کد خبر: ۱۷۰۲۵
تعداد بازدید: ۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

جزییات تازه از توقیف نفتکش هندی + عکس

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از توقیف یک نفتکش هندی که اقدام به تخلیه نفت در آب‌های خلیج فارس کرده بود، خبر داد و گفت: این تخلف محرز شده و باید از طریق بیمه P&I کشتی، خسارت پرداخت شود.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، سید علی استیری درباره توقیف نفتکش هندی در آب‌های ایران به دلیل ایجاد آلودگی نفتی، توضیح داد: روز هشتم مردادماه جاری یک فروند نفتکش هندی‌ ‌با عنوان Desh Shanti با تخلیه غیرقانونی آب توازن، عمدا موجبات ایجاد آلودگی نفتی را در خلیج‌فارس فراهم کرد.

وی با بیان اینکه «این آلودگی نفتی از طریق عکس ماهواره‌ای کاملا محرز است»، افزود: این نفتکش بخشی از آب توازن خود را که حاوی نفت بوده، در 30 مایلی شرق جزیره لاوان تخلیه کرده و این امر موجب بروز لکه نفتی به طول حدود 10 مایل شده است.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه «نفتکش هندی توقیف شده است»، اضافه کرد: تجهیزات نفتکش مذکور ظاهرا نقص فنی داشته است و خدمه با علم به وجود مشکل، اقدام به تخلیه آب توازن کرده‌اند. بنابراین، ایجاد این آلودگی، عمدی محسوب می‌شود و طبق قوانین بین‌المللی باید جبران خسارت هم انجام شود.

استیری با اشاره به اینکه «سازمان بنادر و دریانوردی، اطلاعات و مدارک لازم را در این‌ مورد گردآوری کرده است»، تصریح کرد: این نفتکش برای بازرسی‌های فنی-ایمنی به بندرعباس منتقل شد تا این امر توسط کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه «نفتکش هندی هم‌اکنون در توقیف فنی- ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی ایران است»، یادآور شد: تا این نواقص برطرف نشود، کشتی حرکت نخواهد کرد.

استیری ادامه داد: طبق قوانین بین‌المللی دریانوردی، نفتکش مذکور باید از طریق بیمه P&I خود، خسارت ایجاد آلودگی در خلیج فارس را پرداخته و تضامین لازم را در این‌باره به سازمان بنادر و دریانوردی ایران ارائه دهد.

وی با بیان اینکه «نفتکش هندی در توقیف فنی- ایمنی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان است»، توقیف آن توسط سپاه پاسداران را قویا تکذیب کرده و این مباحث را «فرافکنی برخی رسانه‌های معاند» اعلام کرد.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه «منطقه خلیج فارس طبق قانون سازمان جهانی دریانوردی منطقه ویژه دریایی محسوب می‌شود»، اضافه کرد: تمام شناورهایی که در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان با هر پرچمی تردد می‌‌کنند، ملزم به گزارش سریع ‌آلودگی‌ها به مرکز کمک‏های متقابل در موارد اضطراری در دریا (MEMAC) هستند.

لازم به ذکر است، رئیس و مدیر شرکت کشتیرانی هند در این‌باره مدعی شده بود که «این نفتکش در نزدیکی آب‌های ایران نبوده است»؛ این در حالی است که نفتکش مذکور دقیقا در آب‌های ایران و منطقه خلیج فارس اقدام به ایجاد آلودگی نفتی کرده است.

ارسال نظر