کد خبر: ۱۷۰۷۰
تعداد بازدید: ۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

خواست‏های 10 گانه انجمن صنفی صنایع دریایی از دولت یازدهم

انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی ایران  در نامه‏ای به دکتر حسن روحانی، رییس‏جمهوری، ضمن تبریک انتخاب ایشان به ریاست‏جمهوری انتظارات موجود از دولت یازدهم در بخش دریایی را اعلام کرد.

به گزارش مارین نیوز، متن نامه بدین شرح است:

محضر مبارك ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر حسن روحانی
سلام عليكم
احتراما، با تبریک انتخاب حماسی حضرتعالی بعنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران و آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون جنابعالی، به استحضار می‏رساند در شرایط خطیر و حساس داخلی و جهانی فعلی و با آگاهی از حجم بسیار مشکلات در رابطه با مسائل خارجی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجود رجاء واثق داریم که دانش، درایت و تدبیر حضرتعالی چراغ امید را در دلهای مردم و بالاخص فعالین اقتصادی روشن نموده و به پشتیبانی و همت والای ملت معظم ایران انشاءالله در پایان دوره چهار ساله شرایط متفاوتی با شرائط فعلی خواهیم داشت.

نامگذاری سال 1392 به عنوان سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی و با گذر از حماسه سیاسی، فرصتی استثنائی را برای فعالان اقتصادی ایجاد نموده تا نسبت به بررسی و ارزیابی موانع موجود بر سر راه رونق تولید ملی اقدام نموده و راهکارهای مناسب ارائه گردد. در این راستا ضروری می‏دانیم موارد ذیل را به استحضار برسانیم:

1) کشور پهناور ایران با دارا بودن مرزهای طولانی آبی در شمال و جنوب کشور، مراکز آموزش عالی متعدد و تدریس شاخه‏های متنوع تخصص‏های دریایی، نیروی انسانی فراوان در شهرهای ساحلی و نیاز به اشتغال آنها همراه با نیاز کشور به ساخت انواع تجهیزات دریائی اعم از شناورهای تجاری و نفتی، سازه‏های دریایی و تجهیزات مربوطه و اشتغالزایی بالاو نقش زیاد نیروی انسانی در ساخت صنایع دریائی اهمیت توجه به این صنعت را دو چندان می‏نماید. متأسفانه در سالیان گذشته علیرغم اجراء پروژه‏های موفق ساخت شناورها و سکوهای حفاری در شمال و جنوب کشور توسط متخصصان داخلی، همه ساله میلیاردها دلار صرف خرید اینگونه تجهیزات و رونق‏بخشی به صنایع دریایی چین و کره گردیده و کشور از استفاده از این مزیت نسبی محروم مانده است.

2) خوشبختانه در سال‏های گذشته قوانین مترقی و مهمی در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از صنعت کشور به تصویب رسیده است که به پیوست مواردی از آن ارائه شده‏اند. علیرغم محتوای نسبتا خوب و قابل استفاده قوانین فوق، متأسفانه مشکلات و موانع اجرایی قوانین فوق برطرف نشده و گاه خود مراکز دولتی نیز آنها را اجرا نمی‏نمایند. مسلما در چنین شرایطی انتظار رقابت با صنعت دریایی کشور شرکت‏های بین المللی انتظاری ناعادلانه خواهد بود.

3) لزوم تشکیل شورایعالی صنایع دریایی یکی از بندهای مهم قانون توسعه حمایت صنایع دریایی می‏باشد. متاسفانه علیرغم ضرورت هماهنگی‏های کلان در این حوزه و ضرورت استفاده از این شورا، تا کنون از این ظرفیت بهره‏برداری مناسب صورت نگرفته و امید می‏رود در دولت یازدهم شاهد هم‏افزایی همه وزارتخانه‏های مرتبط در قالب شورای فوق باشیم.

4) اگر چه بیم ادغام صندوق توسعه صنایع دریایی تا چند ماه قبل وجود داشت. ولی خوشبختانه با تلاش نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، رأی بر استقلال آن داده شده و امید است با حمایت حضر تعالی و توجه بیشتر وزارت صنعت معدن و تجارت به این صندوق شاهد تأثیرگذاری آن در پروژه‏های دریایی باشیم. مسلما افزایش سرمایه این صندوق و تسهیل در قوانین و ضوابط آن امکان این نقش آفرینی را بیشتر فراهم خواهد کرد.

5) فعالیت‏ها و امور دریایی بسیار تخصصی بوده و امید است در دولت یازدهم شاهد بکارگیری افراد با تجربه و تخصص کافی در مسؤولیت‏های مرتبط باشیم. مسلماً این موضوع کمک بسزایی در هماهنگی ارگان‏های دریایی و اجرایی شدن طرح¬ها و برنامه‏های ملی در حوزه دریا خواهد نمود.

6) رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی سواحل جنوب یکی از ضرورت‏های کشور محسوب شده و در این راستا توجه جدی به توسعه زیرساخت‏های مورد نیاز سواحل حائز اهمیت فراوان است. در این خصوص تأمین آب شیرین با بکارگیری آب شیرین‏کن‏های صنعتی و بزرگی روش مهمی است که تاکنون در کشور ایجاد نشده‏اند.

7) فراهم آوردن امکانات مناسب برای آموزش‏های حرفه‏ای دریایی برای ساحل نشینان کشور نقش مهمی در رونق کسب و کارهای دریایی خواهد داشت. در این راستا تدوین آموزش‏های لازم و دوره‏های مرتبط حائز اهمیت بوده و می‏تواند کارآیی فعالیت‏های موجود دریایی را افزایش و توسعه اجتماعی سواحل را  فراهم آورد.

8) سخت‏افزارها و یاردهای ساخت و تعمیر کشتی جزء توانمندی‏های استراتژیک کشورها محسوب می‏شوند که می‏توانند علاوه بر ایجاد منافع اقتصادی در امور دفاعی نیز مورد بهره‏برداری قرار گیرند. بر این اساس، تکمیل و بهبود یاردهای موجود با حمایت و پشتیبانی دولت گام مهم و سازنده‏ای در تحقق این امر خواهد بود.

9) فعالیت‏های تولیدی و صنعتی در حوزه دریا مستلزم وجود یک زنجیره تأمین کالا و قطعات است. حمایت دولت از شکل‏گیری این زنجیره و سعی در تأمین قطعات و مواد مورد نیاز در صنایع دریایی، علاوه بر جذب ارزش افزوده بیشتر در کشور، رقابت‏پذیری صنایع دریایی کشور در رقابت با رقبای خارجی را افزایش خواهد داد.

10) سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان یکی از ارگان‏های اصلی تأثیرگذار در دریا نقش بسیار تعیین‏کننده‏ای در امور دریایی کشور خواهد داشت. ایجاد یک فرهنگ فراوزارتخانه‏ای در این سازمان و حمایت آن از کلیه فعالیت‏های دریایی دولتی و خصوصی تأثیر بسزایی در شکوفایی صنایع دریایی کشور خواهد داشت.

از عنایت و توجه حضرتعالی قبلا تشکر و قدردانی نموده و امید است با تصمیم جنابعالی تحولی اساسی در صنایع دریایی کشور را شاهد باشیم.

با تقدیم احترام
انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی ایران

ارسال نظر