کد خبر: ۱۷۱۶۵
تعداد بازدید: ۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

ترکیه در رؤیای احیای جاده ابریشم

وزیر حمل‏ونقل، دریانوردی و ارتباطات تركیه روند تحولات سریع این کشور در حوزه حمل‏ونقل را تشریح کرد.

به گزارش مارین نیوز، بنالی یلدرم در مراسم گشایش یازدهمین همایش بین‏المللی حمل‏ونقل زمینی، دریانوردی و ارتباطات گفت: در این همایش اهداف دریانوردی، حمل‏ونقل زمینی و ریلی، هوانوردی و ارتباطات دوباره مورد بحث قرار گرفته و طرح‏های كلان تركیه در این زمینه تبیین خواهد شد.

یلدرم گفت: وزارتخانه متبوع وی در نظر دارد چشم انداز طرحهای كلان خود را در راه رسیدن به سال ۲۰۲۳ میلادی به عنوان یكصدمین سال تأسیس جمهوری تركیه را تبیین و طرح‏های خود برای سال ۲۰۳۵ میلادی را به بحث بگذارد.

وی با ادعای اینكه «تركیه در ۱۰ سال اخیر طرح‏های كلانی را در زمینه حمل‏ونقل و ارتباطات جامه عمل پوشانده كه نه تنها در سطح ملی و منطقه ای بلكه از بعد بین‏المللی نیز دارای ارزش راهبردی ‏هستند»، گفت: تركیه با راهكار و رویكرد متفاوتی توانسته به‏رغم بحران اقتصادی جهانی طرح‏های كلان خود در زمینه حمل‏ونقل و ارتباطات را بدون اینكه موازنه‏های بودجه دولتی تحت تأثیر قرار دهد، اجرایی كند.

وزیر ارتباطات تركیه با اشاره به اینكه «یكی از هدف‏های تركیه احداث پل بر روی تنگه داردانل است»، گفت: هدف از اجرای این طرح كاهش ترافیك ترانزیت ملی و بین‏المللی در استانبول است.

وی گفت: احداث سومین پل روی تنگه بسفر مهمترین حلقه این طرح را تشكیل ‏می‏دهد كه عرض آن ۵۹ متر خواهد بود كه امكان حمل‏ونقل زمینی را فراهم ‏می‏كند و مجهز به دو خط موازی ریلی خواهد بود.

یلدرم، احیای راه تاریخی جاده ابریشم را نیز یكی از مهمترین اهداف تركیه خواند و گفت: خط ریلی جاده ابریشم با راه اندازی پروژه عظیم ریلی مرمره احیا خواهد شد تا رویای ارتباط ریلی از پكن تا لندن تحقق یابد.

وی افزود: ارتباط ریلی بین دو بخش آسیایی و اروپایی از زیر تنگه بسفر (پروژه مرمره) به پایان رسیده و ظرف چند ماه آینده راه‏اندازی خواهد شد كه بدین طریق ارتباط بین دو قاره در دو دقیقه با قطار میسر خواهد شد. این طرح با سرمایه‏گذاری هفت میلیارد دلار و با همكاری شركت‏های ژاپنی و تركیه در دست اجراست.

یلدرم با اشاره به اینكه «كشورهای در مسیر راه تاریخی ابریشم به تحقق طرح خط ریلی ابریشم علاقمندی زیاد نشان ‏می‏دهند»، گفت: در این راستا طرح خط ریلی باكو – تفلیس – قارص در سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شده كه با راه‏اندازی این خط، سالانه 2.1 میلیون مسافر و 5.3 میلیون تن بار حمل خواهد شد و در نظر است تا سال ۲۰۳۵ میلادی میزان حمل مسافر از این خط به 8.7 میلیون نفر و 5.21 میلیون تن كالا برسد.

یلدرم گفت: طرح دیگری در دست تهیه است تا از زیر تنگه بسفر یك جاده ارتباطی بین دو قاره احداث شود.

وی اضافه كرد: طرح احداث سومین فرودگاه بین‏المللی استانبول با ظرفیت پذیرش سالانه ۱۵۰ میلیون مسافر در سال نیز تا پایان سال جاری به اجرا گذاشته خواهد شد. این طرح با الگوی ساخت، بهره برداری، انتقال به رقم قابل توجه ۲۳ میلیارد یورو به بخش خصوصی واگذار شده است.

یلدرم طرح‏های گسترش شبكه ریلی قطار‏های سریع تركیه را یكی دیگر از طرح‏های مهم مورد بحث در این همایش ذكر كرد و گفت: تركیه در نظر دارد قطار‏های سریع را به شهرهای بزرگ تركیه تسری دهد.

ارسال نظر