به گزارش خبرگزاری رسمی هند (PTI)، ای. كی. آنتونی طی گزارشی به نمایندگان هند گفت: نیروی دریایی سیستمهای امنیتی سلاحهای این زیردریایی را بطور كامل مورد بررسی قرار داده است.
وی افزود: ناگهانی بودن، شدت انفجار و خسارت وارده به زیردریایی حاكی از آن است كه ۱۸ پرسنل آن فرصت فرار از مهلكه نداشته و نمیتوانند زنده مانده باشند.
وزیر دفاع هند با تأكید بر اینكه «نتیجه آزمایش پزشكی قانونی دلایل این انفجار را بیشتر روشن میكند»، گفت: این امكان تنها هنگامی حاصل میشود كه آبهای زیردریایی خارج شده و روی آب شناور شود.
وی افزود: پس از این حادثه، وزارت دفاع دستور كنترل استانداردهای عملكرد سیستم ایمنی مربوط به سلاحهای همه زیردریاییها را صادر كرده است.
آنتونی گفت: آژانسهای شناخته شده جهانی تحقیقاتی نیز وارد عمل شده و تحقیقاتی را درباره بیرون كشیدن زیردریایی آغاز كردهاند.
وی افزود: روسیه كه ارتقا و تعمیر زیردریایی را به انجام رسانده، نیز پیشنهاد كمك داده است.
زیردریایی ۲۳۰۰ تنی INS Sindhurakshak هند هفته گذشته در محوطه تعمیرگاه كشتیهای بندر بمبئی منفجر شد و آتش گرفت. هند این زیردریایی را بر اساس قراردادی در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی از روسیه خریده بود. این نهمین زیردریایی از ۱۰ زیردریایی كلاس Sindhugosh هند دیزلی-برقی است. نیروی دریایی هند ۱۶ زیردریایی دیزلی-برقی در ناوگان خود دارد.
در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز آتش سوزی در یك زیردریایی هند منجر به مرگ یك سرباز و مجروح شدن دو سرباز دیگر شد.
در چند سال گذشته، چندین حادثه دیگر نیز برای زیردریاییهای هند رخ داده است. در سال ۲۰۰۸ زیردریایی كیلوكلاس دیگری بنام INS Sindhugosh در ساحل بمبئی، در حالی كه مشغول انجام رزمایش بود، با یك كشتی تجاری برخورد كرد.
در سال ۲۰۱۱، یك كشتی جنگی به نام INS Vindhyagiri باز هم بدلیل برخورد با یك كشتی تجاری در نزدیكی بمبئی آتش گرفت. این كشتی با خانواده افسران آن در حال بازگشت از پیك نیك بود كه دچار سانحه شد.
در این حادثه كسی مجروح نشد؛ اما كشتی جنگی به شدت خسارت دید و عملا از بین رفت.