مالکان شناورهای کوچک و متوسط بویژه لندینگکرافتها هستند که برای ورود هزاران کانتینر کالای وارداتی به کشور، راهی جز استفاده از آنها باقی نمانده است.
این مسأله البته قیمت لندینگکرافت در بازار خرید و فروش شناور در سواحل کشور و منطقه را افزایش داده است. بطوری که لندینگکرافتهایی که با قیمت یک تا یکونیم میلیارد تومان ساخته شده؛ تا 4.5 میلیارد تومان قیمتگذاری شده است.
همچنین، شناورهای بزرگتر که تا 7 میلیارد تومان برای ساخت آنها هزینه شده، تا 14 میلیارد تومان مشتری دارند.
گفتنی است، نیاز جدی کشور به شناورهای لندینگکرافت در شرایط کنونی در حالی است که در پی اجرای طرح وجوه ادارهشده در دهه 80 و ساخت بیش از 80 فروند شناورهای باری و خدماتی از محل این طرح در یاردهای داخلی، مالکان شناور و فعالان بازار حملونقل دریایی این طرح را غیرکارشناسی و مازاد بر نیاز کشور دانستند و حتی برخی متقاضیان ساخت این نوع شناورها، به دلیل نبود بازار کار و یا تأخیر طولانی در پرداخت اقساط شناورهای ساختهشده و یا در آستانه اتمام را بلاتکلیف در یاردهای داخلی رها کرده بودند که مسایل مالی و حقوقی زیادی را بین آنها، بانک و سازندگان بوجود آورد.