کد خبر: ۱۷۰۲۸
تعداد بازدید: ۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

میراث دولت دهم برای کشتی‏سازی چابهار/ گفتگو با رسول مرصوصی

با شکایت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و اقدام دادستانی، دفتر شرکت کشتی‏سازی صدراامید چابهار پلمپ و وسایل، مدارک و پرونده‏های فنی، مهندسی و مالی آن به حیاط ساختمان منتقل شد.

مدیرعامل شرکت صدراامید چابهار در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز دراین‏باره گفت: شرکت صنعتی دریایی ایران از ابتدای کار شرکت، صدراامید چابهار را جزء مجموعه خود دانسته و بدون قرارداد اجاره و دریافت اجاره‏بها و در قبال پرداخت هزینه‏های جاری شامل آب و برق و گاز، این شرکت را همراهی می‏کرد. اما از زمانی که واگذاری شرکت به بخش خصوصی ما را به روز سیاه رساند، نتوانستیم حتی این هزینه‏ها را پرداخت کنیم. ضمن آنکه مالک جدید شرکت مدیران صدرا را رنجور کرد و می‏خواست علیه صدرا شکایت کند تا سرقفلی برای این دفتر در نظر گرفته شود که هیچ مبنایی نداشت! در نتیجه، مدیران صنعتی دریایی ایران از شرکت صدراامید چابهار به دادستانی شکایت کردند و حکم خلع ید را دریافت و اجرایی کردند.

رسول مرصوصی با تأکید بر اینکه «ما از صدرا شاکی نیستیم، بلکه از مسؤولان قبل سازمان خصوصی‏سازی و وزیر اقتصاد دولت دهم شکایت داریم»، تصریح کرد: ما از آقای پیمان نوری، رییس سابق سازمان خصوصی‏سازی، که این واگذاری غلط را انجام داد؛ شاکی هستیم و همینطور از آقای شمس‏الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم، که این بی‏تدبیری را صورت داد.

این فعال صنایع دریایی با اشاره به یکی از جلسات خود با وزیر سابق اقتصاد قبل از واگذاری شرکت صدراامید چابهار گفت: در آن جلسه به آقای حسینی گفتم که این شرکت در مرحله قبل از بهره‏برداری است، اجازه دهید طرح توسعه آن تصویب و اجرایی شود و سپس آن را واگذار کنید؛ اما ایشان نپذیرفتند.

وی با بیان اینکه «پس از آنکه سازمان خصوصی‏سازی نتوانست شرکت را در مزایده به فروش برساند، با مذاکره آن را به فردی ناآشنا به صنایع دریایی و فاقد اهلیت لازم فروختند»، افزود: اولین نتیجه این واگذاری آن بود که پروژه سکوی بارگیری نفت جزیره خارگ که با 70 درصد پیشرفت فیزیکی توسط صدرراامید چابهار در دست اجرا بود؛ به دلیل خالی نمودن موجودی حساب شرکت بطور غیرقانونی توسط خریدار بخش خصوصی و عدم پرداخت حقوق کارگران و اعتصاب و تحصن آنها متوقف و قرارداد آن لغو شد.

مرصوصی با بیان اینکه «علیرغم واگذاری شرکت با پیگیری‏های انجام‏شده توانستیم طرح توسعه کشتی‏سازی چابهار را تصویب کنیم و در قانون بودجه سال 91 اعتباری 10 میلیارد تومانی برای آن اختصاص یافت»، گفت: برای اجرایی شدن این مصوبه، لابی زیادی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) داشتیم و آقای غلامرضا شافعی، ریاست ایدرو، تا آنجا پیش رفت که درخواست داد موافقتنامه رد و بدل و طرح امضاء شود. معاونت نظارت و راهبردی رییس‏جمهور نیز ماه‏ها صبر کرد تا این کار انجام شود، اما نهایتا انجام نشد و با پایان سال 91 فرصت اجرای طرح از دست رفت.

وی درباره دلیل این امر اظهار داشت: سازمان گسترش اعتقاد داشت که اجرای این طرح، به منزله سرمایه‏گذاری در زمین متعلق به بخش خصوصی است.

مدیرعامل صدراامید چابهار با بیان اینکه «در مرحله بعد سعی کردیم تا شرکت به دولت بازگردد»، این امر را کاملا قانونی خواند و گفت: ما این موضوع را رسما در جلسات و به صورت مکاتبه با سازمان خصوصی‏سازی مطرح کردیم. ضمن آنکه نمایندگان مجلس و بویژه اعضای مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان هم همین نظر را دارند.

وی افزود: فصل دوم کتاب سیاست‏های اصل 44 ماده سوم، تبصره دوم تصریح دارد تا زمانی که لازم باشد، با موافقت مجلس و مصوبه هیأت وزیران شرکت‏های گروه اول می‏توانند حسب ضرورت در اختیار دولت باقی بمانند.

مرصوصی ادامه داد: در این مرحله، آقای رحیم احمدوند، رییس جدید سازمان خصوصی‏سازی، که انصافا نوع برخورد و رویکرد ایشان متمایز با رییس قبلی بود؛ کمک کرد و در آذرماه سال گذشته نامه‏ای به ایدرو نوشت و اعلام کرد که این سازمان می‏تواند شرکت را به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی بخش خصوصی، به دولت برگرداند.

