به گزارش مارین نیوز، بنالی یلدرم در مراسم گشایش یازدهمین همایش بینالمللی حملونقل زمینی، دریانوردی و ارتباطات گفت: در این همایش اهداف دریانوردی، حملونقل زمینی و ریلی، هوانوردی و ارتباطات دوباره مورد بحث قرار گرفته و طرحهای كلان تركیه در این زمینه تبیین خواهد شد.
یلدرم گفت: وزارتخانه متبوع وی در نظر دارد چشم انداز طرحهای كلان خود را در راه رسیدن به سال ۲۰۲۳ میلادی به عنوان یكصدمین سال تأسیس جمهوری تركیه را تبیین و طرحهای خود برای سال ۲۰۳۵ میلادی را به بحث بگذارد.
وی با ادعای اینكه «تركیه در ۱۰ سال اخیر طرحهای كلانی را در زمینه حملونقل و ارتباطات جامه عمل پوشانده كه نه تنها در سطح ملی و منطقه ای بلكه از بعد بینالمللی نیز دارای ارزش راهبردی هستند»، گفت: تركیه با راهكار و رویكرد متفاوتی توانسته بهرغم بحران اقتصادی جهانی طرحهای كلان خود در زمینه حملونقل و ارتباطات را بدون اینكه موازنههای بودجه دولتی تحت تأثیر قرار دهد، اجرایی كند.
وزیر ارتباطات تركیه با اشاره به اینكه «یكی از هدفهای تركیه احداث پل بر روی تنگه داردانل است»، گفت: هدف از اجرای این طرح كاهش ترافیك ترانزیت ملی و بینالمللی در استانبول است.
وی گفت: احداث سومین پل روی تنگه بسفر مهمترین حلقه این طرح را تشكیل میدهد كه عرض آن ۵۹ متر خواهد بود كه امكان حملونقل زمینی را فراهم میكند و مجهز به دو خط موازی ریلی خواهد بود.
یلدرم، احیای راه تاریخی جاده ابریشم را نیز یكی از مهمترین اهداف تركیه خواند و گفت: خط ریلی جاده ابریشم با راه اندازی پروژه عظیم ریلی مرمره احیا خواهد شد تا رویای ارتباط ریلی از پكن تا لندن تحقق یابد.
وی افزود: ارتباط ریلی بین دو بخش آسیایی و اروپایی از زیر تنگه بسفر (پروژه مرمره) به پایان رسیده و ظرف چند ماه آینده راهاندازی خواهد شد كه بدین طریق ارتباط بین دو قاره در دو دقیقه با قطار میسر خواهد شد. این طرح با سرمایهگذاری هفت میلیارد دلار و با همكاری شركتهای ژاپنی و تركیه در دست اجراست.
یلدرم با اشاره به اینكه «كشورهای در مسیر راه تاریخی ابریشم به تحقق طرح خط ریلی ابریشم علاقمندی زیاد نشان میدهند»، گفت: در این راستا طرح خط ریلی باكو – تفلیس – قارص در سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شده كه با راهاندازی این خط، سالانه 2.1 میلیون مسافر و 5.3 میلیون تن بار حمل خواهد شد و در نظر است تا سال ۲۰۳۵ میلادی میزان حمل مسافر از این خط به 8.7 میلیون نفر و 5.21 میلیون تن كالا برسد.
یلدرم گفت: طرح دیگری در دست تهیه است تا از زیر تنگه بسفر یك جاده ارتباطی بین دو قاره احداث شود.
وی اضافه كرد: طرح احداث سومین فرودگاه بینالمللی استانبول با ظرفیت پذیرش سالانه ۱۵۰ میلیون مسافر در سال نیز تا پایان سال جاری به اجرا گذاشته خواهد شد. این طرح با الگوی ساخت، بهره برداری، انتقال به رقم قابل توجه ۲۳ میلیارد یورو به بخش خصوصی واگذار شده است.
یلدرم طرحهای گسترش شبكه ریلی قطارهای سریع تركیه را یكی دیگر از طرحهای مهم مورد بحث در این همایش ذكر كرد و گفت: تركیه در نظر دارد قطارهای سریع را به شهرهای بزرگ تركیه تسری دهد.