کد خبر: ۱۷۱۴۳
تعداد بازدید: ۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

ایزوایکو متعلق به کیست؟

انتشار اخبار متناقض درباره وضعیت مجتمع کشتی‏سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) نگرانی‏ها درباره وضعیت این مجموعه مهم ساخت کشتی کشور را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، اوایل تابستان جاری اخباری در محافل دریایی کشور منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت ایزوایکو در کنار برخی مجموعه‏های دولتی دیگر بعنوان بخشی از مطالبات دولت به وزارت دفاع واگذار شده است.

طبق این اخبار، مطالبات وزارت دفاع بالغ بر 6000 میلیارد تومان بوده است.

در این میان، واگذاری مجتمع ایزوایکو به دستگاهی نظامی انتقادهایی را درباره سرنوشت فعالیت‏های این مجتمع کشتی‏سازی که در حوزه ساخت و تعمیر شناورهای تجاری با مجموعه‏های خصوصی و دولتی همکاری دارد؛ بوجود آورد.

در این میان، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، بعنوان مالک ایزوایکو، در بدو واگذاری به این اقدام دولت دهم اعتراض کرد. مسؤولان ایدرو اعتقاد داشتند این واگذاری مغایر با سیاست‏های اصل 44 و حمایت از خصوصی‏سازی است و صرفا انتقال یک مجموعه از یک وزارتخانه دولتی به وزارتخانه‏ای دیگر است. ضمن آنکه سازمان خصوصی‏سازی هم که ایزوایکو را در لیست واگذاری‏ها قرار داده، هیچ ورود و اطلاعی به این امر نداشته است.

بنابراین گزارش، مجموعه این اعتراضات منجر به آن شد که دکتر غضنفری، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، در آخرین روزهای مسؤولیت خود در جریان بازدید خود از ایزوایکو از مخالفت محمود احمدی‏نژاد با این واگذاری خبر دهد و اعلام کند که ابلاغیه جدیدی در رد واگذاری صورت‏گرفته، صادر خواهد شد. با این حال، تا پایان کار دولت دهم چنین ابلاغیه‏ای صادر نشد و تعیین تکلیف مجتمع ایزوایکو به دولت یازدهم موکول شد.

از مجموعه وزارت دفاع هم اخبار متناقضی دراین‏باره به گوش می‏رسد. برخی منابع از استقبال این وزارتخانه از در اختیار گرفتن ایزوایکو می‏گویند؛ اما اعتقاد دارند ساختار این مجتمع باید حالت خصوصی پیدا کند و وزارت دفاع یا نهادهای مالی و اقتصادی زیرمجموعه آن، صرفا بعنوان حامی در جهت رفع مسایل مالی، بدهی‏ها و... آن فعالیت داشته باشند تا به‏تدریج، این مجتمع از وضعیت بحرانی موجود خارج و امکان اداره کامل آن توسط بخش خصوصی فراهم شود.

از سوی دیگر، منابع دیگر با اشاره به هزینه بالای پرسنلی و مدیریت مجتمع ایزوایکو و فقدان درآمد لازم و پروژه در این مجموعه، اعتقاد دارند احیای این مجموعه جز واگذاری کامل آن و بدون چشمداشت مالی به بخش خصوصی توانمند و دارای مشارکت خارجی ممکن نیست و حتی در صورت واگذاری آن به وزارت دفاع، این وزارتخانه باید مدیریت آن را کاملا به بخش خصوصی بسپارد.

