کد خبر: ۱۷۰۵۰
تعداد بازدید: ۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

اعتماد بی‏قیدوشرط وزیر به بخش خصوصی در عرصه حمل‏ونقل

وزیر راه و شهرسازی عدالت را سرلوحه برنامه‏های خود اعلام كرد و گفت:در راستای توسعه متوازن كشور نیز تدوین و به‏روزرسانی طرح‏های آمایش سرزمینی، توسعه منطقه‏ای و ناحیه‏ای در دستور كار قرار دارد.

به گزارش مارین نیوز، عباس آخوندی امروز در مراسم معارفه خود كه با تودیع علی نیكزاد، وزیر سابق راه و شهرسازی، همراه بود و با حضور معاون اول رییس‏جمهوری انجام شد؛ گفت: در رابطه با طرح آمایش سرزمینی با همه وزارتخانه‏های ذیربط بخصوص وزارت كشور همكاری خواهیم كرد.

وی توسعه زیریناهای حمل‏ونقلی كشور در بخش‏های مختلف را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر به دنبال توسعه كشور هستیم؛ باید به توسعه زیربناهای جاده‏ای، ریلی، هوایی و دریایی نیز توجه كنیم.

آخوندی گفت: در این راه و با توجه به نیاز به منابع مالی با توجه به وضعیت اعتبارات كشور باید تلاش كنیم تا با چانه‏زنی با دولت و مجلس سهم این بخش را از اعتبارات افزایش دهیم؛ ضمن اینكه برای جلب سرمایه‏گذاری و تأمین منابع از طرق دیگر باید به دنبال تدوین مدلی پایدار باشیم تا از رهگذار آن منابع مالی طرح‏های این بخش نیز تأمین شود.

وی با بیان اینكه «راندمان و میزان بهره وری از سرمایه‏گذار‏های انجام شده مناسب و در خور این بخش نیست»، اظهار داشت: با اینكه بندر شهید رجایی به شبكه ریلی كشور متصل است؛ اما حجم كالایی كه از طریق خطوط ریلی از این بندر به سایر نقاط كشور جابجا می‏شود، قابل توجه و متناسب با سرمایه‏گذاری‏های انجام شده نیست.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این موضوع در مورد سرمایه‏گذاری‏های انجام شده در بخش حمل و نقل تركیبی، ناوگان حمل‏ونقل دریایی، ریلی و جاده‏ای و همچنین تشكیل شركت‏های بین‏المللی فورواردری نیز صادق است. در واقع، ظرفیت‏های خوبی در این بخش‏ها ایجاد شده كه باید از آنها استفاده شود.

وی با بیان اینكه «صرفا نباید به دنبال ساخت راه و ریل بود»، تأکید كرد: استفاده بهینه از ظرفیت‏های موجود موضوعی است كه نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وی گفت: در حال حاضر حجم گسترده‏ای از فعالیت‏ها در بخش‏های حمل نقل جاده‏ای، ریلی، هوایی و دریایی شروع شده كه طبق اعلام معاونت‏های وزارت راه وشهرسازی و براساس قیمت‏های پایانی سال 91 برای تكمیل آنها به رقمی‏ بالغ بر 120 هزار میلیارد تومان نیاز است كه رقم بالایی است و تنها راهکار تأمین آن اولویت‌بندی پروژه‌ها و توجه به منابع پایدار و توسعه آنها است.

وزیر راه و شهرسازی سهم حمل نقل را در بازار سرمایه «بسیار ناچیز و در حد صفر» اعلام كرد و گفت: باید تلاش كنیم كه این سهم افزایش یاید.

آخوندی سپس به موضوع واگذاری‏ها پرداخت و گفت: قبل از اینكه بخواهیم به خصوصی‏سازی در حمل‏ونقل ریلی، هوایی و دریایی ورود كنیم؛ باید ستاد تنظیم مقررات این بخش‏ها را ایجاد كنیم

آخوندی سپس با تأکید بر انجام اقدامات نرم‏افزاری، بهبود محیط كسب و كار، ارتقاء استانداردهای حرفه‏ای و اعتماد بی‏قید و شرط به بخش خصوصی را از برنامه‏های خود در بخش حمل‏ونقل كشور اعلام كرد و گفت: در این ارتباط از نظر تمامی‏ حرفه‏ورزان و صاحبنظران استفاده خواهیم كرد.

ارسال نظر