وی با بیان اینکه «متأسفانه سازمان گسترش از این پیشنهاد استقبال نکرد»، درباره دلایل این امر توضیح داد: سازمان گسترش تمایلی ندارد تا دوباره درگیر مسایل شرکتی شود که هر لحظه امکان دارد مجددا خصوصی‏سازی شود. اما این استدلال منطقی نبود. چراکه مجلس و دولت تا زمان اجرای طرح توسعه و بهره‏برداری نهایی نسبت به واگذاری مجدد اقدام نمی‏کردند. با این حال، ایدرو با پیشنهاد سازمان خصوصی‏سازی برخورد منفی کرد و این فرصت نیز از دست رفت.

مدیرعامل صدراامید چابهار اقدام بعدی این شرکت را تلاش برای ورود به مجموعه وزارت دفاع ذکر کرد و توضیح داد: پس از خودداری ایدرو از بازگشت شرکت، مطلع شدیم وزارت دفاع علاقمند است تا شرکت را در اختیار بگیرد. به همین دلیل، سردار احمد وحیدی (وزیر قبلی دفاع) در جریان سفر به چابهار بازدیدی هم از یارد شرکت بعمل آورد و پس از آن هم، جلسه‏ای در تهران برگزار شد و نهایتا ایشان در اسفندماه 91 نامه‏ای به سازمان خصوصی‏سازی نوشت تا شرکت به این وزارتخانه واگذار شود؛ اما این بار سازمان خصوصی‏سازی در هیأت عامل خود نتوانست به نتیجه مثبتی در قبال این درخواست برسد و برای چندمین بار شرکت را در معرض فروش گذاشت و اعلام کرد وزارت دفاع نیز می‏تواند در مزایده شرکت و آن را خریداری کند.

وی با بیان اینکه «شرکت صدراامید چابهار تاکنون 7 تا 8 بار به فروش گذاشته شده»، یادآور شد: وقتی وضعیت شرکت بسیار مساعدتر از الآن بود، خریداری برای آن پیدا نشد. معلوم است که در وضع فعلی که کل اموال شرکت توقیف، حساب‏ها مسدود و دفتر تهران پلمپ شده و تعداد کارکنان از 147 نفر به دو نفر (مدیرعامل و یک نگهبان در چابهار!) رسیده، هیچکس برای خریداری آن اقدام نخواهد کرد.

به گفته مرصوصی، وزارت دفاع می‏خواست از طریق بودجه‏های دولتی و با توجه به اینکه در قانون بودجه مصوبه‏ای با اعتبار 10 میلیارد تومان برای توسعه کشتی‏سازی در منطقه وجود داشت؛ شرکت را احیاء کند.

وی افزود: وقتی سازمان خصوصی‏سازی دید که با مزایده نمی‏تواند نسبت به واگذاری شرکت اقدام کند، تصمیم گرفته شد که آن را بابت رد دیون به وزارت دفاع واگذار کنند؛ اما در اتفاقی عجیب و بنابه دلایل نامشخص با آنکه صدراامید چابهار در صدر لیست واگذاری به وزارت دفاع قرار داشت، نهایتا از قلم می‏افتد و دلیل این اتفاق هم مشخص نیست!

این کشتی‏ساز ادامه داد: پس از آنکه سازمان خصوصی‏سازی نتوانست به نتیجه مشخصی برسد؛ اوایل تیرماه در نامه محرمانه‏ای به وزیر اقتصاد دولت دهم از وی خواست تا راهکاری ارائه دهد. اما وزیر این نامه را پس از سپری شدن یک ماه و در آخرین روزهای وزارت خود پاسخ داد و اعلام کرد که شرکت بابت رد دیون به وزارت دفاع واگذار شود!

وی با انتقاد شدید از این اقدام وزیر اقتصاد دولت دهم تصریح کرد: آیا ایشان از فعالیت‏ زیرمجموعه‏های خود بی‏اطلاع بوده که نمی‏داند مدت‏هاست پرونده رد دیون وزارت دفاع بسته شده و یا انکه اطلاع دارد و باز هم، چنین دستوری می‏دهد؟

مرصوصی با بیان اینکه «به هر شکل مسایل شرکت صدراامید چابهار در دولت دهم به نتیجه نرسید و ما با دیوار بتنی مواجه شدیم»، از اقدامات و رایزنی‏های خود با مسؤولان دولت جدید خبر داد و گفت: خوشبختانه، چهره‏هایی آگاه به مسایل اقتصاد و صنعت کشور همچون دکتر محمد نهاوندیان، مهندس اسحاق جهانگیری و مهندس محمدرضا نعمت‏زاده در دولت جدید حضور دارند. در این جهت، هفته گذشته نامه‏ای مشروح برای دکتر نهاوندیان، رییس دفتر رییس‏جمهور، نوشتم و اعلام کردم تنها راهکار حل مشکل شرکت، این است که طرح توسعه کشتی‏سازی چابهار باید از سوی دولت اجرا شود و بعد از آن، واگذاری به‏نحو درست انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه «همه ما موافق خصوصی‏سازی هستیم ولی این به معنای نابودسازی صنایع نیست»، تصریح کرد: هدف از واگذاری‏ها و اجرای سیاست‏های اصل 44 آن نبود که به هر شکل صنایع را از سر دولت باز کنیم؛ بلکه هدف، افزایش بهره‏وری و کارآفرینی و جذب سرمایه بخش خصوصی توانمند و متخصص بود.