این در حالی است که شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی کشور و قرار گرفتن بخش کشتی‏سازی در لیست جدید تحریم‏ها، عملا امکان چندانی برای فعال کردن پروژه‏ها و یا بکارگیری مشارکت خارجی را برای ایزوایکو و سایر مجموعه‏های عمده کشتی‏سازی از میان برده است و این شرایط، در صورت قطعی شدن واگذاری به بخش نظامی دشوارتر از قبل نیز خواهد شد. 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
لطفا این خبر مهم دوباره بارگذاری شود
|
Russian Federation
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
0
0
  شبکه اطلاع رسانی مانا کد خبر : 92061224 بلاتكليفي در ايزوايكو (1392/6/17 10:22) مديرعامل شركت كشتي سازي بحر گسترش از شركتهاي تابعه ايزوايكو از حاكم بودن فضايي توام با نگرانی ناشي از بلاتكليفي بر اين مجموعه مي گويد كه از زمان طرح واگذاري و فروش آن؛ مجددا شایع شده است.به اعتقاد قاسمي زاده واگذاري ,تثبیت يا فروش ايزوايكو هيچ نتيجه اي هم كه نداشته باشد دستكم به اين بلاتكليفي ها خاتمه مي دهد. به گزارش خبرنگار مانا ؛سازمان خصوصی سازی ، اواخر مرداد ماه امسال فهرست 326 شرکت دولتی قابل واگذاری در قالب گروه یک و دو، در سال 92 را در 22 مردادماه منتشر کرد در اين ليست نام مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران و شركت صنایع فراساحل(صف) از شرکتهای زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ديده مي شود. در اين ارتباط مديرعامل شركت كشتي سازي بحر گسترش به مانا گفت: براساس شنیده ها ، طبق مصوبه اي كه به اين منظور تصويب شده سازما خصوصي سازي بايد به نیابت ازدولت به فروش اين شركت ها از طرق مذاكره يا مزايده اقدام كند و مبلغي كه بابت اين فروش ،از خريداران اين شركت ها دريافت مي شود به وزارتخانه هاي مشخص شده در اين مصوبه؛ پرداخت شود . مهندس حميد قاسمي زاده ادامه داد: در صورتي كه سازمان خصوصي سازي به دلايلي همچون نبود خريدار نتواند اين شركت ها را بفروشد درباره اين شركت ها در همان وزارتخانه هاي ذینفع تصمیم گیری خواهد شد كه در اين شرايط اين وزارتخانه مي تواند به فروش شركت مذكور حتي به زير مجموعه خود اقدام كند . مديرعامل شركت كشتي سازي بحر گسترش اظهار داشت : بر اساس شنیده هاچنانچه شركت ايزوايكو كه 100 درصد سهام آن در اختيار سازمان گسترش است از طريق سازمان خصوصي سازي فروخته شود درآمد حاصل از اين فروش به وزارت دفاع پرداخت خواهد شد در غير اين صورت در اختيار اين وزارتخانه قرار خواهد گرفت تا خود به فروش يا واگذاري آن اقدام كند. وي با بيان اينكه سازمان گسترش متولي ايزوايكو و سازمان خصوصي سازي مسئول فروش اين شركت است اظهار داشت: طرح موضوع فروش يا واگذاري شركت ايزوايكو به بلاتكليفي هاي قبلي ما افزوده است به طوري كه در حال حاضر يك فضاي بلاتكليفي و سردرگمي در اين شركت حاكم است. وي اظهار داشت: در حال حاضر منتظريم كه ببينيم سرانجام سرنوشت ايزوايكو چه خواهد شد و چه شركت يا فردي آن را خريداري خواهد كرد. به اعتقاد قاسمي زاده؛ اين واگذاري حداقل به اين بلاتكليفي پايان خواهد داد بويژه اينكه سهامدار اصلي ايزوايكو نيز هیچ گونه حمايت معنوي و مادي از اين شركت انجام نداده است. مديرعامل شركت كشتي سازي بحر گسترش در ادامه درباره تاثير اين بلاتكليفي در پروژه هاي ايزوايكو افزود : در حال حاضر يك سري پروژه از جمله كشتي هاي كانتينري و تانكر در ايزوايكو در حال اجراست كه اين شركت متعهد به انجام آنها است اين در حالي است كه ايدرو حمايت خود را نيز از اين پروژه ها قطع كرده است. وي مشخص شدن سياست گذاري ها را از ديگر نتايج اين واگذاري عنوان كرد و ادامه داد: نامشخص بودن سياست سهام دار اصلي باعث شده تا سياست ها در ايزوايكو طولاني مدت نباشد و برنامه اي هم در استفاده از پتاسيل ها و ظرفيتهاي موجود تدوين نشود به طوري كه اين بي برنامگي همراه با افزايش قيمتها باعث شده تا هزينه ها در بخش هاي مختلف افزايش بسيار زیادی يابد. مديرعامل شركت كشتي سازي بحر گسترش با بيان اينكه سازمان گسترش و نوسازي برنامه اي براي آينده ايزوايكو و حمايت از آن ندارد گفت: به عنوان نمونه تجهيزات منحصر به فرد ايزوايكو نيازمند نگهداري و بازسازي است اما ايدرو حاضر به هزينه در اين بخش نيست . وي درباره شایعه واگذاري احتمالي شركت ايزوايكو به وزارت دفاع گفت: باید دید سایر مشتریان چه کسانی هستند شاید بین رقبا , به دليل اينكه وزارت دفاع كار صنعتی دريايي انجام می دهد و بازار كار در بخش صنايع دريايي و كشتي سازي را د اختيار دارد فروش يا واگذاري ايزوايكو به اين وزارتخانه براي اين شركت مفيدتر از سازمان یا وزارتخانه غیر مرتبط با دریا باشد. * كشتي سازي را به اهل آن بسپاريد مدیرعامل پیشین شرکت ایزوایکو نيز موافق با فروش یا واگذاری این شرکت است اما مشروط به اینکه به اهل آن سپرده شود . فتح ا...