کد خبر: ۱۷۰۹۷
تعداد بازدید: ۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

یاردهای کشتی‏سازی به تلی از سیمان و خاک و تیرآهن تبدیل شده است

رییس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات بندری خلیج فارس با بیان اینکه «دولت یازدهم بی‏پول‏ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی است»، آمادگی بخش خصوصی را برای کمک به دولت در این شرایط دشوار بویژه در حوزه حمل‏ونقل اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مسعود پل‏مه امروز در نشست خبری پانزدهمین همایش صنایع دریایی که با عنوان «انتظارات جامعه دریایی از دولت یازدهم» در مؤسسه رده بندی ایرانیان برگزار شد؛ با اشاره به ابعاد گسترده تحریم‏ها علیه ایران گفت: در قطعنامه‏های مختلف تحریم که از سوی شورای امنیت، اروپا و آمریکا صادر شده؛ همواره بخشی علیه حمل‏ونقل و صنایع دریایی کشور به چشم می‏خورد.

وی با انتقاد از بی‏توجهی دولتمردان به ظرفیت‏های بخش خصوصی برای عبور از تحریم‏ها گفت: پس از اجرایی شدن تحریم‏های اخیر در جولای 2013 تازه مسؤولان دولت قبل به سراغ بخش خصوصی آمدند و پرسیدند این تحریم و تبعات آن چیست؟!

مدیرعامل شرکت کشتیرانی و حمل‏ونقل بین‏المللی آراباختر با اشاره به تحریم مصوب دیگر کنگره آمریکا که از اوت 2014 اجرایی خواهد شد، گفت: طبق این تحریم، هیچگونه نفتی نباید توسط ایران فروخته و هیچ کالایی نباید به یا از بنادر ایران حمل شود.

وی با بیان اینکه «حل مشکل تحریم‏ها با مذاکرات سیاسی خوش‏خیالی است»، تصریح کرد: در مورد کشورهایی مانند لیبی و عراق که حکومت‏های قبلی‏شان سرنگون شده و اکنون از متحدان آمریکا هستند، همچنان تحریم‏ها پابرجاست.

پل مه با تأکید بر اینکه «کلید عبور از تحریم‏ها تکیه بر بخش خصوصی است»، یادآور شد: زمانی که در بدو تحریم‏ها علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی این مطلب را عنوان کردیم؛ آقایان مدعی بودند با تغییر نام کشتی‏ها، تغییر مدیران و تغییر پرچم تحریم‏ها را دور خواهند زد. اما اکنون می‏بینیم که ده‏ها کشتی ایرانی از جزیره قشم تا تنگه هرمز در آب‏ها در حال پوسیدن هستند و باعث بیکاری صدها دریانورد و از بین رفتن سرمایه کشور شده‏اند.

 رییس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات بندری خلیج فارس با انتقاد از رویکرد وزیران راه و شهرسازی دولت‏های نهم و دهم گفت: آقای بهبهانی به راه انداختن دوربرگردان افتخار می‏کرد و آقای نیکزاد از اینکه 6 صبح تا 10 شب در حال نظارت بر پروژه‏هاست؛ در حالیکه نقش وزیر در ساختار سازمانی دولت برنامه‏ریزی و راهبری است.

وی با بیان اینکه «در سال‏های گذشته در رأس هرم مدیریتی از مدیران کارآزموده دریایی برخوردار نبوده‏ایم»، تصریح کرد: خواست ما از وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، توجه به جایگاه و ساختارهای مدیریتی و به‏کارگیری مدیران توانمند و متخصص است.

پل مه همچنین با انتقاد از واگذاری کشتی‏سازی‏های کشور به بخش نظامی گفت: روح نظامی‏گری با تجارت و صنعت همخوانی ندارد. عدم پاسخگویی در این ساختارها زیاد است و مسؤولیت‏پذیری اندکی را در قبال مشکلات این مجموعه‏ها شاهد هستیم.

وی با اشاره به اجرایی نشدن قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی تأکید کرد: سازمان‏های مربوطه منافع خود را بر اجرای این قانون ارجح می‏دانند و در نتیجه، یاردهای کشتی‏سازی ما به جای صنعتی مهم به تلی از سیمان و خاک و تیرآهن تبدیل شده است.

ارسال نظر