کد خبر: ۱۷۰۸۲
تعداد بازدید: ۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تأکید نوازشریف بر توسعه بندر گوادر

نخست وزیر پاکستان از عزم اسلام آباد برای تبدیل بندر گوادر به منطقه‌ای استراتژیک و دارای ظرفیت منطقه آزاد تجاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، نواز شریف بعد از شرکت در اجلاس اقتصادی در اسلام‌آباد گفت: بندر گوادر ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک بندر آزاد تجاری دارد.

وی افزود: اگر بندر گوادر تبدیل به یک بندر آزاد شود، برای سه میلیون نفر از مردم منطقه بویژه مردم بلوچستان اشتغالزایی خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان تصریح کرد: تکمیل پروژه بندر گوادر و مسیر‌هایی که به این بندر منتهی می‌شود، به نفع تمام کشورهای منطقه خواهد بود.

نواز شریف خاطر نشان کرد: ظرفیت بندر گوادر برای فعالیت‌های تجاری-اقتصادی به مراتب بیشتر از دبی است.

به گفته شریف، بندر گوادر چیزی از بندر هنگ کنگ کم ندارد و می‌تواند تبدیل به یک بندر استراتژیک برای چین شود. بنابراین، تمام کشورهای همسایه باید پاکستان را برای بالقوه کردن ظرفیت‌های این بندر همراهی کنند.

پیش از این نیز رئیس‌جمهور پاکستان گفته بود: ایجاد یک کریدور تجاری که استان سین چیانگ چین را از طریق بندر گوادر به خاورمیانه متصل کند، آینده‌ای درخشان را پیش روی ما ترسیم می‌کند.

از 1995، توسعه این بندر به دلیل برخورداری از سواحل عمیق مورد توجه قرار گرفت و از سال 1999 توسعه آن در قالب ایجاد بندر آزاد به سبک مناطق آزاد چین در دستور کار قرار گرفت که با رایزنی مقامات پاکستانی، چینی‌ها علاقه‌مند به همکاری و سرمایه گذاری در این بندر شدند.

بند گوادر در منتهی‏الیه جنوب غربی پاکستان و در ساحل خلیج گوادر در دریای عمان قرار گرفته است.

فاصله این بندر تا  کراچی مرکز ایالت سند 800 کیلومتر می باشد. به دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه که گرم و بیابانی است و فاصله زیاد آن با مراکز سیاسی، اقتصادی و جمعیتی پاکستان و همچنین محدود شدن کلیه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری پاکستان به بندر بزرگ و استراتژیک کراچی، توسعه بندر گوادر در گذشته مورد بی‏توجهی مقامات پاکستانی قرار گرفته بود.

اما از 1995، توسعه این بندر به دلیل برخورداری از سواحل عمیق مورد توجه قرار گرفت. ولی به دلیل فقدان منابع مالی تا سال 1999 این مسأله به تعویق افتاد. از سال 1999 مجددا توسعه این بندر و این بار در قالب ایجاد بندر آزاد به سبک مناطق آزاد چین در دستور کار قرار گرفت که با رایزنی مقامات پاکستانی، چینی‏ها علاقمند به همکاری و سرمایه‏گذاری در این بندر شدند.

توافقات اولیه و کلی در این باره در سفر نخست وزیر سابق چین به پاکستان و دیدار وی از منطقه انجام گرفت و نهایتا در فوریه سال 2002، توافقنامه نهایی مشارکت و سرمایه‏گذاری چین در توسعه و تجهیز این بندر در جریان سفر یک گروه چینی متشکل از وزیر ارتباطات و مدیرعامل بنادر و کشتیرانی چین به پاکستان به امضای طرفین رسید.

مشارکت و سرمایه‏گذاری چینی‏ها در دو طرح تعریف شده است. طرح اول، ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی گوادر و طرح دوم ایجاد بزرگراه ساحلی مکران بود.

بندر گوادر از نظر ترانزیت و استراتژیک رقیب بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران، محسوب می‏شود.

ارسال نظر