مدیرعامل صدراامید چابهار با بیان اینکه «دولت دهم در مدیریت کلان خود نمی‏خواست تدبیری برای حل مشکل این شرکت صورت دهد و صرفا می‏خواست آن را از سر خود باز کند»، گفت: مسأله‏ای که جای تعجب دارد و با شعارهای دولت قبل مبنی بر مردمی بودن و حمایت از مناطق محروم در تعارض است؛ این است که آیا می‏توان موضوع اشتغال و توسعه در مناطق محرومی مانند استان سیستان و بلوچستان و بندر چابهار را نادیده گرفت؟

وی با بیان اینکه «فعال شدن کشتی‏سازی چابهار می‏تواند برای 800 نفر مستقیم و 3000 نفر غیرمستقیم اشتغالزایی کند»، تأکید کرد: این سطح از اشتغالزایی سیمای محروم منطقه را دگرگون می‏کند و زمینه بخشی از معضلات اجتماعی و امنیتی همچون اعتیاد، قاچاق و تمایل به اشرار مسلح را که نتیجه نبود اشتغال سالم و مولد است؛ کاهش می‏دهد.

مرصوصی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت یازدهم بعنوان دولت تدبیر توجه ویژه‏ای به این مسأله نشان دهد و همانطور که مقام معظم رهبری از مسؤولان و دستگاه‏های مختلف خواسته‏اند تا توسعه مناطق شرق کشور محقق شود، این قضیه نیز به نتیجه برسد و کشتی‏سازی چابهار از وضع بحرانی موجود خارج شود.

در همین زمینه:
گزارش تصویری/ صدراامید چابهار پلمب شد! [کلیک کنید]

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
کشک
|
Russian Federation
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
0
0
  همه حرفا کشکه فقط ملت رو گذاشتند سرکار
کلعباس
|
Russian Federation
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
0
0
  ناراحت نباش! مرصوص جان احتمالا کار چوبداره (صاحب جدید صدرا)
لایق
|
Russian Federation
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
0
0
  امیدوارم که دولت جدید ناکارآمدی و بی تدبیری دولت فبلی را در قبال این شرکت جبران نماید
عبدالهی
|
Russian Federation
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
0
0
  جای بسی تاسف دارد اما بعید به نظر می رسد کسی در فکر چاره باشد.سازمان خصوصی سازی این همه به اقتصاد کشور صدمه زده ، آیا کسی واکنشی نشان داده است.صدرا امید که این طور شد بروید ببیند خود صدرا به چه کسی واگذارشده است؟
قهستاني
|
Russian Federation
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
0
0
  من از ابتداي كلگ زني اين يارد حضور داشتم ...زحمات بيدريغ آقاي مرصوصي و خون دل خوردن هايشان را مي ديدم ... در اين بين غير از سازمان خصوصي سازي ، مديران استاني نمايندگان مجلس ، خصوصا نماينده بي خيال چابهار ، بي تقصير نيستند ...شايد اگر قوم مغول به اين كشتي سازي حمله مي كرد اين چنين مرتكب جنايت در اين منطقه نمي شد.
محمودی
|
Russian Federation
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
0
0
  معلوم نیست دولت جدید باید کجاها رو درست کنه دیگه چیزی باقی نموده .صنعت این مملکت رو به خاک سیاه نشوندن ،عمر جوانان این مرزوبوم رو فدای بی تدبیری و خود خواهی های خود شون کردن . باز جای تشکر داره که آقای مرصوصی داره این همه برای بقای این شرکت تلاش می کنه .
ناصری
|
Russian Federation
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
0
0
  به امید زنده ایم وکار دیگه ای نمیتوانیم انجام دهیم کاش این دولت واقعا دولت تدبیر وامید باشد
شبیر
|
Russian Federation
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
0
0
  مرصوص جان دنبال کلاهی نمدی باقی نمونده جانم
نیکبختی
|
Russian Federation
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
0
0
  خدا کنه با تدابیر دولت تدبیر وامید کل صنایع کشتی سازی دوباره احیا بشه. شرکتهایی مثل اروندان خرمشهر که در ساخت شناورهای آلومینیومی در خاورمیانه وحتی به جرات میتونم بگم در دنیا سرآمد بودن، ایزوایکو که همزمان با بزرگترین شرکتهای کره کار خود را شروع کرده که از نظر تجهیزات در دنیا نمونه است به این روز افتاده از کارگاه کوچکی مانند صدرا امید چابهار چه انتظاری میشه رفت امیدوارم مدیرهایی سر کار بیان که فکر پیشرفت و توسعه این مملکت باشن نه توسعه جیب خودشون
ارسال نظر