محمدی که تحویل اولین کشتی اقیانوس پیمای ساخت داخل در زمان مدیریت وی در شرکت ایزوایکو رقم خورد درباره واگذاری این شرکت به مانا گفت:من موافق واگذاری یا فروش شرکت ایزوایکو هستم البته مشروط به آنکه به اهل آن واگذار و يا فروخته شود . وی افزود: مجموعه یا فردی که قرار است مالکیت ایزوایکو را در اختیار بگیرد بايداز توانمندی لازم برخوردار باشد و بتواند با مدیریتی خوبی که در این مجموعه اعمال می کند ایزوایکو و به تبع آن صنعت کشتی سازی کشور را متحول کند. این فعال دریایی کشور درباره احتمال واگذاری شرکت ایزوایکو به وزارت دفاع گفت: اینکه گفته می شود با واگذاری ایزوایکو به وزارت دفاع این مجموعه نظامی می شود من نظری ندارم اما عملکرد مجمموعه صنایع دریایی فعال در وزارت دفاع نشان می دهد که این وزارتخانه به نسبت در بخش صنایع دریایی و در مقایسه با سایر شرکتها و سازمانها موفق تر بوده است . مدیرعامل سابق شرکت ایزوایکو اضافه کرد: البته تفاوت چشمگیری بین ایزوایکو با مجموعه های صنایع دریایی وزارت دفاع وجود دارد صنایع دریایی این وزارتخانه در مواردی مانند کیفیت و ظرفیت با این شرکت متفاوت هستند . محمدی اضافه کرد: صنایع دریایی زیر مجموعه وزارت دفاع متناسب با خواست و نیاز این وزارتخانه ایجاد شده است موضوعی که در مورد شرکت ایزوایکو و سازمان گسترش صدق پیدا نمی کند. وی تاکید کرد آنچه که در فروش و واگذاری شرکتها باید مورد توجه قرار گیرد ان است که شرکتها به مجموعه هایی واگذار شوند که توان بهینه سازی این شرکتها را داشته باشند. محمدی با بیان اینکه کشور نیازمند صنایع دریایی است گفت: صنایع دریایی در جهان از جمله صنایع تعيین کننده و استراتژیک به شمار می روند و وجود سواحل در شمال و جنوب کشور حاکی از اهمیت و البته نیاز ما به توسعه این بخش از صنعت کشور است . وی با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در صنایع دریایی کشور افزود: سرمایه گذاری های زیادی در ایزوایکو ،صدرا و همچنین شرکتهای کشتی سازی کوچک و بزرگ کشور شده است که نباید اجازه داد این سرمایه گذاری ها بلا استفاده بماند یا از بین برود. محمدی گفت : از این سرمایه گذاری ها باید در جهت رونق اقتصادی کشور استفاده کرد.
بی سامان بدبخت هر کس به کشتی سازی دل بسته
|
Russian Federation
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  ایزو ایکو در ابتدا می تواند به یکی از ارگانهای زیر تعلق گیرد: 1. صندوقی وابسته به صنایع دفاع 2. قرارگاه خاتم الانبیاه و یا خاتم الاوصیاه 3. صندوقی وابسته به سایر وزارتخانه ها یا سازمانهای دولتی و بعدا در موقع مقرر به آقایی مثل آقای چوبدار فروخته خواهد شد. در حال حاضر بعد از آقای چوبدار قابل پیش بینی نیست چون تاکنون تجربه نشده است.
وحيد
|
Russian Federation
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
0
0
  باسلام جالب سازمان گسترش هرچه شركت كشتي سازي بود واگذار كرد ولي با تاخير در پروژهاي فراساحلي هنوز حاضر نيست از اين صنعت خروج پيدا كنه . درحالي كه رسالت سازمان گسترش حمايت از صنعت مخصوصا صنعت استراتژيك كشتي سازي مي باشه كه شركتهاي خصوصي علاقه اي به سرمايه گذاري در اين صنعت را ندارند
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
0
0
  ای ول به خودم. جون من اون کامنت منو تو خبر" توطئه ای در راه است واگذاری صدرا" نگاه کنین. یک شعری از خودم در کردم و گفته بودم ایزوایکو هم به فنا می رود. بنده ، حسن کچل چماقدار حاضرم ایزوایکو رو بخرم ، کلا چند؟ (می خرم بعد وسایل داخلش رو به چند برابر قیمت خرید کل شرکت می فروشم بعدم پسش می دم!)
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
0
0
  ها چک و چوک بندر! اگم اونموقع که حرف از بومی و سر حدی ازدین، حالا چه؟ همه ساکت اشدین؟
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
0
0
  نون خشکیه نون خشک، دمپایی پاره ، پلاستیک پاره ، روحی شکسته ، سماور قراضه ، ایزوایکو ، صدرا ، اروندان ، امید چابهار..... مییییییییییییییییخریم! (نمکیه محله ما امروز صبح اینارو می گفت)
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
0
0
  آقا خداییش ما که نفهمیدیم چرا هیچ صنعتی تو این مملکت اندازه کشتی سازی مخالف نداره!
ارسال نظر